طول عمر مفید نایلون گلخانه چه قدر است؟

افزایش عمر نایلون گلخانه
افزایش عمر نایلون گلخانه

طول عمر نایلون گلخانه یکی از مباحثی است که همواره مشتریان آن را مورد پرسش قرار می‌دهند. این نایلون یک متریال باکیفیت و با دوام برای ایمن نگه داشتن و مراقبت از گلخانه است. این امکان را دارید از پوشش گلخانه برای سال‌های متمادی استفاده کنید، فقط در صورتی که بتوانید محصول را از یک تولید کننده معتبر خریداری کنید. طول عمر نایلون گلخانه رابطه مستقیمی با نحوه تولید، مواد اولیه و نحوه نگهداری صحیح شما از گلخانه‌تان دارد. اما برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که: «طول عمر مفید نایلون گلخانه چه قدر است و چطور می‌توانیم عمر پلاستیک گلخانه را افزایش دهیم.

طول عمر مفید نایلون گلخانه چه قدر است؟

اگر نایلون به خوبی نگهداری و مراقبت شود، گلخانه می‌تواند حداکثر 5 تا 6 سال دوام بیاورد. یک گلخانه با پوشش پلاستیکی در واقع بیشتر از شیشه عمر می‌کند. جلوگیری از شکستن گلخانه‌های شیشه‌ای در اثر آب و هوا یا حوادث، نایلون محصولی عالی است. در مقایسه با شیشه، نصب نایلون گلخانه آسان و ارزان است.

امروزه به دلیل استفاده از فناوری‌های جدید و انواع مواد افزودنی، کیفیت نایلون افزایش چشمگیری داشته است. با استفاده از پلاستیک گلخانه می‌توانید هم در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و هم بهترین کارآیی را نسبت به پرورش و رشد محصولات گیاهی خود داشته باشید. اما برای این که بتوانید از نایلون استفاده بیشتری داشته باشید، ضروری است که به عوامل موثر در افزایش طول عمر طول عمر نایلون گلخانه توجه کنید.

چگونه طول عمر نایلون گلخانه را افزایش دهیم؟

ساده‌ترین راه برای ماندگاری بیشتر نایلون گلخانه، خرید پلاستیک مناسب و نحوه نگهداری صحیح از آن است. در ادامه چند نکته مهم وجود دارند که می‌توانید برای افزایش طول عمر نایلون گلخانه خود استفاده کنید:

قرارگیری در معرض نور خورشید

نور ماوراء بنفش خورشید (UV) معمولاً باعث از بین رفتن سریع لایه‌های پلاستیکی می‌شود. میزان تخریب بر اساس ضخامت، رنگ و مواد اولیه ساخت نایلون متفاوت است. مهم است که نایلون دارای درصد مشخصی از مواد ضد نور خورشید باشد. هر یک درصد استفاده از مواد ضد نور خورشید، یک سال به طول عمر نایلون میفزاید. عدم وجود مواد افزودنی برای افزایش مقاومت نایلون باعث ترک خوردن زودهنگام محصول می‌شود.

تغییرات در رطوبت نسبی

رطوبت نسبی به نسبت مقدار رطوبت موجود در هوا به مقدار رطوبت مورد نیاز گفته می‌شود. رطوبت نسبی بالا منجر به ایجاد واکنش‌های شیمیایی مخرب در نایلون می‌شود. رطوبت نسبی پایین در هوای زمستان باعث خشک شدن پلاستیک و در نتیجه منجر به ترک خوردن زودهنگام آن می‌شود. در چنین گلخانه‌هایی باید از فن‌های جریان هوای افقی جهت رطوبت زدایی از فضای داخل استفاده شود.

کیفیت نصب نایلون گلخانه

نحوه نصب اصولی نایلون گلخانه در طول عمر نایلون گلخانه موثر است. فرض کنید، نایلون را به خوبی روی گلخانه سوار نکردید، با وزیدن یک باد سنگین باید انتظار پاره شدن و آسیب زودهنگام به پلاستیک را داشته باشید. بنابراین، مهم است که بسته به شرایط آب و هوایی و میزان شدت باد منطقه، شرایط نصب نایلون گلخانه را به شکلی اصولی انجام دهید. محکم بودن شرایط نصب بسیار مهم است.

تمیز کردن منظم گلخانه

گلخانه خود را اغلب تمیز کنید. ساختار گلخانه می‌تواند آفاتی را در خود جای دهد که می‌توانند بر دوام نایلون گلخانه تأثیر بگذارند. شستن کل ساختار و پلاستیک با استفاده از محلول سفید کننده اکسیژن ضروری است. اگر در محیطی با شرایط آب و هوایی شدید مانند رطوبت بالا زندگی می‌کنید، سعی کنید هر چند وقت یکبار گلخانه خود را تمیز کنید.

تهویه مناسب در گلخانه

باید اغلب سیستم تهویه را بررسی کنید تا از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. مهم است گلخانه خود از کپک دور کنید. کپک‌هایی مانند قارچ می‌توانند بر یکپارچگی و طول عمر گلخانه شما تأثیر بگذارند. همچنین می‌توانید از مشعل‌های گوگرد برای کنترل کپک استفاده کنید یا تهویه مطبوع را انتخاب کنید.

چک کردن نشت و ترک

پانل‌های گلخانه خود را بررسی کنید. اگر متوجه شکستگی یا ترک خوردگی پانل‌ها شدید، آن‌ها را تعویض نمایید. لغزش پانل‌های گلخانه را بررسی کنید. اگر موردی پیدا کردید، آنها را در جای خود ثابت کنید تا آسیب نبینند. نشتی در سقف را بررسی کنید و در صورت برخورد با آن، آن را برطرف کنید.

قیمت نایلون گلخانه

نکته: ضخامت در طول عمر نایلون گلخانه تاثیری ندارد.

افزودنی برای افزایش طول عمر نایلون گلخانه

برخی افزودنی‌های مورد استفاده برای نایلون گلخانه عبارتند از:

  • افزودنی لیز کننده (روان و صیقلی کننده): این افزودنی باعث صیقلی شدن سطح نایلون می‌شود و اصطکاک با سطوح را به حداقل می‌رساند. این افزودنی بیشتر برای راحتی کار در دماهای پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • افزودنی ضد الکتریسیته ساکن: تولید نایلون با مواد اولیه پلی اتیلنی باعث افزایش الکتریسیته ساکن بر روی سطح پلاستیک می‌شود. الکتریسیته ساکن در نهایت باعث جذب گرد و غبار می‌شود، افزودنی ضد الکتریسیته ساکن باعث رفع این مشکل می‌شود.
  • افزودنی آنتی اکسیدان: این افزودنی به افزایش استحکام، مقاومت، کشش و ضربه پذیری نایلون کمک می‌کند. پس بهتر است برای بهبود طول عمر نایلون گلخانه از این افزودنی استفاده شود.
  • افزودنی ضد نور خورشید: همانطور که در بالا بیان کردیم، افزودنی ضد UV خورشید به افزایش طول عمر نایلون کمک می‌کند. هر چه درصد استفاده از این افزودنی بیشتر باشد، عمر پلاستیک گلخانه بیشتر می‌شود.
  • افزودنی ضد چسبندگی: این افزودنی باعث عبور هوا در بین لایه‌های نایلون می‌شود و از چسبندگی لایه‌ها یه یکدیگر جلوگیری می‌کند. بنابراین، این افزودنی باعث می‌شود تا باز کردن رول نایلون به راحتی انجام شود.

کلام آخر

طول عمر مفید نایلون گلخانه بسته به عوامل مختلف متغیر است. این عوامل می‌توانند شامل کیفیت محصول، مواد اولیه ساخت، محیط قرارگیری، کیفیت نصب و غیره باشند. اما مهمترین عامل به کیفیت و دوام تولید محصول بستگی دارد. اگر نایلون خود را از یک تولید کننده معتبر تهیه کنید، این امکان را دارید برای چندین سال‌ها از پلاستیک گلخانه خود استفاده کنید. پیشنهاد می‌کنیم از نایلون سه لایه گلخانه‌ای ضد پوسیدگی استفاده کنید. همچنین در زمان خرید نایلون گلخانه باید به اعتبار تولید کننده، ضخامت، تعداد لایه، رنگ و قیمت توجه کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست