گلخانه‌­ها مکانی مشخص با شرایط ویژه هستند که برای احداث و جهت قرارگیری آن، فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می­‌شود. مکان احداث گلخانه باید به بهترین شکل نور، تهویه، رطوبت، حرارت و… فضا گلخانه را تامین کرده و از آسیب‌­های احتمالی دور باشد. برای احداث گلخانه در مکان مناسب، با متخصصان این حوزه مشورت کنید و با در نظر گرفتن نکاتی که در این مقاله به آن می‌­پردازیم، نسبت به انتخاب بهترین مکان و جهت موجود در شرایط خود اقدام کنید.

مکان مناسب احداث گلخانه

انتخاب جای مناسب نصب گلخانه به فاکتورهای مختلفی وابسته است تا بتوان مکانی را با بهترین بازدهی پیدا نمود. این فاکتورها با تاثیر بر میزان نور، باد، بستر کشت و… از اهمیت بالایی برخوردار هستند و به شرح زیر شناخته می­‌شوند.

جهت احداث گلخانه

شما با در نظر گرفتن محصولات کشت شده در گلخانه خود و محل کشت هرکدام از آن­ها، می­‌توانید جهت گلخانه خود را تعیین کنید. هر گیاه برای رشد خود به میزان مشخصی نور، آب، رطوبت، هوا و… نیاز دارد. می­‌توانید گلخانه و گیاهان را با توجه به نیازشان، در جهتی احداث کنید که بیشترین نور و باد به قسمتی از گلخانه وارد شود که گیاهان آن منطقه به این میزان نیازمند هستند. جهت باد از فاکتورهایی است که تاثیر زیادی برا تهویه و خنک کردن تبخیری فن­ها دارد. بنابراین با در نظر گرفتن این تجهیزات، جهت باد باید مخالف دریچه تهویه و موافق خنک کننده باشد.

مکان مناسب برای احداث گلخانه

مختصات جغرافیایی و مدارهای مختلف

یکی از سوال­‌های همیشگی انتخاب مکان مناسب گلخانه، چگونگی قرارگیری جهت ابتدا و انتها گلخانه در موقعیت جغرافیایی آن محل است. در واقع ما به دو صورت گرایش شرقی-غربی و گرایش شمالی- جنوبی گلخانه را نصب می­‌کنیم که هر کدام از این جهات، شرایط متفاوتی را در درون گلخانه ایجاد می­‌کنند.

  • گرایش شرقی-غربی: این گرایش بهترین مکان نصب گلخانه در کشورهایی چون روسیه است که در عرض جغرافیایی بیشتر از 35 درجه شمالی قرار دارند. در این کشورها زاویه تابش نور خورشید مایل است و این گرایش باعث دریافت نور مناسب در محیط گلخانه می­‌شود. در صورتی که اگر از این گرایش برای مناطق پایین تر از عرض جغرافیایی 35 درجه استفاده شود، تابش زیاد نور خورشید باعث آسیب به گیاهان درون گلخانه می­‌شود.
  • گرایش شمالی و جنوبی: معمولا در گرایش شمالی و جنوبی، نور خورشید به میزان مناسب در حالت استاندارد به فضا درون گلخانه می­‌رسد و برای اقلیم­های مختلف قابل استفاده است. مکان مناسب احداث گلخانه در ایران با استفاده از این گرایش انتخاب می‌­شود تا میزان نور آفتاب و دیگر فاکتورها کنترل شده باشند.

شکل زمین

ممکن است در برخی شرایط، شکل زمین امکان احداث گلخانه در گرایش‌­های نام برده شده را نداشته باشید. در این حالت برای انتخاب بهترین مکان نصب گلخانه، سعی می­‌شود آن را در نزدیک­ترین جهت به گرایش موردنظر احداث کنند. تفاوت میان جهت­‌های فرعی چون جنوب غربی، شمال غربی و… زیاد نیست و با مشورت با متخصصان می­‌توانید همچنان مکان مناسب با مزایا گرایش‌­های قبلی را انتخاب کنید.

دسترسی به منابع مورد نیاز

یکی از فاکتورهای مهم انتخاب جای مناسب نصب گلخانه، فاصله دسترسی به چاه آب، برق، گاز و… است. شما برای ایجاد شرایط ایده آل در گلخانه به تجهیزاتی نیاز دارید که با استفاده از این منابع کار می­کنند. همچنین آبرسانی به گیاهان و استفاده از سیستم­‌های رطوبتی به منبع آب چون چاه، قنات، تانکر و… نیاز دارد. بنابراین با در نظر گرفتن محل قرارگیری این منابع، مکان مناسب احداث گلخانه در نزدیکی آن­ها است. البته نیاز به این منابع تنها به تجهیزات مورد استفاده شما بستگی دارد. ممکن است با توجه به شرایط به برخی از این منابع نیازی نداشته باشید.

نکات مهم در انتخاب بهترین مکان نصب گلخانه

برای آگاهی از مکان مناسب احداث گلخانه، بهتر است نکاتی که در ادامه گفته می‌­شود را در نظر داشته باشید تا بتوانید مکانی متناسب با نیاز گیاهان درون فضا انتخاب کنید.

  • در ابتدا شرایط گلخانه، گیاهان و تجهیزات موجود را ارزیابی کنید. در این صورت می­توانید فاکتورهای مورد نیاز را شناسایی کنید.
  • برای انتخاب مکان نصب گلخانه به زهکشی خاک توجه کنید. در صورتی که خاک زهکشی مناسب نداشته باشد، ریشه گیاهان به سرعت می­پوسند و ضرر مالی زیادی به همراه دارد.
  • سطح محل احداث گلخانه باید صاف و هموار باشد. زیرا هوا سرد معمولا در قسمت پایینی فضا تجمع می­‌کند که در سطوح شیب دار و در فصول زمستان، گرم سازی کف گلخانه با دشواری همراه خواهد بود. همچنین احداث تاسیسات و اسکلت گلخانه بر روی سطح شیب دار به استاندارها و موارد ویژه­ای نیاز دارد که ممکن است احداث گلخانه با هزینه بیشتری انجام شود.
  • در صورتی که قصد دارید گلخانه را در حیاط خانه خود احداث کنید، شعاع مشخصی برای دورتادور گلخانه در نظر بگیرید تا از ورود افراد متفرقه به آن جلوگیری شود. همچنین باید محل بازی کودکان از محل احداث گلخانه فاصله داشته باشد تا آسیبی به گلخانه وارد نشود.
  • چنانچه قصد فروش محصولات گلخانه‌ه­ای خود را دارید، بهتر است در صورت امکان گلخانه خود را در نزدیکی میادین فروش احداث کنید تا هزینه حمل و نقل کاهش یابد. در نتیجه مشتریان می‌­توانند با صرف هزینه کمتر محصولات شما را خریداری کنند.

جمع بندی

انتخاب مکان مناسب احداث گلخانه به فاکتورهای متفاوتی وابسته است که شما باید در ابتدا مشخصات گلخانه، گیاهان کاشت شده، منابع مورد نیاز، تجهیزات موجود و… را ارزیابی کنید. حال با شناسایی نیازها می‌­توانید مکان مناسب جهت دریافت نور، رطوبت، باد و… را انتخاب کنید. در انتخاب جای مناسب نصب گلخانه، سعی می‌­شود مختصات جغرافیایی و جهت گیری گلخانه با توجه به شکل زمین، دسترسی به منابع و گرایش­‌های نام برده شده انجام شود تا شما بتوانید به مکانی مناسب برای رشد بهتر محصولات دست یابید. ما در این مقاله به طور کامل این موضوعات و نکات تکمیلی را بررسی کردیم، بهتر است برای بازدهی بیشتر مکان انتخابی، تمامی نکات را در نظر داشته باشید. جهت مشاهده انواع نایلون گلخانه و یا نایلون‌های کشاورزی، وارد صفحه اصلی شوید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست