راه اندازی گلخانه و کشت محصول در آن، نیاز به پیروی از یکسری اصول دارد. یکی از مهم­‌ترین مراحل ایجاد یک گلخانه، انتخاب پوشش آن با توجه به شرایط و انواع گیاهانی است که در این فضا کاشته می­‌شود. پوشش مناسب گلخانه پوششی است که نور را به خوبی دریافت کند و از تغییرات بالا دما درون فضا جلوگیری کند. امروزه با راه اندازی گلخانه در شهرها و مناطق مختلف، پوشش گلخانه در انواع متنوعی وارد بازار می­‌شود که از پرکاربردترین آن­ها می­توان به شیشه و پلاستیک اشاره کرد. همراه ما باشید تا در این مقاله به مقایسه انواع پوشش گلخانه بپردازیم و نوع برتر را انتخاب کنیم.

گلخانه شیشه‌ای بهتر است یا پلاستیکی؟

همان طور که می‌دانید مدل‌های مختلفی از گلخانه وجود دارد که می‌تواند انتخاب شما را سخت‌تر کند. بنابراین عوامل زیادی در تصمیم گیری نهایی شما تاثیرگذار خواهند بود. عواملی مانند جنس گلخانه، اندازه گلخانه، رنج قیمت گلخانه و … در ادامه مطلب بحث خواهند شد.

پوشش گلخانه

همه گلخانه­‌ها در مناطق مختلف شهری و روستایی، طی مراحل مشخصی احداث می­‌شوند. معمولا در ابتدا اسکلت گلخانه را بر روی زمین نصب می­‌کنند، سپس نوبت به نصب بدنه بر روی آن می­‌رسد. پوشش گلخانه به عنوان سقف و دیواره آن، تاثیر زیادی بر ایجاد شرایط مطلوب این فضا دارد. پوشش‌­های گلخانه معمولا توانایی عبور 70 تا 93 درصد نور به درون فضا را دارند. همچنین ضخامت آن­ها هم متغیر است که شما باید با در نظر گرفتن شرایط آن منطقه، نمونه‌ه­ایی را انتخاب کنید که به خوبی فضا درون را از آسیب عوامل محیطی محافظت می­‌کند. یکی از عوامل تاثیر گذار بر روی انتخاب پوشش گلخانه، نوع گیاهان کاشته شده درون گلخانه است. باید نیاز این گیاهان، میزان نور، دما، رطوبت و… در نظر گرفته شود تا پوششی متناسب با آن ­بر روی اسکلت گلخانه نصب شود. ما در ادامه با مقایسه انواع پوشش گلخانه به شما در انتخاب نوعی سازگار با نیازتان کمک می‌­کنیم.

انواع پوشش گلخانه

همانطور که اشاره شد، با افزایش تعداد گلخانه در مناطق شهری و روستایی، نیاز به تجهیزات آن افزایش یافت. بنابراین شرکت­‌ها با ارائه محصولات گوناگون چون پوشش‌­های متنوع گلخانه­‌ای، امکان احداث گلخانه در هر شرایط را فراهم ساختند. هر یک از این پوشش‌­ها با توجه به ویژگی­‌هایشان، مزایا و معایب مختلفی دارند که عبارتند از:

گلخانه شیشه‌­ای

شیشه یکی از متریال­‌هایی است که از گذشته تا به کنون به عنوان بدنه گلخانه کاربرد دارد. شیشه با عبور خوب نور و مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی، به خوبی می‌­تواند شرایط لازم یک فضا گلخانه را ایجاد کند. شیشه­‌ها خود در تنوع رنگی موجود هستند. هرچه رنگ شیشه بیشتر باشد نور کمتری عبور داده و برای رشد گیاهان سردسیر که نیاز به نور کمی دارند، مناسب‌­تر است. از مزایا پوشش شیشه­‌ای می­‌توان به مواردی چون نفوذپذیری مناسب نور و گرما، حفاظت فضا از طوفان، باد و باران و همچنین مقاومت در برابر حمله جانوران اشاره کرد. گلخانه­‌های شیشه‌­ای عایق خوبی برای حفظ گرما و انرژی نیستند. به همین دلیل مصرف سوخت و انرژی در استفاده از این نوع پوشش بیشتر خواهد بود.

گلخانه پلاستیکی

یکی از پوشش‌­هایی که امروزه در بسیاری از گلخانه­‌ها به چشم می­خورد، پوشش پلی اتیلن است. پوشش پلی اتیلن با توجه به ضخامت، میزان افزودنی و… انواع متنوعی دارد. در انتخاب این پوشش شما قادر خواهید بود که با توجه به نیاز منطقه، از افزودنی­‌های مختلف برای رفع مشکل استفاده کنید. انواع گوناگون این پوشش در کنار قیمت مناسب آن باعث شده است که استفاده از این پوشش مزایا زیادی برای استفاده کنندگان داشته باشد.

مزایا پوشش پلاستیکی: شما می‌­توانید وابسته به موقت یا دائم بودن گلخانه خود، نمونه‌ه­ایی از این محصول که نایلون گلخانه نام دارد را تهیه کنید که از ویژگی­‌های مورد نیاز شما برخوردار است. به طور مثال افزودنی ضدUV  از ورود اشعه فرابنفش جلوگیری کرده و از گیاهان در برابر آن محافظت می­‌کند. افزودنی ضد الکتریسیته از تجمع گرد و غبار و کثیفی بر روی گلخانه جلوگیری می­‌کند. همچنین سایر افزودنی­‌ها چون افزودنی جاذب مادون قرمز، افزودنی آنتی ویروس، افزودنی ضد مه و… هرکدام در شرایط مختلف به نحوی به مصرف کننده کمک می­‌کنند. از دیگر مزایا این پوشش می­توان به حمل و نصب آسان آن اشاره کرد.

معایب پوشش پلاستیکی: مقایسه انواع گلخانه با هم نشان می‌­دهد که یکی از مشکلات هر گلخانه­‌ای ایجاد شرایط دمایی مناسب است. استفاده از پوشش پلاستیکی برای گلخانه باعث ایجاد گرما بیشتر در فضا گلخانه می­شود که استفاده از خنک کننده‌­ها را برای این فضا ضروری می‌­سازد. بنابراین در فصول گرم سال باید برای این نوع پوشش از سیستم تهویه مناسب کرد. همچنین احتمال میعان و ریختن قطرات آب درون فضا بسیار است که باعث افزایش رطوبت و سوختگی برگ­‌ها می­‌شود. می­‌توان این مشکل را با استفاده از افزودنی­‌ها و سیستم هواکش و تهویه برطرف کرد.

گلخانه پلی کربنات

پلی کربنات هم نوعی پلیمر پلاستیکی است که در مدل­‌های ورق‌ه­ای تک لایه یا موج دار وارد بازار می‌­شود که کاربرد گسترده‌­ای در صنعت کشاورزی و ساختمان سازی دارد. از مزایا این نوع پوشش می­توان به شفافیت بالا، عبور مناسب نور، وزن سبک، مقاومت در برابر ضربه و… اشاره کرد. این پوشش با توجه به ویژگی­‌های ساختاری در فصول گرم حرارت کمتری ایجاد می‌­کند و در فصول سرد از هدر رفتن انرژی جلوگیری می­‌کند. البته این پوشش هم مانند دیگر پوشش­‌ها به سیستم تهویه مناسب نیاز دارد. زیرا در بعضی موارد ممکن است گرما درون فضا بیش اندازه افزایش یابد. با توجه به اینکه ساختار پلی کربنات سخت تر از پوشش پلی اتیلنی است، از مقاومت، طول عمر و قیمت بیشتری هم برخوردار است.

علاوه بر نمونه­‌های نام برده شده، پوشش‌­های دیگری چون آکریلیک، فایبرگلاس و… هم وجود دارد که فایبرگلاس پوششی سخت­‌تر از پلاستیک است اما سختی شیشه را ندارد. پوشش آکریلیک هم با برخورداری از سطح براق، جذب رطوبت پایین، مقاومت کششی، جذب نور بالا در کنار مقاومت زیاد، گزینه مناسب برای بدنه گلخانه است. انواع پوشش گلخانه با توجه به ویژگی­‌های ساختاری و افزودنی­‌های موجود، عملکرد متفاوتی خواهند داشت که شما می‌­توانید وابسته به شرایط و میزان بودجه، از آن­ها برای ایجاد شرایط مطلوب گلخانه‌­ای استفاده کنید.

مقایسه انواع گلخانه

حال که با انواع پوشش گلخانه آشنا شده اید، بهتر است با مقایسه ویژگی­‌های هر یک، انتخاب نوع برتر را آسان کنیم. انتخاب پوشش گلخانه بعد از در نظر گرفتن گیاهان کاشته شده در آن، به شرایط جوی، حداقل و حداکثر دما منطقه، میزان بودجه و… هم وابسته است. اما از میان تمامی این فاکتور­ها شرایط آب و هوایی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. زیرا این شرایط ثابت نیست و پیامدی احتمالی برای گلخانه است. معمولا خریداران با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف، از پوششی استفاده می­‌کنند که در انواع بیشتری وارد بازار می­شود و امکان احداث گلخانه در شرایط ویژه را فراهم می‌­کند. از میان تمامی پوشش­‌های بررسی شده، پوشش پلاستیکی متنوع­ترین نوع پوشش گلخانه درون بازار است که در تنوع رنگی، ضخامت، تعداد لایه، میزان افزودنی و… گوناگون تولید می­‌شود. شما می­‌توانید این نوع پوشش را با توجه به شرایط مکان گلخانه و گیاهان موجود در آن، به صورت سفارشی تهیه کنید و با کمترین دردسر بر روی اسکلت نصب کنید. این پوشش هزینه کمتری نسبت به سایر پوشش‌­ها دارد و با افزایش میزان افزودنی و ویژگی­‌های دیگر قیمت آن تغییر می­کند. پوشش گلخانه پلاستیکی در برابر سموم شیمیایی مقاوم است و با حفظ و کنترل دما درون گلخانه، فضا مناسبی برای رشد گیاهان فراهم می­‌کند. در صورتی که پوشش­‌هایی چون شیشه، فایبرگلاس، کربنات و… هر کدام ویژگی­‌های مشخص و غیرقابل تغییر دارند که تنها پاسخگو شرایط مختص خود هستند. در هر حالت همه این پوشش­‌ها برای شرایط گلخانه طراحی شده­اند که قابلیت ایجاد فضا مناسب آن را دارند. شما می­توانید برای انتخاب نوع مناسب پوشش گلخانه خود، با متخصصان و مشاوران فروش شرکت­ها مشورت کنید و با مقایسه آن‌­ها، نوع بهتر را انتخاب کنید.

جمع بندی

پوشش گلخانه به عنوان بدنه در قسمت سقف و دیوار، تاثیر زیادی بر ایجاد شرایط ایده آل گلخانه دارد. به همین دلیل امروزه انواع متنوعی از این پوشش موجود هستند که هر یک با توجه به جنسشان، ویژگی­‌های مختلفی دارند. ما در این مقاله به مقایسه انواع گلخانه پرداختیم و مزایا و معایب هر یک را بررسی کردیم. تا شما عزیزان با شناسایی انواع پوشش گلخانه، برای انتخاب آن دچار سردرگمی نشوید. پوشش گلخانه به عنوان پل ارتباطی میان درون گلخانه و فضای بیرون، نقش مهمی در ایجاد محیط مناسب برای رشد گیاهان دارد. بنابراین در انتخاب آن دقت لازم را داشته باشید تا با محیط شما سازگاری داشته باشد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست