چاپ روی نایلون برای آگاه کردن خریدار از اطلاعات محصول بسته بندی و مشخصات تولیدکننده، تاریخ تولید و انقضا ‌می‌باشد و همچنین برای طراحی و ایجاد ظاهری زیبا و مشتری پسند ‌می‌باشد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای چاپ، تبلیغات است. دستگاه چاپ نایلون شبیه به دستگاه چاپ پارچه است با این تفاوت که در این دستگاه‌ها از رنگ‌های متفاوت و مخصوص نایلون استفاده ‌می‌شود.

تاریخچه چاپ

کلمه چاپ ریشه در زبان هندی دارد. روش چاپ ابتدا توسط هندی‌ها با استفاده از کلیشه‌های چوبی بر روی پارچه ابداع شد، سپس توسط چینی‌ها که تولید کاغذ را شروع کردند روی کاغذ اجرا شد در زمان نهضت ترجمه کتب و صحافی کتاب از خاورمیانه به اروپا رسید.
کلیشه‌ها به صورت مهر کار ‌می‌کردند و هر دفه باید آن‌ها را رنگ می‌زدند. که این کار را مشکل می کرد به همین دلیل شابلون ساخته شد.
سرانجام در انقلاب صنعتی رنسانس که بیشتر دستگاه‌ها مکانیکی شده بودند صنعت چاپ روی کاغذ برای تولید کاغذ دیواری شکل گرفت سپس دستگاه آن برای پارچه و بعد از تولید نایلون‌های نازک روی آن‌ها هم اعمال شد.

پس از پیشرفت تکنولوژی و اختراع کامپیوتر این دستگاه هم از تغییر بی نسیب نماند و به صورت دیجیتال درآمد.

 

انواع روش‌های چاپ روی نایلون

چاپ روی نایلون و نایلکس با توجه به مدل دستگاه‌ها، به چند روش انجام ‌می‌شود.
•    دستی
•    نیمه اتوماتیک
•    اتوماتیک
•    دیجیتال(هیلو)
به مدل‌های که از شابلون‌های مسطح استفاده ‌می‌شود چاپ سیلک گفته ‌می‌شود.

روش چاپ روی نایولن با دستگاه دستی

با وجود دستگاه های دیجیتال، چاپ بعضی افراد که تولید کمتری دارند، به دلیل به صرفه بودن دستگاه آن همچنان از روش قدیمی برای چاپ استفاده می کنند. در این روش ابتدا طرح یا متن موردنظر توسط یک برنامه در کامپیوتر طراحی یا نوشته ‌می‌شود. سپس آن را به صورت سیاه سفید چاپ ‌می‌کنند. در این روش از ابزار زیر استفاده ‌می‌شود:

شرح کاربرد قطعات دستگاه

شابلون: ابزار رنگ‌آمیزی است که دارای چهارچوب و توری مخصوص ‌می‌باشد و قابل شستشو ‌است.
دارو، حساس کننده: این دو را با نسبت‌های مشخص مخلوط کرده و روی شابون با کاردک پخش ‌می‌کند.
میز نور: میز نور برای الگو گیری برای هر طرح یک بار استفاده ‌می‌شود.
کاغذ چاپ شده را روی میز نور قرار داده به طوری که قسمت چاپی رو باشد سپس شابلون آغشته را روی آن قرار ‌می‌دهند. یک نایلون مشکی روی شابلون قرار ‌می‌دهند تا نور یووی عبور نکند. سپس با روشن کردن دستگاه، نور قسمت‌های مشکی خمیر را میسوزاند و قسمت‌های روشن روی شابلون را حفظ ‌می‌کند.
در این قسمت شابلون با فشار آب شسته ‌می‌شود تا طرح مشخص شود.
رنگ: رنگ مخصوص نایلون روغنی است و از مواد پلیمری و رزینی در ترکیبات آن استفاده شده است که قابلیت چسبندگی روی نایلون را داشته باشد.

روش چاپ

شابلون را روی چند عدد نایلون یا پارچه ‌می‌گذارند و با کاردک رنگ را روی آن ‌می‌کشند. و یکی یکی به صورت دستی نایلون های بعدی را رنگ آمیزی می کنند.
روش چاپ دستی آسان اما پر زحمت است و تعداد چاپ آن در ساعت کمتر از 100 عدد ‌می‌باشد.

 

روش دستگاه نیمه اتوماتیک

این روش هم مانند روش دستی از شابلون استفاده ‌می‌شود. ‌می‌توان از چند شابلون برای چاپ‌هایی با رنگ‌های متنوع استفاده کرد. تفاوت آن با روش دستی، در وجود تسمه نقاله که به صورت تایمری و اتوماتیک هدایت ‌می‌شود، است. همچنین قسمت کاردک کشی شابلون و انتقال نایلون‌ها تماما توسط دستگاه درای تایمر اتوماتیک انجام ‌می‌شود و فقط نایلون‌ها به صورت دستی روی میز هدایت قرار ‌می‌گیرد به همین دلیل سرعت کار بالاتر ‌می‌رود. و در هر ساعت حداقل 500 نایلون چاپ کرد.
این دستگاه را ‌می‌توان برای فیلم رول شده استفاده کرد که در انتها با دستگاه برش، نایلون‌ها برش میخورد همینطور برای موارد زیر قابل کاربرد است:
•    ساک‌های دستی پلاستیکی
•    تی شرت‌ها
•    کیسه‌های برنج
•    و…

دستگاه اتوماتیک

این دستگاه سرعت بیشتری از روش‌های قبلی دارد و از آن برای فیلم نایلون و چاپ روی سفره‌های یکبار مصرف استفاده ‌می‌شود. روش چاپ آن کمی‌ متفاوت است.
تفاوت این دستگاه در شابلون آن است که روی غلتک تعبیه شده است. همینطور از چندین غلتک استفاده ‌می‌شود که یکی از آن‌ها مانند شابلون عمل ‌می‌کند.

 

دستگاه دیجیتال

این دستگاه مانند چاپ روی کاغذ است. به صورت کامل از برنامه‌های کامپیوتری دستور ‌می‌گیرد. در این دستگاه از شابلون استفاده نمی‌شود بلکه به صورت جوهر افشان توسط هد، چاپ روی سطح صورت میگیرد که به آن چاپ هیلو یا فلکسی ‌می‌گویند.
در این دستگاه غلتک‌ها، سیلندر و بخش کامپیوتری وجه تمایز این دستگاه می باشد.

انواع دستگاه چاپ فلکسی

دستگاه‌های فلکسی در دو نوع تولید ‌می‌شوند که با توجه به رنگ مورد استفاده تقسیم بندی شده اند.
Outdoor: این مدل در فضای باز استفاده ‌می‌شود به این دلیل که رنگ آن برای انسان مضر ‌می‌باشد و بوی تندی دارد.
Indoor: رنگ این دستگاه اغلب بدون بو است به جز زمان تعویض با حلال کننده‌ها بوی حلال کننده ها را ایجاد کند. این دستگاه بیشترین کاربرد در چاپ روی نایلون را دارد.
از آنجایی که چاپ این دستگاه به صورت جوهر افشان ‌می‌باشد تنوع رنگی آن بسیار بیشتر است به طوری که ‌می‌توان عکس را هم روی آن چاپ کرد مدل فلکسی آن رنگ‌ها را پر رنگ تر و بهتر چاپ ‌می‌کند که امروزه بیشتر از روش چاپ فلکسی یا هیلو استفاده ‌می‌شود.

مقاومت روی رنگ در این روش رنگا آمیزی کم است به همین دلیل بعد از رنگ آمیزی لایه ای رزینی روی آن قرار ‌می‌گیرد تا ماندگاری رنگ را بالا ببرد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست