استفاده از پلاستیک برای مالچ ایده جدیدی نیست. ده‌ها سال است که کشاورزان از آن استفاده می‌کنند اما مالچ پلاستیکی برای موارد خانگی نیز قبال استفاده خواهد بود. از مزایای مالچ پلاستیکی می‌توان به افزایش و بازده سریع محصول اشاره کرد. اما باید به معایب مالچ پلاستیکی نیز توجه کنیم؟ پس اگر مطمئن نیستید که باید از این محصول در باغ خود استفاده کنید، ما در این بررسی به طور کامل در مورد مزایا و معایب مالچ پلاستیکی صحبت می‌کنیم.

مالچ پلاستیکی چیست؟

مالچ پلاستیکی اغلب در دو نوع اصلی اعم از فیلم پلی اتیلن سیاه و پلی اتیلن شفاف موجود است. پلاستیک سیاه برای کند کردن رشد علف‌های هرز، حفظ رطوبت و گرم کردن خاک استفاده می‌شود. پلاستیک شفاف رشد علف‌های هرز را سرکوب نمی‌کند اما برای افزایش دمای خاک به کار گرفته می‌شود. استفاده از فیلم پلی اتیلن به عنوان مالچ پلاستیکی به دهه 1950 باز می‌گردد. دکتر «اِمری ام.امرت» از دانشگاه کنتاکی یکی از اولین کسانی بود که مزایای استفاده از فیلم‌های پلی اتیلن با چگالی کم (LDPE) و پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) را به عنوان مالچ تشخیص داد. بدین ترتیب، استفاده از پلاستیک برای گلخانه‌ها و محصولات زراعی محبوب شد.

مزایای مالچ پلاستیکی

استفاده از مالچ پلاستیکی خاک را گرم می‌کند، تبخیر را کاهش می‌دهد و عملاً علف‌های هرز را از بین می‌برد. در ادامه به مزایای مالچ پلاستیکی اشاره می‌کنیم:

خرید مالچ پلاستیکی

گرم کردن خاک: تمام مالچ‌ها برای تنظیم دمای خاک کار می‌کنند. یکی از مزایای مالچ غیر آلی و فواید مالچ پلاستیکی این است که خاک را تا 15 درجه سانتی‌گراد گرم می‌کند. این افزایش گرما چه تأثیری بر گیاهان دارد؟ این بدان معناست که می‌توانید گیاهان را زودتر از زمانی که می‌توانید بدون مالچ بکارید. اگر محصولات در فصل گرم را با مالچ پلاستیکی بکارید، معمولاً بازده بیشتری خواهید داشت. همچنین می‌توانید تا سه هفته زودتر گیاهان را برداشت کنید.

کاهش تبخیر: یکی از فواید مالچ پلاستیکی، کمک به خاک برای حفظ رطوبت است. این مالچ باعث کاهش تبخیر تا حدود 70 درصد می‌شود. این یکی از بهترین دلایل استفاده از مالچ پلاستیکی است. کاهش تبخیر باعث کاهش هزینه مصرف آب، کاهش مصرف آب و جلوگیری از شستشوی مواد مغذی می‌شود. اما شما باید سیستم‌های آبیاری قطره‌ای را زیر پلاستیک نصب کنید تا فرآیند رشد گیاهان به خوبی انجام شود.

از بین بردن علف‌های هرز: علف‌های هرز برای محصولات کشاورزی مضر هستند. علف‌های هرز به آب و مواد مغذی مورد نیاز گیاهان حمله می‌کنند و همچنین می‌توانند محصولات جدید را از بین ببرند. یکی از بهترین مزایای مالچ پلاستیکی، از بین بردن علف‌های هرز است. از این رو، گیاهان شما سالم‌تر خواهند بود. از آنجایی که برخی از حشرات علف‌های هرز را می‌خورند و برخی دیگر از آنها برای تخم‌ گذاری استفاده می‌کنند، استفاده از مالچ پلاستیکی باعث حذف علف‌های هرز و در امتداد آن عدم حضور آفات می‌شود.

معایب مالچ پلاستیکی

گران بودن پلاستیک: مالچ پلاستیکی نسبت به سایر محصولات مالچ کمی گران‌تر است. این مالچ ماندگاری طولانی‌تری دارد، به این دلیل که مانند مالچ‌های ارگانیک تجزیه نمی‌شود. مالچ‌های ارگانیک ممکن است هر سال نیاز به جایگزینی داشته باشند اما خاک را غنی می‌کنند و تمام باکتری‌های مفید را تغذیه می‌نمایند. از آنجایی که مالچ پلاستیکی به طور طبیعی تجزیه نمی‌شود، باید مداوم از سطح زمین‌های زراعی جمع شود. این کار یک عمل پرهزینه‌ای خواهد بود و به تجهیزات تخصصی و کار اضافی نیاز دارد.

دشواری در دفع پلاستیک: یکی دیگر از معایب مالچ پلاستیکی دفع آن است. نه تنها برداشتن مالچ پلاستیکی از یک مزرعه زمان‌بر است بلکه باید احتیاط زیادی کرد تا از باقی ماندن قطعات پلاستیکی در مزرعه جلوگیری شود. این بقایا نه تنها ناخوشایند هستند بلکه تجزیه نمی‌شوند و نباید در خاک کشت شوند. دور ریختن مالچ پلاستیکی قطعاً نگرانی‌های زیست محیطی را افزایش می‌دهد زیرا پلاستیک تجزیه نمی‌شود.

نکات مهم در مورد مالچ پلاستیکی

در ادامه به برخی از نکات مهم در استفاده از مالچ پلاستیکی اشاره می‌کنیم:

داغ شدن زیاد مالچ پلاستیکی

در حالی که مالچ پلاستیکی سیاه برای سبزیجات گرما دوست مانند گوجه فرنگی، فلفل و خربزه ایده آل است اما برای گیاهانی که در آب و هوای گرم رشد می‌کنند مناسب نیست. گیاهان به احتمال زیاد می‌سوزند. همچنین مالچ پلاستیکی برای محصولات فصل سرد مانند کاهو، نخود و سبزیجات ریشه‌ای مناسب نیست زیرا خاک بیش از حد گرم می‌شود.

وجود رطوبت بیش از اندازه

مالچ‌های پلاستیکی می‌توانند تبخیر خاک را کاهش دهند. همچنین وجود مالچ پلاستیکی باعث می‌شود تا گیاهان به راحتی از طیق بارندگی یا آبپاش‌ها آبیاری نمی‌شوند. در عوض، کشاورز یا باغبان باید به هزینه و زمان اضافی برای نصب سیستم آبیاری قطره‌ای مبادرت بورزد. علاوه بر این، از آنجایی که رطوبت تبخیر نمی‌شود، آبیاری زیاد گیاهان آسان خواهد بود. شرایط بسیار مرطوب می‌تواند بیماری‌های قارچی را نیز تقویت کند.

دشواری گیاهان در جذب مواد مغذی

کود دهی گیاهان در زیر مالچ پلاستیکی می‌تواند دشوار باشد. سوراخ‌های اطراف گیاهان به اندازه کافی بزرگ نیستند. در حالی که مالچ پلاستیکی رشد علف‌های هرز را به تاخیر میندازد، هنگامی که برای کاشت سبزیجات خود سوراخی در آن ایجاد می‌کنید، علف‌های هرز می‌توانند وارد آن سوراخ شوند. این بدان معناست که علف‌های هرز ممکن است در نزدیکی محصول رشد کنند و برای مواد مغذی و آب با گیاهان وارد رقابت شوند.

کلام آخر

بدیهی است که افراد در مورد مزایا و معایب مالچ پلاستیکی نظرات متفاوتی دارند. انتخاب نایلون مالچ و مالچ پلاستیکی یک ترجیح فردی است که به نیازهای فرد مربوط می‌شود. شما باید مقدار بودجه، نوع محصول زراعی، موقعیت مکانی، اقلیم منطقه و موارد دیگر را بررسی کنید. درنهایت، با بررسی معایب و مزایای مالچ پلاستیکی می‌توانید محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست