در مراحل اولیه راه اندازی یک گلخانه عوامل مختلفی در نظر گرفته می­شود تا گلخانه تجهیزات و شرایطی متناسب با جو محیطی و گیاهان کاشته شده در آن داشته باشد. بعد از راه اندازی اصولی یک گلخانه، شما باید مرتباٌ شرایط را نظارت و مدیریت کنید تا فاکتورهایی چون رطوبت، دما، تهویه و… به خوبی فراهم شوند و از ورود آفات و حشرات به درون فضا جلوگیری شود. همچنین نگهداری درست و اصولی گلخانه به شما در حفظ تجهیزات و استهلاک کمتر آن کمک می­کند. همراه ما باشید تا در این مقاله با آموزش نگهداری از گلخانه به شما در حفظ بهتر این فضا کمک کنیم.

آموزش نحوه گلخانه داری

هر گلخانه وابسته به گیاهان کاشته شده و شرایط محیطی به تجهیزات و عوامل مختلفی نیاز دارد. گیاهان برای رشد به نور، رطوبت، دما مناسب، خاک مغذی و… نیاز دارند. فراهم سازی هر کدام از این عوامل طی فرآیندهای زیر انجام می­شود که به ایجاد شرایط ایده آل گلخانه بعد از احداث آن منجر می­شوند.

توجه به نور

برای مراقبت از گلخانه و محصولات موجود در آن، باید به طور ویژه­ای به نور دریافتی توجه کنید. گذشت زمان و تجمع گرد و خاک بر روی دیواره و سقف گلخانه باعث عدم نفوذ صحیح نور به درون فضا می­شود. بنابراین حتما به صورت دوره­ای آن­ها را تمیز کنید. معمولا بدنه گلخانه از جنس شیشه، نایلون­های ضخیم، پلی کربنات و… ساخته می­شود که تمامی آن­ها قابلیت شست و شو دارند.

استفاده از سایبان

در بعضی از فصول سال، نور تابیده شده بیش از حد مجاز خواهد بود و ممکن است به گیاهان آسیب برساند. ممکن است بخواهیم گیاهانی را در قسمتی از گلخانه نگهداری کنیم که به نور کمتری نیاز دارند، در این شرایط شما می­توانید با استفاده از سایبان و پرده، میزان نور ورودی به گلخانه را کنترل کنید. همچنین یکی از راهکارهای آموزش نحوه گلخانه داری که می­تواند به شما در ایجاد سایه کمک کند، کاشت درخت در اطراف گلخانه است. معمولا برای اینکار از درختانی استفاده می­شود که در زمستان برگ­هایشان می­ریزد. در این صورت سایه این درختان در تابستان از نفوذ نور زیاد به گلخانه جلوگیری می­کنند و در فصل زمستان با ریزش برگ و عدم ایجاد سایه، نور بیشتری وارد گلخانه می­شود.

تنظیم دما و تهویه گلخانه

دما یکی از مهم­ترین عوامل در گلخانه است که تاثیر زیادی بر رشد گیاهان دارد. در آموزش نگهداری از گلخانه، استفاده از تجهیزات نشان دهنده دما و سیستم­های گرمایشی و سرمایشی، تاکید بسیاری شده است. شما برای دستیابی به شرایط مناسب دمایی باید در ابتدا از یک دماسنج دقیق استفاده کنید تا در فصول مختلف سال دما به شما نمایش داده شود. حال می­توانید وابسته به فصل و دما از خنک کننده­ها یا هیتر برای کاهش و افزایش دما کمک بگیرید. همچنین وجود تجهیزاتی مثل فن، پد سلولزی و دریچه­های سقفی باعث تهویه مناسب هوا درون فضا می­شوند. به دلیل اهمیت تنظیم دما محیط و تهویه مناسب بهتر است به نکات موردی زیر توجه کنید تا مراقبت از گلخانه به درستی انجام شود.

  1. بررسی منظم سیستم­های گرمایشی و سرمایشی و سرویس دوره­ای آن­ها یکی از مباحث مهم آموزش نحوه گلخانه داری است. این کار به شما در تعمیر به موقع دستگاه و جلوگیری از تحمیل هزینه­های زیاد خرابی دستگاه کمک می­کند.
  2. در صورت وجود حفره در قسمت­های بیرونی گلخانه، آن­ها را پر کنید تا تعادل دما حفظ شود.
  3. در فصول مختلف می­توانید با استفاده از سطوح رنگی میزان جذب و دفع گرما را کنترل کنید. به طور مثال استفاده از رنگ مشکی در فصول سرد به شما در حفظ گرما محیط کمک می­کند.
  4. هوا گرم معمولا در قسمت بالایی گلخانه تجمع می­کند که این امر باعث عدم انتقال مناسب گرما به گیاهان کاشته شده می­شود. قرارگیری دریچه بر روی سقف گلخانه، کمک زیادی به خروج هوا گرم و تهویه مناسب می­کند.

بررسی رطوبت

رطوبت نیز مانند دما یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد شرایط مناسب رشد گیاهان است. زمانی که رطوبت بیش از اندازه باشد، باعث پلاسیدگی گیاه و اگر کمتر از حد نیاز باشد، باعث خشکی گیاه می­شود. بنابراین رطوبت گلخانه باید دائماٌ بررسی شود و لازمه آن، وجود رطوبت سنج با دقت بالا است. دستگاه­هایی که می­توانند به ایجاد رطوبت مناسب در فضا گلخانه کمک کنند در دو دسته موجود هستند. دستگاه تهویه که با خروج رطوبت اضافی از خراب شدن برگ و ریشه گیاه جلوگیری می­کند و دستگاه رطوبت ساز که با افزایش سطح رطوبت گلخانه باعث تازگی و رشد گیاهان می­شود.

عایق سازی گلخانه

یکی از روش­های مهم که کمک زیادی به حفظ انرژی می­کند، عایق بندی درست گلخانه است. معمولا راه­های نفوذ و همچنین خروج هوا، از در، سقف و دیواره گلخانه است. می­توان برای عایق سازی آن­ها از ورق­های دوجداره استفاده کرد و لایه­های میانی آن با چسب عایق بندی شود تا امکان ورود و خروج هوا به حداقل برسد. همچنین برای عایق سازی درست درب گلخانه، می­توان از درب PVC دوجداره استفاده کرد. یکی از نکاتی که در آموزش نگهداری گلخانه به آن تاکید شده است، توجه به عبور نور است. شما باید از متریال­هایی استفاده کنید که در کنار عایق سازی، مانع از عبور درست نور به درون فضا نشوند.

مدیریت و جلوگیری از رشد آفات

یکی از مشکلات مهم در فرآیند کشت محصولات و مراقبت از گلخانه، وجود آفات و حشرات آسیب زا است که هزینه­های زیادی را به کشاورزان تحمیل می­کند. برای رفع این مشکل می­توانید طبق نکات زیر عمل کنید.

آموزش نحوه نگهداری از گلخانه

  1. در گام اول راه­های ورود حشرات و آفات به محیط رشد گیاهان را از بین ببرید.
  2. محیط گلخانه را در دوره­های مشخص تمیز کنید.
  3. بخش­های مرده گیاهان و علف­های هرز را جدا کنید تا مانع از انتقال بیماری به دیگر گیاهان شوید.
  4. در فصول گرم که معمولا درب و دریچه­های گلخانه باز هستند، بر روی آن توری محکم نصب کنید تا از ورود حشرات جلوگیری شود.
  5. سعی کنید از حشراتی چون عنکبوت و کفشدوزک برای دفع آفات کمک بگیرید.
  6. در آخرین قدم با مشورت یک متخصص، از سموم دفع آفات کم خطر و مورد اطمینان، برای از بین بردن آفت کمک بگیرید.

جمع بندی

گلخانه مکانی خاص برای رشد گیاهان است که به مراقبت زیادی جهت حفظ شرایط ایده ­آل نیاز دارد. آموزش نگهداری از گلخانه از مباحث گسترده­ای تشکیل شده است و ما در این مقاله به بررسی مباحث مهم آن پرداختیم. توجه به نور، رطوبت، سایه، دما و خرید نایلون گلخانه با کیفیت که جلوی سرما و حشرات را نیز بگیرد از نکاتی است که همواره به آن تاکید شده است. به همین دلیل برای مراقبت از گلخانه به تجهیزات نشان دهنده وضعیت چون دماسنج، رطوبت سنج و… توجه زیادی داشته باشید. تجهیزات را به صورت دوره­ای چک کنید و نسبت به تعمیرات هر یک کوشا باشید.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست