یکی از انواع نایلون‌های پر‌مصرف در صنایع گوناگون، نایلون‌های گلخانه‌ای هستند که در ساخت و پوشش دیوار و سقف‌ گلخانه‌ها از آن‌ها استفاده می‌شود. به این نایلون‌ها برای این که بتوانند در شرایط مختلف جوی و آب و هوایی به خوبی عمل کنند، یکی سری افزودنی و مستربچ افزوده می‌شود. به عنوان نمونه در منطقه‌های آب و هوایی پر رطوبت و شبنم، از افزودنی ضد بخار و شبنم به نام افزودنی آنتی فاگ استفاده می‌کنند. با اضافه شدن این افزودنی، نایلون گلخانه آنتی فاگ تشکیل می‌شود که از نشستن رطوبت، مه و شبنم بر روی گیاهان جلوگیری می‌کند. در این مقاله سعی شده است به بررسی ویژگی‌ها و نحوه اثرگذاری نایلون ضد بخار گلخانه‌ای پرداخته شود. در مورد عوامل مؤثر بر قیمت نایلون ضد مه نیز مطالبی عنوان شده است.

نایلون گلخانه آنتی فاگ چیست؟

گلخانه‌ها نقش مهمی در صنعت کشاورزی و تولید گیاهان گلخانه‌ای دارند. بنابراین حفاظت از این گیاهان به واسطه نایلون‌های گلخانه‌ای واجب و حیاتی است. تشکیل مه روی نایلون باعث فرآیند میعان بخار آب در داخل فضای گلخانه می‌شود. ریزش این بخار یا شبنم بر روی گیاهان مشکلاتی مانند تخریب محصولات و کاهش بازدهی را برای گیاهان گلخانه‌ای به وجود می‌آورد. یکی از دلایل اصلی تشکیل قطرات بخار بر روی نایلون، اختلاف در کشش سطحی فیلم‌های به کار رفته در نایلون و مولکول آب است. نایلون آنتی فاگ با خواص ضد شبنم و خنثی کردن اثر کشش سطحی در مولکول‌های آب، از ورود قطرات شبنم و مه به داخل فضای گلخانه ممانعت می‌کند. نایلون ضد بخار با افزودن مستربچ آنتی فاگ به پلیمر پایه به کار رفته در تولید نایلون، تولید می‌شود.

نقش افزودنی آنتی فاگ در نایلون ضد بخار گلخانه‌ای

در فصول سرد سال تفاوت دمایی زیادی بین محیط بیرون و داخلی فضای گلخانه وجود دارد. در این مواقع اختلاف دما، باعث عرق کردن فضای درون گلخانه و در نتیجه ایجاد قطرات بخار و شبنم بر روی نایلون می‌شود. اختلاف کشش سطحی آب با پلیمر ناقطبی نایلون، موجب گسترش قطرات مه در کل سطح نایلون شده و بعد از گذشت مدت زمان طولانی سبب آفت زدگی و کپک زدگی در سطح نایلون گلخانه‌ای می‌شود. این آفت‌ها همراه با قطرات شبنم به طرف هوای پایین گلخانه حرکت می‌کنند سپس بر روی گیاهان می‌نشینند و در نهایت به گیاه آسیب وارد می‌شود.

نایلون گلخانه‌ آنتی فاگ این فرآیند را خنثی کرده و از نفوذ قطرات شبنم و همچنین آفت‌ها به داخل گلخانه ممانعت می‌کند. این نایلون‌ها از جنس فیلم‌های پلی‌اتیلن است که با افزودن مستربچ آنتی فاگ به آن‌ها، به نایلون ضد مه تبدیل می‌شود و در مناطقی از کشور که رطوبت و شبنم زیاد است، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نحوه اثرگذاری آنتی فاگ بر اثرات شبنم و مه

هنگامی که قطرات آب یا بخار بر روی نایلون گلخانه جمع شده است، آنتی فاگ موجود در نایلون ضد بخار باعث تغییر در زاویه تماس می‌شود. این تغییر زاویه، میزان چسبندگی قطرات شبنم بر روی نایلون را به کم‌ترین سطح تماس می‌رساند. در نتیجه، قطرات بخار آب از سطح نایلون حرکت کرده و دیگر روی نایلون باقی نمی‌مانند‌. به همین طریق افزودنی آنتی فاگ از جمع‌آوری بخار و شبنم در داخل فضای گلخانه جلوگیری می‌کند.

ویژگی‌های نایلون ضد بخار گلخانه‌ای

انتخاب این افزودنی با توجه به نوع پلیمر پایه صورت گرفته و به مواد اولیه نایلون اضافه می‌شود. یعنی در انتخاب افزودنی آنتی فاگ باید توجه کرد که آنتی فاگ با پلیمر پایه کاملاً ناسازگار باشد. زیرا مستربچ سازگار در تمام قسمت‌های پلیمر به طور یکنواخت پخش می‌شود. در حالی که برای تولید نایلون گلخانه آنتی فاگ لازم نیست مستربچ در تمام قسمت‌های نایلون به طور مساوی پخش شود و تنها باید به سمت لایه بالایی پلیمر حرکت کند.

افزودنی آنتی فاگ از وزن زیادی ندارد در نتیجه بر روی وزن کلی نایلون ضد بخار گلخانه‌ای تأثیر چندانی نخواهد داشت‌. در حالی که اضافه کردن دیگر افزودنی‌ها باعث افزایش وزن این نایلون‌ها می‌شود.

نکات مهم هنگام انتخاب نوع و میزان آنتی فاگ

یکی از عوامل مهم در انتخاب آنتی فاگ مناسب، پایه پلیمر متناسب با نوع افزودنی ضد مه است. از موارد مهم دیگر در انتخاب نوع افزودنی، ضخامت فیلم و شرایط فرآیندی است. ارتفاع گلخانه، میزان آبیاری و زهکشی در خاک گلخانه از دیگر فاکتورهای مؤثر در انتخاب نوع و مقدار آنتی فاگ است. در کنار موارد بالا در نظر گرفتن عوامل زیر در انتخاب این افزودنی نیز مؤثر است.

  • محاسبه مقدار گرمایش و سرمایش تجهیزات گلخانه
  • شرایط داخلی و بیرونی گلخانه
  • در نظر گرفتن مقدار شیب مجاز برای ساخت گلخانه
  • نحوه اتصال و نصب نایلون آنتی فاگ به ستون‌های گلخانه
  • نوع دستگاه تهویه هوای موجود در گلخانه
  • اتصال صحیح نایلون گلخانه‌ای بدون داشتن چین و چروک و یا موج در سطح نایلون ضد مه
  • دیگر پارامترهای مؤثر در خواص نایلون

فواید و مزایای استفاده از نایلون ضد بخار گلخانه‌ای

نایلون گلخانه آنتی فاگ به کار گرفته در ساخت یک گلخانه، فواید بسیار ارزشمند و مهمی برای گلخانه داران به ارمغان می‌آورد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کاهش بیماری‌ها و آفات در گیاهان گلخانه‌ای
  • ثمردهی و بازدهی بیشتر تولید محصولات کشاورزی
  • کاهش در اتلاف انرژی جهت گرم نگهداشتن محیط گلخانه
  • صرفه جویی در زمان
  • مقرون به صرفه بودن استفاده از نایلون ضد مه
  • قابل استفاده بودن در هر نوع منطقه آب و هوایی

عوامل مؤثر بر قیمت نایلون گلخانه آنتی فاگ

در خرید نایلون ضد بخار گلخانه‌ای، باید به موارد و نکاتی که در قیمت آن تأثیر گذار است دقت کرد. این نکات شامل موارد زیر می‌شود.

  • کیفیت و نوع آنتی فاگ استفاده شده در نایلون
  • ضخامت و تعداد لایه‌های نایلون مورد نظر
  • نوع مواد اولیه پلیمری به کار رفته در تولید نایلون
  • برند و نام تجاری شرکت تولید کننده

جمع‌بندی

نایلون گلخانه آنتی فاگ در خنثی کردن اثر مه، قطرات شبنم و بخار آب تأثیر به سزایی دارد. این نایلون با تغییر در میزان کشش سطحی آب باعث حرکت آن‌ها به سطح بالایی نایلون شده و از جمع شدن رطوبت در داخل نایلون جلوگیری می‌کند. نایلون ضد مه در پوشش دیوارها و سقف گلخانه‌ها کاربرد دارد. نایلون ضد بخار گلخانه‌ای با دارا بودن خواص ویژه در افزایش میزان بازدهی محصولات و کاهش آفات گل و گیاهان گلخانه‌ای اثرات قابل توجهی دارد. از عوامل مؤثر بر قیمت این نایلون کیفیت پایه پلیمری و جنس افزودنی به کار رفته در آن است.

در پایان امیدواریم مطالب گفته شده در مورد نایلون ضد بخار مورد توجه شما مخاطبان عزیز قرار گرفته باشد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست