روش‌های مختلفی برای افزایش راندمان کاشت گیاهان در زمین‌های کشاورزی وجود دارد که استفاده از مالچ یکی از روش‌های محبوب است. در واقع مالچ پوششی سبک، نرم و انعطاف پذیر است که روی سطح خاک قرار می‌گیرد و از گیاهان در برابر عوامل مختلفی چون باران، برف، تبخیر و… محافظت می‌کند. وجود مالچ تاثیر زیادی بر روی رشد بهتر گیاهان دارد و به همین دلیل استفاده از آن در صنعت کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است. ما قصد داریم در این مقاله از آذین پلاست کیمیا با انواع مالچ طبیعی و کاربرد آن آشنا شویم. همراه ما باشید.

انواع مالچ

مالچ‌ها به دو صورت ارگانیک و غیر ارگانیک یا همان طبیعی و مصنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام از آن‌ها با مزایا و معایبی همراه هستند. بهتر است برای استفاده از این دو نوع مالچ در ابتدا به طور کامل با آن آشنا شوید.

مالچ طبیعی (ارگانیک)

مالچ‌های طبیعی معمولا از برگ و چوب گیاهان تهیه می‌شوند و تا حد زیادی به تامین منابع معدنی و آلی مورد نیاز خاک کمک می‌کنند. استفاده از این نوع مالچ باعث حفظ سلامت خاک شده و شرایط رشد بهتر گیاه را فراهم می‌کند. انواع مالچ طبیعی عبارتند از:

تراشه چوب و پوست: برای استفاده از این نوع مالچ طبیعی نیازی، به اصلاح خاک نیست و می‌توان آن را در اطراف درخت و گیاه استفاده کرد. این نوع مالچ دوام زیادی دارد و به راحتی تجزیه نمی‌شود. با استفاده از این مالچ طبیعی می‌توان رشد علف هرز را کنترل کرد.

بریده چمن: این مالچ طبیعی به دلیل محتوای آب بالا به راحتی تجزیه شده و حالتی لزج پیدا می‌کند. بهتر از این نوع مالچ برای مناطق دورافتاده استفاده کنید تا از رشد علف هرز جلوگیری کنید.

برگ خرد شده: از این نوع مالچ می‌توان در شرایط مختلف استفاده کرد. می‌توانید برای گرم نگه داشتن ریشه گیاه در فصل زمستان، این مالچ را در اواخر فصل پاییز بر روی خاک پخش کنید.

کاه: کاه دوام زیادی دارد و به آرامی تجزیه می‌شود. از این نوع مالچ طبیعی می‌توان برای جلوگیری از انتقال بیماری به گیاهان استفاده کرد.

شن و سنگ: این نوع مالچ طبیعی معمولا برای خاک گیاهانی استفاده می‌شود که به گرما کمتر و زهکشی مناسب نیاز دارند.

روزنامه: روزنامه‌ها با حالت لایه لایه توانایی حفظ رطوبت خاک و مهار علف هرز را دارند و تا حد زیادی دما خاک را کنترل می‌کنند.

و علاوه بر این موارد می‌توان به پوست گیاه، شاخسار، بقایا گیاهان و… اشاره کرد.

برای استفاده از مالچ طبیعی باید شناخت کافی از مواد اولیه آن داشته باشید تا حاوی مواد شیمیایی و بذر علف هرز نباشد. مالچ‌های طبیعی به عنوان یک خاکپوش باید نرم باشند. در صورتی که حالت آن خشک و چوبی باشد، دیرتر تجزیه شده و مواد مغذی کمتری به خاک می‌دهد.

مالچ مصنوعی (غیر ارگانیک)

این نوع مالچ پوششی سلفون مانند است که از ماده پلاستیکی بر پایه گیاهی تولید می‌شود. تولید این مالچ توسط انسان و دستگاه‌های صنعتی صورت می‌گیرد و از طبیعت استخراج نمی‌شود. مالچ مصنوعی از دوام بالاتری نسبت به مالچ طبیعی برخوردار است و ضخامت آن بین 30 تا 50 میکرون است. معمولا از مالچ مصنوعی برای جلوگیری از رشد علف هرز و تبخیر آب موجود در خاک استفاده می‌شود. این محصول به دلیل اینکه توسط انسان تولید می‌شود در رنگ‌ و اندازه مختلفی وارد بازار می‌شود که کشاورزان می‌توانند با توجه به شرایطی که دارند، از انواع آن استفاده کنند. ضخامت مالچ تاثیر زیادی بر روی مقاومت آن دارد و هرچه ضخامت کمتر باشد، احتمال پارگی و آسیب به پلاستیک بیشتر است. بهتر است برای جلوگیری از آسیب به مالچ مصنوعی، بر روی حاشیه آن شیء سنگین قرار دهید تا هنگام وزش باد جابه‌جا نشود. توجه داشته باشید که شیء مورد استفاده، نوک تیز نداشته باشد تا عامل پارگی مالچ نشود.

کاربرد مالچ طبیعی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، استفاده از مالچ طبیعی کمک زیادی به بهبود وضعیت خاک می‌کند که این امر باعث رشد بهتر گیاهان می‌شود. از کاربرد‌های مالچ طبیعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. مالچ طبیعی از تبخیر رطوبت خاک جلوگیری می‌کند و به کاهش مصرف آب کمک می‌کند.
  2. استفاده از مالچ طبیعی رشد گیاهان هرز را کاهش می‌دهد و به عمل زه کشی خاک کمک می‌کند.
  3. مالچ طبیعی با حفظ رطوبت موجود در هوا و خاک از انتقال املاح به سطح خاک جلوگیری می‌کند. در نتیجه عملیات کاشت، داشت و برداشت راحت‌تر انجام می‌شود.
  4. وجود مالچ‌های طبیعی از فرسایش خاک در روزهای بارونی جلوگیری می‌کنند و باعث حفظ گیاهان از یخ زدگی در روزهای سرد زمستانی می‌شوند.

نکات مهم در استفاده از مالچ طبیعی

بهتر است در استفاده از مالچ طبیعی نکاتی که در ادامه اشاره می‌شود را رعایت کنید تا بتوانید از آن برای طولانی مدت استفاده کنید.

  • انتخاب زمان مناسب برای قرارگیری مالچ بر روی زمین
  • برای حفاظت از خاک در برابر سرما، مالچ را در اواخر پاییز بر روی خاک قرار دهید.
  • برای استفاده از مالچ در فصل تابستان، مالچ را در فصل بهار بر روی سطح خاک قرار دهید تا از آسیب اشعه خورشید در فصل تابستان جلوگیری شود.
  • پخش مالچ طبیعی بر روی خاک، باید طوری انجام شود که به صورت یکنواخت بر روی خاک قرار گیرد.
  • در صورتی که ضخامت مالچ در قسمت‌هایی از خاک کمتر باشد و مالچ‌های طبیعی بر روی خاک به صورت یکسان پخش نشوند، امکان رویش علف هرز وجود دارد.
  • بهتر است از کود‌های دامی مناسب استفاده شود.
  • برای ضدعفونی کردن خاک از قارچ کش کمک بگیرید.
  • آبیاری باید به صورت منظم و با استفاده از تیپ‌های آبیاری با تنظیم فشار انجام شود.
  • برای افزایش دوام بیشتر مالچ طبیعی، هرچه تکه‌های مالچ بزرگتر و خشک‌تر باشد، تجزیه آن آهسته‌تر است و مدت زمان بیشتری بر روی خاک می‌ماند. بنابراین اگر می‌خواهید که مالچ طبیعی برای مدت زمان بیشتری باقی بماند از تراشه چوب و پوست یا از کاه استفاده کنید.

جمع بندی

مالچ‌های طبیعی که از مواد موجود در طبیعت تهیه می‌شوند، به عنوان یک خاکپوش کمک زیادی به حفظ سلامت خاک و رشد بهتر گیاه می‌کنند. استفاده از مالچ طبیعی باعث می‌شود که رطوبت خاک حفظ شود و مصرف آب کاهش پیدا کند. ما در این مقاله به بررسی انواع مالچ‌های طبیعی و ویژگی‌های هر یک پرداختیم. بهتر است برای دوام بیشتر مالچ طبیعی به نکاتی که اشاره شد توجه داشته باشید و آن را به صورت دوره‌های دو تا سه سال تعویض کنید. برای تهیه نایلون مالچ نیز می‌توانید با تماس با شماره های شرکت سفارش خود را ثبت کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست