نایلون 3 لایه

نایلون یک ماده پلیمری پلاستیکی، شکل پذیر و کاربردی در بسیاری از صنایع می باشد. نایلون ها در شکل و اندازه های گوناگون با ویژگی های مختلف توسط شرکت های سازنده، تولید و در بازار توزیع می شوند؛ از جمله می توان به نایلون سه لایه، پلاستیک سه لایه گلخانه، نایلون شیرینگ، نایلون حبابدار، نایلون پشت چسب دار و… اشاره کرد.

نایلون 3 لایه

از نایلون ها برای پوشش دادن محصولات مختلف، جلوگیری از ضربه، گرد و غبار و… در صنعت بسته بندی استفاده می کنند و دارای خاصیت انعطاف پذیری، درخشندگی، مقاومت در برابر چروکیدگی و ویژگی های دیگر می باشند. لازم بذکر است نایلون در سال 1938 توسط شرکت DuPont اختراع شد که توانست انقلاب بزرگی را در صنعت بسته بندی و کالا با ساخت پلاستیک ایجاد کند. این محصول حاصل چندین سال تلاش شیمیدانان می باشد که اولین سرمایه- گذاری آن در سال 1920 صورت گرفت و بودجه زیادی برای آن خرج شد. از نایلون تولید شده برای ساخت چتر نجات در جنگ جهانی دوم استفاده شد و بعد از جنگ بعنوان یک محصول مصرفی به بازار برگشت و از سال 1960 به بعد به مصرف جهانی رسید و در حال حاضر بدلیل وجود مواد اولیه باکیفیت در ایران نیز تولید می گردد.

در ادامه با یکی از انواع نایلون از جمله نایلون سه لایه و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

نایلون سه لایه؛ ویژگی و کاربردهای آن

یکی از پرکاربردترین نایلون ها، نایلون سه لایه می باشد که فیلم تشکیل دهنده آن از سه لایه متصل به هم و غیرقابل جداشدنی تشکیل شده است که لایه میانی آن از لحاظ رنگ با دولایه دیگر متفاوت است. تعداد لایه ها در این نایلون ها موجب بالا رفتن کیفیت کار و مقاومت بالا در برابر پاره شدن می شود.

 

 

یکی از ویژگی های نایلون سه لایه در مقایسه با نوع معمولی آن می توان مقاومت در برابر حرارت، استحکام و طول عمر بالا، جلوگیری از نفوذ هوا و رطوبت، چاپ پذیری و دوخت پذیری را ذکر کرد. نایلون سه لایه بسته بندی که برای حفاظت و بسته بندی محصولاتی همچون گوشت، ماهی، لبنیات و… کاربرد دارد. این بسته بندی برای سالم ماندن محصولات از فساد و کم نشدن کیفیت محصول از زمان بسته بندی تا رسیدن به دست مصرف کننده صورت می گیرد. با توجه کاربرد زیاد این نایلون، قیمت نایلون سه لایه بسیار مناسب و مقرون به صرفه تلقی می‌شود.

نایلون سه لایه و انواع آن

استرچ سه لایه

از دیگر محصولات نایلونی پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد که دارای سطحی صاف، قطر بسیار کم، قدرت کشش خوب و چسبندگی بالا است. عملکرد فوق العاده، قیمت اقتصادی، مقاومت در برابر سوراخ شدگی و کیفیت این محصول سبب شده است که انواع مختلف نایلون و سلفون استرچ در صنعت بسته بندی مورد توجه قرار گیرد. این محصول پلی اتیلنی به شکل های مختلف برای کاربردهای خاص استفاده می شود مانند استرچ غذایی، استرچ مبلی، استرچ پالت بند، صنعتی و…که بر روی محصولات و کالاهای مختلف پیچیده می شود بدون این که به چسب نیاز داشته باشد. بکارگیری نایلون سه لایه استرچ باعث حمل راحت تر محصولات مختلف و جلوگیری از آسیب های احتمالی آنها خواهد شد و بدلیل این که فرایند تولید آن حساس می باشد علاوه بر مواد باکیفیت از ماشین آلات پیشرفته نیز استفاده می کنند تا محصول نهایی از استحکام کافی و مرغوب برخوردار باشد.

استرچ 3 لایه

نایلون شیرینگ سه لایه

یکی دیگر از انواع نایلون سه لایه می باشد که در دمای خاص تولید می گردد و از این محصول در صنایع کوچک و بزرگ مانند صنایع غذایی، قطعات خودرو، صنایع خانگی، پشم شیشه، نوشابه و آب معدنی، شیشه های سکوریت، سنگ نمای ساختمان، درب آسانسور، کارتن و بسیاری دیگر استفاده می شود. از خصوصیات نایلون شیرینگ می توان به عدم نفوذپذیری رطوبت، سبک وزن بودن، مقاومت در برابر ضربه، انعطاف پذیری عالی، سختی کم و مقاومت در برابر روغن و چربی اشاره کرد. همچنین این نحوه بسته بندی باعث زیباتر شدن محصولات می شود و علاوه بر جلوگیری از گرد و غبار، چیدمان اصولی تر و شکیل تری را به محصول می دهند. نایلون شیرینگ بصورت حرارتی، پلاستیکی، کیسه ای، پاکتی، روده ای و تونلی در ابعاد و اندازه های مختلف بنا به درخواست مشتری ساخته می شود.

 

تفاوت نایلون سه لایه استرچ با نایلون شیرینگ سه لایه

زمانی که بخواهیم چند محصول یک شکل را کنار هم بصورت جعبه ای بچینیم مانند باکس آب معدنی که بارها و بارها آن را دیده اید از شرینگ کردن استفاده می کنیم که در داخل کوره انجام می گردد. استرچ به دور محصولات کشیده می شود تا از محصول در برابر رطوبت و ورود میکروب و آلاینده ها جلوگیری کند. از استرچ برای بسته بندی محصولاتی که روی پالت قرار می گیرند مانند جعبه، کارتن، قطعات سنگین، قطعات شکستنی و… که بر روی سکوی کوچک گذاشته و برای انبار کردن یا حمل و نقل کردن راحت تر استرچ پیچی می کنند. همچنین نایلون سه لایه استرچ برخلاف نایلون شیرینگ خاصیت شکیل کردن محصولات را ندارد.

نایلون حبابدار سه لایه

همان طور که از نامش قابل درک است دارای حباب هایی پر از هوا می باشد و از آن به منظور حفاظت و امنیت بیشتر محصولات در زمان حمل و نقل یا انبارکردن کالاهای حساس و شکستنی یا محصولات برقی استفاده می کنند. این نوع نایلون سه لایه علاوه بر این که در صنایع مختلف استفاده می گردد مصرف خانگی نیز دارد. به عنوان مثال در زمان اسباب کشی لوازم منزل یا اداره برای این که بتوانید از کالاهای خود محافظت کنید مانند کامپیوتر، ظروف شکستنی، قاب عکس، اشیا قیمتی آسیب پذیر و… حتی اگر آنها را در کارتن بچینید در حین جابجایی به یکدیگر برخورد کرده و آسیب می بینند اما پیچیدن آنها درون نایلون حبابدار سه لایه مانع از این کار می شود و مانند یک ضربه گیر عمل می کند. همچنین برای حفاظت از گیاهان و گل ها در برابر سرما می توانید دور گلدان را با این نایلون سه لایه بپوشانید. در واقع یکی دیگر از کاربردهای نایلون حبابدار عایق بندی و جلوگیری از رطوبت هوا می باشد بنابراین برای جلوگیری از هدر رفت انرژی می توان روی پنجره ها نصب کرد.

 

از جمله کاربردهای آن در کارخانجات و صنایع مختلف می توان به صنعت بسته بندی فرآورده های چوبی، صنعت خودروسازی و صنایع مربوط به آن، کارخانجات و شرکت های تولیدکننده لوازم خانگی، مؤسساتی که در زمینه بسته بندی و حمل و نقل فعالیت می کنند، صنایع شیشه سازی و… اشاره نمود. حباب های موجود در نایلون سه لایه در سایزهای کوچک و بزرگ و باتوجه به نیاز مصرف کننده تولید می شوند. میزان ضربه گیری نایلون های حباب بزرگ بیشتر از نایلون های حباب ریز قدرت دارد. اگر می خواهید فقط از خط و خش محصول جلوگیری کنید نوع حباب ریز مناسب است ولی اگر می خواهید جلوی ضربه ها را بگیرید و محصول از حساسیت بیشتری برخوردار است نایلون سه لایه حباب درشت مناسب است. همچنین این محصولات بعد از یکبار استفاده چنانچه حباب های آن ترکیده باشند می توان برای عایق بندی استفاده کرد و در صورتی که دیگر به استفاده مجدد آن نیاز ندارید به محل جمع آوری مواد بازیافتی تحویل دهید.

نایلون حباب دار

نایلون گلخانه سه لایه

یکی از انواع نایلون سه لایه مورد نیاز برای محصولات کشاورزی است و سه لایه بودن محصول موجب می شود تا میزان مقاومت و طول عمر این نایلون بیشتر شود. زیرا از این پلاستیک برای پوشش سقف گلخانه یا موارد کشاورزی برای پرورش محصولات مختلف برای چندین سال استفاده می کنند. از این رو تعداد لایه ها بسیار اهمیت دارد. نایلون کشاورزی و گلخانه ای سه لایه انواع مختلفی دارند. برخی شفاف و برخی رنگی هستند؛ از نایلون گلخانه ای رنگی برای دفع مضرات نور خورشید استفاده می کنند که اختلاف قیمتی چندانی با نوع شفاف ندارد. از دیگر انواع نایلون گلخانه ای نوع یووی دار است که برای فیلترکردن مواد مضر نور خورشید بر روی سقف گلخانه می کشند و قیمت آن برحسب کیلوگرم محاسبه می شود. هر مصرف کننده با توجه به نیاز خود و شرایط محیطی گلخانه یکی از انواع این محصول را انتخاب می کند و ممکن است برخی از پوشش شیشه ای استفاده کنند اما این نوع پوشش علی رغم معایبی که دارد برای مساحت های کم کاربرد دارد.

 

در تولید پلاستیک سه لایه گلخانه افزودنی های مختلفی با توجه به سفارش مشتری استفاده می شود مانند افزودنی ضد مه. در محیط گلخانه ای بدلیل بسته بودن فضا عمل فتوسنتز صورت گرفته در آن محیط باعث می گردد تا بازدهی فرایند رشد کاهش یابد و شبنمی که بر روی گیاهان می نشیند به دلیل دیر از بین رفتن باعث سوزاندن برگ ها می شوند؛ به همین دلیل از این نوع افزودنی استفاده می کنند. در ساخت این نوع از نایلون سه لایه که کاربرد گلخانه ای دارند افزودنی های مختلفی وجود دارد که استفاده از آن با توجه به نوع کشت، منطقه، شرایط آب و هوایی مختلف تعیین می گردد؛ بنابراین در زمان خرید اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید از مهندسین کشاورزی کمک بگیرید. نکته دیگری که بهتر است بدانید آن است که نایلون گلخانه ای UV را نمی توان مدت زیادی در انبار نگه داشت بنابراین اگر می خواهید از این محصول نگهداری کنید به تاریخ مصرف آن دقت کنید.

 

جمع بندی مطالب

همان طور که در این مطلب اشاره کردیم تولیدکنندگان برای توزیع یا انبارکردن محصولات تولیدی خود نیاز به انواع محصولات بسته بندی یعنی انواع مختلف نایلون سه لایه دارند تا از آنها در برابر ضربات احتمالی، رطوبت، محافظت از نوسانات دمای هوا، ورود گرد وغبار و میکروب ها محافظت کنند و همچنین اشاره کردیم که علاوه بر تولیدکنندگان، خانوارها نیز به انواع مختلف نایلون سه لایه نیاز پیدا می کنند و بدلیل کاربردی که این محصولات در زمینه های مختلف دارند باید از کیفیت مطلوب برخوردار باشند. علاوه بر کیفیت، قیمت نیز از فاکتورهای مهم تعیین کننده در خرید این محصولات می باشد بخصوص کسانی که خرید بالایی را می خواهند انجام دهند. از این رو نیاز به یک مرکز خرید مناسب و مطمئن دارند.

تولید انواع نایلون سه لایه توسط شرکت آذین پلاست کیمیا

شرکت آذین پلاست کیمیا یکی از معتبرترین تولیدکنندگان انواع نایلون سه لایه در کشور می باشد که فعالیت خود را از سال 1377 به عنوان اولین تولیدکننده نایلون 3 لایه در استان خراسان آغاز نمود و بدلیل کیفیت و قیمت خوب محصولات حدود نود درصد تولیدات خود را به دیگر کشورها صادر می کند. همچنین این شرکت با استفاده از دستگاه های چاپ نایلون کار انواع چاپ روی پلاستیک را می پذیرد. برای آشنایی بیشتر با این مجموعه، کسب اطلاعات از محصولات ارائه شده و یا برای گرفتن مشاوره جهت خریدی مناسب می توانید از طریق راه های ارتباطی در صفحه تماس با آذین پلاست با مشاوران این شرکت ارتباط برقرار کنید.

سوالات متداول

کاربرد نایلون 3 لایه چیست؟

بسته بندی و محافظت از محصولات در برابر ضربات وارده به هنگام حمل و نقل، جلوگیری از نشستن گرد و غبار و رطوبت بر روی محصول است.

قیمت نایلون 3 لایه چند است؟

به دلیل نوسانات ارز، محصولات قیمت مشخصی ندارند، اما به طور کلی، نوع نایلون، میزان درصد افزودنی، مقدار سفازش مشتری و … بر قیمت تاثیرگذارند.

محصولات مشابه

دیدگاه کاربران

20 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • نایلون سه لایه رنگی برا گلخونه موجود دارین؟

    پاسخ
  • نایلون سه لایه رنگی برا گلخونه موجود دارین؟ تعداد بالا میخوام حدود ۶۰۰ کیلو نیاز دارم

    پاسخ
    • آذین پلاست کیمیا
      1401-07-29 3:38 ب.ظ

      سلام ابعاد گلخانه رو به کارشناسا اعلامکنید تا فاکتور صادر شه

      پاسخ
  • انعطاف نایلون از بین نمیره وقتی سه لایه میشه؟

    پاسخ
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    پاسخ
  • علی کافی
    1402-03-21 10:03 ق.ظ

    سلام برای ارسال قهوه از کدوم محصول باید استفاده کنم؟ نایلون سه لایه استرچ یا نایلون شیرینگ سه لایه؟

    پاسخ
  • سلام نایلون سه لایه حباب دار برای ظروف ضربه گیر مناسبیه؟

    پاسخ
    • آذین پلاست کیمیا
      1402-05-18 11:00 ب.ظ

      سلام بله از این نایلون به صورت تخصصی برای این امر استفاده میشه

      پاسخ
    • آذین پلاست کیمیا
      1402-05-27 9:49 ب.ظ

      سلام بله این نایلون به همین دلیل به کار میره

      پاسخ
  • فرهادی
    1402-05-27 9:08 ب.ظ

    سلام من برای بسته بندی قطعات دوچرخه به نایلون حبابی نیاز دارم. آیا امکان دارد تا با عقد قرار داد ذو شرکت دائما همکاری کنند و نایلون ارسال کنند؟

    پاسخ
  • سلام یه سوال داشتم
    اون سلفن براقی که روی بعضی قسمت‌های حساس دستگاه‌های مختلف میگذارند تا خط و خش نیفتد آیا همین است که شما توضیح دادین و اگر بعداز مدتها روی وسیله ماند و چسبید و به هیچ طریقی کنده نشد چه راهکاری پیشنهاد میکنید

    پاسخ
    • آذین پلاست کیمیا
      1402-11-08 1:22 ب.ظ

      سلام دوست عزیز میتونید از نایلون محافظ استفاده کنید برای این کار

      پاسخ
  • مهدی سلامی
    1403-03-06 10:34 ق.ظ

    سلام
    برای جابه جایی محصولات حساس در برابر ضربه کدوم رو پیشنهاد میدین؟
     سه لایه حباب درشت مناسب یا ریز؟

    پاسخ
  • دانیال
    1403-03-18 8:56 ب.ظ

    سلام.
    میتونم نایلون گلخانه سه لایه با افزودنی ضد مه سفارش بدم؟

    پاسخ
    • آذین پلاست کیمیا
      1403-03-18 8:57 ب.ظ

      سلام

      در تولید پلاستیک سه لایه گلخانه افزودنی های مختلفی با توجه به سفارش مشتری استفاده می شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست