آموزش راه اندازی گلخانه خانگی

استفاده از محصولات مطمئن که از سموم کمی برای پرورش آن استفاده شده باشد، این انگیزه را ایجاد می­کند تا افراد علاقه مند به پرورش گیاه، گلخانه خانگی در محل زندگی خود راه اندازی کنند و محصولات مصرفی خود را با دست خودشان پرورش دهند. همچنین در کنار استفاده از این محصولات، می­توانند از این روش به کسب درآمد هم برسند. ما در این مقاله قصد داریم با شیوه راه اندازی گلخانه در حیاط خانه و تجهیزات مورد نیاز آن آشنا شویم. تا شما عزیزان به هنگام راه اندازی آن دچار سردرگمی نشوید.

ساخت گلخانه خانگی

ممکن است شما هم دیده باشید که در بسیاری از خانه­ها حیاط مکانی برای کاشت انواع بذر سبزی، درخت میوه و بوته­های مختلف است. معمولا این گیاهان زمانی به خوبی رشد می­کنند که دما هوا مطلوب باشد و خاک از مرغوبیت کافی برخوردار باشد. این شرایط تنها در بعضی از ماه­های سال محیا می­شود و در بقیه مواقع شما با خشکی محصول مواجه هستید. همچنین گل­های زینتی که تاثیر زیادی بر زیبایی حیاط شما دارد، در بعضی مواقع سال خشک و پژمرده می­شوند. چنانچه شما هم درگیر این مشکلات هستید، راه اندازی گلخانه خانگی روشی برای پرورش گیاهان و رشد گل­ها در فصول مختلف است. گلخانه به عنوان محیطی خاص و جدا شده از محیط پیرامون، شرایط رشد گیاه در آب و هوای مختلف را فراهم می­آورد. همچنین به شما امکان پرورش انواع محصولات خاص و حساس را می­دهد. بهتر است به جای صرف هزینه زیاد برای خرید کود و مواد آلی و معدنی برای باغچه­های حیاط خانه، به فکر راه اندازی گلخانه خانگی باشید تا علاوه بر مصرف روزانه خود، این محصولات سالم و خانگی را به دیگران هم عرضه کنید.

راه اندازی گلخانه خانگی

گلخانه وابسته به مساحت و نوع محصولات کاشته شده در آن، می­تواند تجهیزات مختلفی داشته باشد. بنابراین اگر فکر راه اندازی گلخانه خانگی را دارید، بهتر است در ابتدا گل و گیاهی که قرار است در آن بکارید را شناسایی کنید. سپس با در نظر گرفتن شرایط این محصولات، تجهیزاتی را خریداری کنید که به شما در رسیدن به وضعیت مطلوب کمک کند. برخی از تجهیزات ضروری این گلخانه‌­های خانگی عبارتند از:

نصب گلخانه خانگی

  • چوب، لوله PVC و پروفیل آهنی: این تجهیزات برای راه اندازی اولیه اسکلت گلخانه استفاده می­شوند. بهتر است وابسته به میزان استحکام مورد نیاز از این محصولات استفاده کنید. معمولا چوب برای گلخانه­ کوچک و موقتی با هزینه پایین استفاده می­شود و دو نمونه دیگر به شما در داشتن گلخانه­ای محکم با عمر طولانی کمک می­کنند. شما برای اتصال پروفیل و لوله­ها به یکدیگر، به زانو، میخ، پیچ و تجهیزات ریز دیگر هم نیاز دارید که تاثیر زیادی بر اسکلت بندی استاندارد و محکم گلخانه شما دارند.
  • نایلون گلخانه: این مواد به عنوان بدنه گلخانه از ورود و خروج سرما و گرما جلوگیری می­کنند و همچنین مانع از ورود عوامل خارجی می­شوند. معمولا نایلون گلخانه نسبت به دو گزینه دیگر در انواع متنوع تری وارد بازار می­شود. شما می­توانید با توجه به شرایط، نمونه­هایی با افزودنی، ضخامت، ابعاد و… مورد نیاز خریداری کنید و به راحتی بر روی گلخانه کوچک خود نصب کنید. این مواد بدنه برای اتصال بر روی اسکلت گلخانه خانگی به چسب نیاز دارند که بهتر است نوع مطمئنی از آن را تهیه کنید تا بدنه به خوبی بر روی اسکلت قرار بگیرد.
  • سیستم گرمایش و سرمایش: یکی از عوامل ضروری برای ایجاد شرایط مطلوب درون گلخانه، تنظیم دما و رطوبت آن است. سیستم های مختلفی امروزه در بازار موجود شده اند که با نصب بر روی دیوار، سقف و کف به شما در گرم سازی و خنک کردن محیط گلخانه خانگی کمک می­کنند. از این تجهیزات می­توان به دیگ بخار، دیگ آب داغ، لوله­های آب داغ و آب سرد، هیترها، بخاری، پنکه و… اشاره کرد. علاوه بر این سیستم که کمک زیادی به کنترل حرارت و دما گلخانه می­کند. شما باید از فن­ در قسمت­های مناسب گلخانه استفاده کنید تا تهویه گلخانه به درستی انجام شود و گازهای مضر موجود ر محیط به سرعت از آن خارج شوند.
  • دماسنج: در گلخانه­‌ها وجود دماسنج کمک زیادی به درک شرایط موجود در محیط می­کند و باعث کنترل بهتر دما می­شود. معمولا دماسنج­های گلخانه از دقت بالایی برخوردار هستند و بعضی از آن­ها با برخورداری از سیستم­های هوشمند، می­توانند سیستم گرمایش و سرمایش گلخانه شما را کنترل کنند.
  • رطوبت سنج: رطوبت سنج هم از دیگر تجهیزاتی است که به ایجاد شرایط ایده آل گلخانه خانگی شما کمک می­کند. این محصول در کنار دستگاه­های رطوبت ساز می­توانند به کمک آب پاشی در روزهای گرم و خشک سال، رطوبت مورد نیاز گیاه را تامین کنند.

جمع بندی

راه اندازی گلخانه خانگی یکی از راه­هایی است که در کنار پرورش گیاهان و محصولات مصرفی خودتان به شما در کسب درآمد کمک می­کند. این گلخانه کوچک معمولا در مساحت و ارتفاع­های کمتر احداث می­شود تا تجهیز کردن و راه اندازی آن نیازی به صرف هزینه بالا نداشته باشد. شما برای راه اندازی گلخانه خانگی خود، تنها کافیست که گیاهان و محصولات مورد نیازتان را مشخص کنید، سپس با توجه به شرایط هریک، نسبت به خرید تجهیزات اقدام کنید. ما در این مقاله تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی گلخانه را بررسی کردیم تا شما عزیزان بتوانید گلخانه کوچک و خانگی خود را به بهترین شکل راه اندازی کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست