یکی از نایلون‌هایی که امروزه به صورت گسترده برای بسته بندی کالا صنایع مختلف کاربرد دارد، نایلون استرچ است. این نایلون شفاف و چسبنده، با پوشاندن دورتادور محصول از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند تا کالا با کیفیت اولیه خود به دست مشتریان برسد. فرآیند حمل و نقل کالا تولیدی کارخانه‌ها همیشه با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است که با تولید نایلون استرچ و دیگر بسته بندی‌ها، حجم زیادی از مشکلات برطرف شده است. همراه ما باشید تا در این مقاله با نایلون استرچ و مزایا آن آشنا شویم.

نایلون استرچ چیست؟

نایلون استرچ نوعی محصول پلی‌اتیلنی و شفاف است که با خاصیت کشسانی و چسبندگی به راحتی دور محصول پیچیده شده و از آن محافظت می‌کند. این نایلون در ضخامت، ابعاد، تعداد لایه متنوعی تولید می‌شود تا مصرف کنندگان مطابق با شرایط محصولات خود، از آن کمک بگیرند. از عمده کاربردهای فیلم استرچ در صنعت مواد غذایی است که به همین دلیل به طور کلی نایلون استرچ را در دو گروه استرچ غذایی و استرچ پالت بند می‌شناسند. استرچ غذایی به نوعی همان سلفون بهداشتی و چسبنده است که با وکیوم کردن غذا از ورود گرد و غبار به آن جلوگیری می‌کند. استرچ پالت بند نیز در انتهای خط تولید محصولات برای بسته بندی نهایی محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های نایلون استرچ

نایلون استرچ با تعداد لایه و ضخامت موردنیاز شما، می‌تواند به خوبی از محصول در برابر عوامل مختلف محافظت کند تا آسیبی به آن وارد نشود. همچنین وجود خاصیت الاستیکی و کشسانی این امکان را می‌دهد که به راحتی دور تا دور محصول کشیده شده و به عنوان یک روکش عمل کند. ضخامت فیلم استرچ می‌تواند از 10 تا 50 میکرون متغیر باشد که این ضخامت وزن بسته بندی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بنابراین حمل و نقل محصول به نقاط کشور با سهولت بیشتری امکان پذیر می‌شود. در بسیاری از مواقع برای بسته بندی بهتر، از پالت‌هایی استفاده می‌شود که محصول روی آن قرار گرفته و به وسیله نایلون استرچ در کنار هم محکم می‌شوند. در این صورت دیگر محصول تکان نمی‌خورد و از افتادن آن جلوگیری می‌شود. تعداد لایه این نایلون وابسته به نیاز مشتری متفاوت است که هرچه لایه بیشتر شود، مقاومت این نوع بسته بندی افزایش می‌یابد. نایلون استرچ با ویژگی شفافیت، محصول بسته بندی شده را نشان می‌دهد که این ویژگی به اطمینان از کیفیت محتویات کمک می‌کند.

کاربرد فیلم استرچ

به دلیل وجود چالش‌های بسیار در فرآیند حمل محصول، این مرحله با سختی زیادی همراه بوده است. نایلون استرچ و دیگر نایلون‌های بسته بندی با ویژگی‌های منحصر به فرد خود توانسته اند به راحتی این مشکلات را برطرف کرده و از محصول در برابر عوامل خارجی محافظت کنند. از کاربرد فیلم استرچ می‌توان به مراقبت از محصول در برابر گرد و غبار، خراش، پارگی، ضربه و… اشاره کرد. همچنین این نایلون با وجود قابلیت تماس مستقیم با مواد غذایی این امکان را می‌دهد که بتوان از آن در گستره وسیعی از صنایع استفاد کرد. برخی از کاربردهای عمده نایلون استرچ به شرح زیر هستند.

خرید نایلون استرچ

  • صنعت خودروسازی
  • صنایع غذایی
  • مصارف خانگی
  • لوازم خانگی و آشپزخانه
  • محصولات آرایشی و بهداشتی
  • صنایع دارویی
  • تولید اسباب بازی
  • سلفون کشی مبلمان

و به طور کلی تمامی صنایعی که برای بسته بندی محصولات خود به بپوشی چسبنده و مقاوم نیاز دارند.

مزایا استفاده از نایلون استرچ

مزایا بسیار استفاده از نایلون استرچ یکی از دلایل اصلی کاربرد آن در صنایع مختلف است. این نایلون با وجود مزایا زیر در کنار صرفه اقتصادی به کاهش هزینه‌های اولیه و جلب اعتماد مشتریان کمک می‌کند.

  • تضمین کیفیت با امکان مشاهده محصول درون بسته بندی
  • حمل و نقل راحت به دلیل وزن کم
  • سرعت بالا بسته بندی
  • حفظ محصول در برابر گرد و غبار، ضربه و خراش
  • جلوگیری از ورود رطوبت و خروج آن از محصولات مرطوب
  • حفظ سلامت و بهداشت محصول
  • مقاوم در برابر حرارت

 

فیلم استرچ با عایق کردن محصول از فضا اطراف محیطی مناسب برای ماندگاری بیشتر کالا ایجاد می‌کند. بنابراین سعی کنید مطابق با محصول تولیدی یکی از انواع مناسب این نایلون را شناسایی کنید.

روش‌های استفاده از فیلم استرچ

بسته بندی استرچ وابسته به تعداد محصول و بودجه می‌تواند به دو صورت دستی و ماشینی انجام شود که هر یک از این روش‌ها با مزایا و معایب متفاوتی همراه هستند.

استرچ دستی

استفاده از فیلم استرچ به روش دستی به نیرو کار انسانی نیاز دارد تا نایلون را به دور محصول بپیچند. تمامی مراحل بسته بندی در این روش توسط انسان اجرا می‌شود. معمولا در صنایع کوچک می‌توان از استرچ دستی استفاده کرد که بدون صرف هزینه برای ماشین، تعداد محدودی از محصولات بسته بندی می‌شود.

استرچ ماشینی

برای بسته بندی به روش استرچ ماشینیف شما نیازمند ماشین آلات و ابزارهای جانبی هستید که معمولا به صورت اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک عمل می‌کنند. این روش بسته بندی نیاز به نیرو انسانی را تا حد زیاد کاهش می‌دهد و در مدت زمان کمتر، می‌توان تعداد زیادی از محصولات را  با فیلم استرچ بسته بندی کرد. درست است که در این روش خرید ماشین آلات به هزینه زیادی نیاز دارد. اما از طرف دیگر نیاز به صرف هزینه زیاد نیرو انسانی و زمان از بین می‌رود.

برای انتخاب روش مناسب به شرایط محصولات و تعداد آن توجه کنید. در صورتی که تازه کاری را آغاز کرده اید یا برای مصارف خانگی به فیلم استرچ نیاز دارید، نیازی به تهیه ماشین نیست. اما در کارخانجات که روزانه میزان زیادی از محصول تولید می‌شود. تقریبا استفاده از روش دستی غیر ممکن است و حتما باید از ماشین آلات مخصوص این کار استفاده شود.

جمع بندی

فیلم استرچ یکی از نایلون‌های کاربردی در صنعت بسته بندی کالا است که با وجود ویژگی‌هایی چون خاصیت کشسانی، چسبندگی، تنوع ضخامت، ابعاد و تعداد لایه می‌تواند برای گستره‌ای از محصولات استفاده شود. این نایلون با پوشش دورتادوری محصول و قابلیت نگه داشتن آن بر روی پالت از افتادن و آسیب به آن جلوگیری می‌کند. بنابراین بهتر است برای حمل و نقل راحت محصولات خود و حفظ کیفیت آن‌ها از فیلم استرچ استفاده کنید. ما در این مقاله به طور کامل با این بسته بندی و کاربردهای آن آشنا شدیم. شما می‌توانید با در نظر گرفتن مشخصات کالا تولیدی، نمونه مناسب آن را برای بسته بندی شناسایی کنید.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست