آموزش استفاده از مالچ پلاستیکی

مالچ باغبانی

مالچ پلاستیکی در حالی که در سرکوب علف‌های هرز و گرم کردن خاک خوب است، یک سپر غیر قابل نفوذ نیز ایجاد می‌کند که هوا و آب را به دام می‌اندازد و گیاهان با ریشه‌های کم عمق مانند بوته‌ها را خفه می‌کند. به همین دلیل فقط باید از خاک پوش پلاستیکی به صورت کوتاه‌مدت در محصولات موقتی مانند گیاهان مصرفی استفاده شود و بسته به هدف استفاده در پایان فصل رشد یا زودتر از موعد حذف شود. با شناخت بهتر پلاستیک مالچ می‌توانید از این محصول در رشد بهینه گیاهان و درآمدزایی خوب استفاده کنید.

مالچ پلاستیکی چیست؟

مالچ پلاستیکی از انواع مالچ‌های معدنی محسوب می‌شود. این نوع مالچ از لایه پلی اتیلن برای محافظت از گیاهان استفاده می‌کند. در دهه 1950 بود که مالچ پاشی پلاستیکی در بین تولیدکنندگان آمریکایی رایج شد. خاک پوش پلاستیکی در تولید گیاهان مصرفی مورد استفاده قرار گرفت. با این حال، این روش در حال حاضر برای باغ‌های خانگی نیز مناسب است. فیلم پلی اتیلن معمولاً ورقه‌ای از پلاستیک سیاه است و مانند مالچ آلی عمل می‌کند.

فیلم خاک را عایق می‌کند، از فرسایش خاک جلوگیری می‌نماید و تبخیر رطوبت را کاهش می‌دهد. در حالی که مالچ ‌پاشی پلاستیک قطعاً مزایای خود را دارد، مهم است که مواد پلاستیک مالچ در زمان مناسب دور ریخته شوند تا اثرات آن بر محیط زیست کاهش یابند. واقعیت این است که استفاده از فیلم‌های پلاستیکی به عنوان ماده مالچ نگرانی‌های زیست ‌محیطی را افزایش می‌دهد زیرا پلاستیک نوعی فرآورده نفتی است. جدای از مصرف انرژی زیاد برای ساخت مواد پلاستیکی، بازیافت این مواد نیز دشوار است.

انواع مالچ پلاستیکی

دو نوع اصلی از مالچ پلاستیکی وجود دارند که شامل فیلم پلی اتیلن سیاه و پلی اتیلن شفاف هستند. فیلم پلاستیکی سیاه برای از بین بردن علف‌های هرز، گرم کردن خاک در فصل سرد و همچنین حفظ رطوبت خاک کاربرد دارد. از طرف دیگر، فیلم پلاستیکی شفاف برای گرم کردن خاک و تشویق به رشد سریع‌تر گیاهان در اوایل فصل رشد مناسب خواهد بود. فیلم پلاستیکی شفاف در سرکوب رشد علف‌های هرز چندان موثر نیست.

مزایای استفاده از مالچ پلاستیکی

مالچ پلاستیکی روشی موثر برای عایق کاری و محافظت از سیستم ریشه‌های ظریف گیاهان در برابر شرایط آب و هوایی سخت است. این پلاستیک به عنوان یک مانع عمل می‌کند و مشخصات مواد مغذی خاک را بهبود می‌بخشد. مالچ پاشی همچنین فرسایش خاک را کاهش می‌دهد و در عین حال توانایی خاک برای نگهداری رطوبت بیشتر را بهبود می‌دهد. از فواید اصلی خاک پوش پلاستیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ساختار خاک را بهبود می‌بخشد

استفاده از مالچ پلاستیکی به جلوگیری از به هم فشرده شدن خاک کمک می‌کند. این ماده رطوبت و گرما را به دام می‌اندازد و کاهش مواد مغذی گیاه را محدود می‌سازد. از بین تمام مواد مالچ‌ پاشی موجود در بازار، پلاستیک مالچ محدودیت کمتری برای استفاده دارد، بنابراین به خوبی با روش آبیاری قطره‌ای هماهنگ می‌شود. علاوه بر این، لایه پلاستیکی افراد و حیوانات خانگی را از راه رفتن به داخل منطقه منع می‌کند و این باعث حفظ ساختار خاک می‌شود.

خاک را عایق می‌کند

یکی از دلایلی که کشاورزان از مالچ استفاده می‌کنند، کمک به خاک برای حفظ گرما با شروع ماه‌های سرد است. مالچ غیر آلی مانند مالچ پلاستیکی خاک را تا 15 درجه سانتی‌گراد گرم می‌کند. خاک پوش پلاستیکی دمای خاک را به طور یکنواخت تنظیم می‌کند و گیاهان حساس به دما را در ماه‌های سردتر عایق می‌کند. درختان دارای میوه و گیاهان چندساله حساسیت بیشتری نسبت به پلاستیک مالچ دارند و از خواب زمستانی خود خارج می‌شوند. این مالچ همچنین در محافظت از درختان و درختچه‌ها در برابر آسیب‌های زمستانی موثر است.

علف‌های هرز را از بین می‌برد

آیا باغ شما گرفتار علف‌های هرز شده است؟ اگر نتوانید از شر علف‌های هرز خلاص شوید، این علف‌ها در کوتاه‌ترین زمان باغ شما را تصرف می‌کنند. کندن علف‌های هرز به صورت روزانه می‌تواند برای اکثر باغبان‌ها (به ویژه کسانی که در کمر خود مشکل دارند) یک کار سختی باشد. مالچ پلاستیکی رشد علف‌های هرز را به طور موثر سرکوب می‌کند. هنگامی که این نوع مالچ را در باغ خود استفاده می‌کنید، از دریافت نور خورشید مورد نیاز برای فتوسنتز توسط علف‌های هرز جلوگیری می‌کند.

رشد زودرس محصولات را نوید می‌دهد

استفاده از خاک پوش پلاستیکی به شما امکان می‌دهد محصولات خود را در اوایل فصل رشد دهید. از آنجایی که مالچ پاشی خاک را گرم می‌کند، این امکان را دارید محصولات فصل گرم را تا سه هفته زودتر از فصل رشد بکارید. همین موضوع را نمی‌توان در مورد مالچ ارگانیک نیز گفت! از آنجایی که مالچ پلاستیکی برای جذب گرما در خاک مناسب‌تر است، خاک به سرعت گرم می‌شود و بهترین شرایط رشد را برای سبزیجات فصل گرم فراهم می‌کند.

خطر آسیب به ریشه را کاهش می‌دهد

استفاده از مالچ‌ پاشی پلاستیکی نیاز به کشت مداوم را به جزء در بین ردیف‌های خالی فیلم پلاستیک بی‌نیاز می‌کند. از آنجایی که خاک دست نخورده باقی می‌ماند، ریشه‌های گیاه می‌توانند به طور عمیق و کارآمد رشد کرده و در زمین پخش شوند. واقعیت این است که کشت یکی از عوامل اصلی آسیب به ریشه است. اما اگر باغ شما مستعد علف‌های هرز است، چاره‌ای جز کشت ندارید. استفاده از مالچ پلاستیکی به این معنی است که محصولات بدون علف‌های هرز رشد می‌کنند، بنابراین نیازی به کشت نیز نخواهد بود.

نحوه استفاده از مالچ پلاستیکی

  • قبل از کاشت در اوایل بهار، مالچ پلاستیکی شفاف را روی خاک قرار دهید تا آن را گرم کند یا بذرهای تازه کاشته شده را بپوشاند تا جوانه زنی در محصولات فصل گرم مانند فلفل و خربزه تسریع شوند. پس از جوانه زدن بذرها، پلاستیک را بردارید.
  • یک لایه فیلم پلاستیکی سیاه، بهترین ماده برای دور نگه داشتن علف‌های هرز است. پس آن را روی خاک باغچه خود بمالید تا علف‌های هرز و چمن را از بین ببرد.
  • مالچ پلاستیکی را در اطراف بوته‌های گوجه فرنگی بغلتانید تا عملکرد محصول را افزایش دهد و بیماری زودرس گوجه فرنگی را کم کند. به گفته محققان دانشگاه کلمسون و دپارتمان کشاورزی ایالات متحده، مالچ قرمز عملکرد گوجه فرنگی را تا 20 درصد افزایش می‌دهد و همچنین تولید توت فرنگی و ریحان را بهبود می‌بخشد.
  • طبق مطالعات انجام شده توسط محققان مرکز کشاورزی کرنی دانشگاه کالیفرنیا و فناوری ویرجینیا، از مالچ پلاستیکی نقر‌ه‌ای می‌توان برای جلوگیری از شته‌ها، مگس‌های سفید و سوسک‌های خیار استفاده کرد.

کلام آخر

استفاده از مالچ پلاستیکی می‌تواند مزایای زیادی برای شما داشته باشد. اما باید توجه کنید که بر خلاف مالچ آلی، فیلم پلاستیکی زیست تخریب پذیر نیست (به طور کامل تجزیه نمی‌شود). بنابراین باید سالانه از مزارع حذف شود که این موضوع کاری بسیار پرهزینه است. خاک پوش پلاستیکی سیاه فقط برای سبزیجات گرما دوست مانند خربزه، گوجه فرنگی، فلفل و سایر محصولات تابستانی توصیه می‌شود. هرگز از فیلم پلاستیکی سیاه برای رشد محصولات فصل سرد مانند کاهو، نخود و غیره استفاده نکنید. مالچ پاشی پلاستیک مزایا و معایب خاص خود را دارد. تا زمانی که می‌دانید چگونه از پلاستیک مالچ به درستی استفاده کنید، این امکان را دارید از مزایای آن بدون نگرانی نسبت به معایبش بهره مند شوید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست