معرفی سیستم گرمایش گلخانه

سیستم گرمایشی گلخانه

گلخانه به عنوان فضایی با شرایط ویژه، کمک زیادی به کشت محصولات می‌کند. این فضا با برخورداری از دما، رطوبت، تهویه، نور و… کافی به شما امکان کشت محصولات در تمامی فصول سال را می‌دهد. ایجاد شرایط مناسب درون این فضا به تجهیزات مختلفی نیاز دارد که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها سیستم گرمایشی است. این سیستم معمولا در مناطق یا فصول سرد، کاربرد بیشتری دارد. ما در این مقاله قصد داریم سیستم‌های گرمایشی مختلف را بررسی کنیم تا به شما عزیزان در ایجاد دمایی مطلوب برای گلخانه کمک کنیم.

اهمیت وجود سیستم گرمایش گلخانه

سیستم گرمایش گلخانه سیستمی است که به روش‌های گوناگون به افزایش دما فضا گلخانه کمک می‌کند. گیاهان و محصولات موجود در گلخانه هر کدام با توجه به ویژگی‌های خود، در شرایط دمایی متفاوتی رشد خواهند کرد. بنابراین وجود این سیستم به شما کمک می‌کند تا در تغییرات آب و هوایی، دما درون این فضا مطلوب باشد. سیستم گلخانه به صورتی است که با دریافت پرتوهایی با طول موج کوتاه و پخش کردن آن با طول موج بلند، اثر گلخانه‌ای ایجاد می‌کند و بخش زیادی از گرما مورد نیاز گلخانه تامین می‌شود. اما ممکن است مساحت گلخانه و میزان هدر رفتن گرما بالا باشد. به همین دلیل نمی‌توان تنها به این مورد اکتفا کرد. وجود سیستم گرمایشی گلخانه در این شرایط با در نظر گرفتن دما موجود، می‌تواند از راه‌های مختلف به افزایش دما گلخانه کمک کند.

عوامل موثر در انتخاب سیستم گرمایش گلخانه

چندین عامل مهم در انتخاب سیستم گرمایشی مناسب یک گلخانه تاثیر دارد. این عوامل عبارتند از:

  • مساحت گلخانه
  • نوع جنس پوشش دهی گلخانه
  • منطقه محل استقرار گلخانه
  • میزان هدر رفتن گرما

انواع سیستم گرمایش گلخانه

اهمیت دما درون فضا گلخانه باعث شده است که سیستم‌های گرمایشی با عملکردهای متفاوت وارد بازار شوند. وجود روش‌های مختلف افزایش دما به شما کمک می‌کند تا سیستمی متناسب با شرایط گلخانه خود تهیه کنید. دوپوش کردن گلخانه می‌تواند تا حدی استفاده از این سیستم‌ها را کاهش دهد. سیستم گرمایشی گلخانه را می‌توان در گروه‌های مختلفی تقسیم کرد که به شرح زیر شناخته می‌شوند.

سیستم گرمایش مرکزی

گرمایش گلخانه

این سیستم گرمایش گلخانه برای فضاهایی با مساحت بالا کاربرد دارد و به کمک روش‌های زیر به افزایش دما گلخانه کمک می‌کند. طریقه گرمادهی در این روش به این صورت است که بخار آب یا آب داغ حاصل از یک یا چند دیگ بخار، از طریق یک سری لوله به نقاط مختلف گلخانه منتقل می‌شود.

جریان آب داغ

در این روش، آب داغ با 82 درجه سانتی گراد درون لوله‌ها جریان می‌یابد و به تمامی مناطق گلخانه منتقل می‌شود. برای انتقال آب به قسمت‌های مختلف، به فشار بالا در حدود 1 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع نیاز است که این فشار با یک پمپ آب تامین می‌شود. این آب‌های داغ در دیگ مخصوص نگهداری می‌شوند و سپس به سمت لوله جریان می‌یابند. استفاده از آب داغ یکی از انواع سیستم گرمایش گلخانه است که به راحتی اجرا می‌شود و در صورت متوقف شدن دیگ بخار تا ساعت‌ها گرما در فضا گلخانه باقی می‌ماند.

جریان بخار آب

استفاده از این روش علاوه بر افزایش دما گلخانه، به شما کمک می‌کند تا حد زیادی انرژی‌ مصرف شده را کاهش دهید و در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. زمانی که آب داغ موجود در دیگ مخصوص به 100 درجه سانتی گراد برسد، آب شروع به تبخیر می‌کند. در این شرایط با عبور از لوله‌ها و انتقال به نقاط مختلف گلخانه، باعث ایجاد گرما در تمامی نقاط می‌شود. زمانی که آب موجود در لوله سرد شود، دوباره به مخزن برمی‌گردد و این کار به صورت گردشی در سیستم اتفاق می‌افتد. در روش آب داغ به این موضوع اشاره کردیم که در صورت توقف دیگ بخار، فضا گلخانه گرما خود را تا مدتی حفظ می‌کند. اما در این روش حرارت گلخانه به سرعت کاهش می‌یابد.

سیستم گرمایش موضعی

این سیستم گرمایش گلخانه، روشی مناسب برای ایجاد گرما در گلخانه‌های کوچک و خانگی است. در این سیستم سعی می‌شود با استفاده از بخاری در قسمت‌های مختلف گلخانه، دما فضا اطراف را افزایش داد. بخاری‌هایی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند، نمی‌توانند به تنهایی فضا کل گلخانه را پوشش دهند. به همین دلیل باید در قسمت‌های مختلفی از گلخانه نصب شوند. بخاری‌های تراکمی و همرفتی دو نمونه پرکاربرد در این صنعت هستند که هرکدام با روش متفاوتی به افزایش دما گلخانه کمک می‌کنند.

خرید قیمت نایلون گلخانه ای

بخاری تراکمی با مخزن دوجداره که یک طرف آن مشعل و طرف دیگر پنکه است، باعث می‌شود که هوا گلخانه بعد از ورود به آن با دما و فشار بیشتر خارج شود. این نوع بخاری می‌تواند به دو حالت عمودی و افقی به افزایش دما منجرب شود. در حالت عمودی، هوا به سمت پایین گلخانه خارج می‌شود که ممکن است در این روش، اختلاف دما در قسمت بالا و پایین گلخانه ایجاد شود. نوع افقی این بخاری ارتفاع کمتری دارد و با صرف هزینه نصب کمتر، گزینه مناسبی برای راه اندازی سیستم گرمایشی در گلخانه‌های خانگی و کوچک است. علاوه بر این نمونه‌ها، بخاری همرفتی نوع دیگری است که گرما ایجاد شده را با استفاده از لوله به فضا گلخانه منتقل می‌کند. همه این گزینه‌های نام برده شده می‌توانند با استفاده از سوخت‌های مختلفی چون نفت، گاز، زغال سنگ و… انرژی مورد نیاز را تامین کنند.

سیستم گرمایش از کف

برای ایجاد این سیستم می‌توان از دو روش استفاده از لوله‌های آب گرم و استفاده از المنتهای حرارتی کمک گرفت. این نوع سیستم گرمایشی گلخانه تاثیر زیادی بر رشد بهتر ریشه‌ها دارد و باعث جذب بهتر مواد غذایی به آن می‌شود. سیستم گرمایش کف نمی‌تواند به تنهایی گرما کل گلخانه را تامین کند. بنابراین بهتر است برای پخش یکنواخت گرما در تمامی نقاط گلخانه از روش‌های دیگر در کنار این سیستم استفاده کنید.

جمع بندی

سیستم گرمایش گلخانه، یکی از تجهیزات اصلی برای ایجاد شرایط مناسب رشد محصول در فضا گلخانه است. اهمیت وجود این سیستم در گلخانه باعث شده است که تجهیزات متنوعی با هدف گرمایش گلخانه وارد بازار شوند که هر کدام به روش‌های متفاوتی به افزایش دما گلخانه کمک می‌کنند. یک روش دیگر جهت گرم نگه داشتن محیط گلخانه استفاده از نایلون گلخانه است . ما در این مقاله به شناخت کلی سیستم‌های موجود در بازار پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیم تا شما عزیزان با توجه به شرایط گلخانه خود یکی از انواع مناسب آن را تهیه کنید.

دیدگاه کاربران

4 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام این روش بخار که گفتین سریع عمل میکنه و سریع هم از بین میره کدوم روش بهتره؟

    پاسخ
    • آذین پلاست کیمیا
      1402-01-10 0:20 ق.ظ

      سلام بله درسته این روش کم هزینه تر است ولی کارایی کمتری دارد. میتونید از سیستم گرمایش مرکزی استفاده کنید

      پاسخ
  • سلام برای گلخانه 200 متری کدوم روش پیشنهاد میشه؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست