یکی از چالش‌های مهم جهان امروز که سعی می‌شود در تمامی صنایع به آن توجه شود، کاهش مصرف انرژی و به دنبال آن کاهش انتشار گازهای مضر است. به همین دلیل می‌توان برای فضا گلخانه از روش دوپوش کردن گلخانه استفاده نمود و تا حد زیادی از بحران کمبود انرژی و انتشار گازهای گلخانه‌ای جلوگیری کرد. ما در این مقاله قصد داریم روش دوپوش کردن گلخانه را به طور کامل شرح دهیم تا شما عزیزان در رسیدن به این اهداف به حفظ محیط زیست کمک کنید.

لزوم دوپوش کردن گلخانه

کاشت گیاه و محصولات مختلف نیازمند فراهم آوری بستری مناسب و مطلوب است. گیاهان وابسته به ویژگی‌های خود، شرایط رشد در فصول مختلف را ندارند. به همین دلیل گلخانه با فراهم آورن فضایی مطلوب به کشاورزان کمک می‌کند که محصولات مورد نظر خود را در هر شرایط اقلیمی کشت کنند. برای ایجاد شرایط مطلوب در گلخانه، معمولا از تجهیزات مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها سیستم گرمایشی و سرمایشی است. ایجاد دما مناسب در فصول گرم و سرد سال با مصرف سوخت‌های فسیلی، چالشی پرهزینه است که علاوه بر آسیب به محیط زیست، بر کیفیت محصول کشت شده تاثیر می‌گذارد. در این حالت شما می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف چون دوپوش کردن گلخانه به کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن آن کمک کنید. در روش دوپوش کردن، یک لایه پلاستیکی بر روی بدنه اصلی گلخانه قرار می‌گیرد که به عنوان عایق از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. بنابراین فضا درون گلخانه با تغییرات آب و هوایی، ثابت خواهد ماند و نیاز به مصرف انرژی بیشتر از بین می‌رود.

فواید دوپوش کردن گلخانه

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، روش دوپوش کردن گلخانه به عنوان مکمل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی عمل می‌کند و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. فواید استفاده از این روش با توجه به سیستم متفاوت است که در ادامه به شرح آن می‌پردازیم.

نایلون گلخانه دست دوم

  • در سیستم گرمایش از کف، معمولا گرما در سطح پایینی فضا گلخانه می‌ماند و به درستی در تمام نقاط گلخانه پخش نمی‌شود. در روش دوپوش کردن گلخانه، مقاومت در برابر نفوذ سرما افزایش می‌یابد و به حفظ حرارت محیط کمک می‌کند. بنابراین گرما موجود در محیط در قسمت‌های مختلف گلخانه پخش می‌شوند.
  • یکی از روش‌های ایجاد دما مطلوب در گلخانه استفاده از هیتر است. هیترها معمولا به تعداد زیاد در قسمت‌های مختلف گلخانه نصب می‌شوند که تهیه آن و انرژی مصرفی هر یک، هزینه‌های زیادی به همراه دارد. دوپوش کردن گلخانه با جلوگیری از هدر رفتن گرما درون فضا گلخانه، نیاز به هیتر را کاهش می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید از تعداد کمتری هیتر استفاده کنید.
  • بسیاری از روش‌های گرمایش و سرمایش گلخانه با استفاده از قطعات گران قیمت انجام می‌شود که استفاده از روش دوپوش کردن گلخانه، نیاز کارکرد مداوم این سیستم را کاهش می‌دهد. بنابراین عمر قطعات بیشتر می‌شود و از هزینه‌های تعمیرات و نگهداری سیستم جلوگیری می‌شود.
  • هر کدام از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی ممکن است بعد از گذشت مدتی دچار خرابی و اختلال شوند. با دوپوش کردن گلخانه، انرژی موجود در گلخانه هدر نمی‌رود و تا مدت زمان زیادی دما گلخانه در حالت مطلوب باقی می‌ماند. در این صورت در مدت زمان رفع اختلالات سیستم، از آسیب به گیاهان و محصولات کشت شده جلوگیری می‌شود.

دوپوش کردن گلخانه

حال که با لزوم و فواید روش دوپوش کردن گلخانه آشنا شدید. نوبت به بررسی نکات مهم در اجرا و نصب آن رسیده است. گلخانه به وسیله سقف و دیواره‌ها از محیط درون خود محافظت می‌کند. بنابراین در استفاده از این روش، می‌توان سقف و دیواره را به طور همزمان عایق کرد.

دوپوش کردن سقف

سقف یکی از مهم‌ترین قسمت‌های گلخانه است که که فضا درون آن را از خطرات آب و هوایی و مزاحمت عوامل بیگانه حفظ می‌کند. سقف گلخانه به عنوان قسمتی که بیشترین تاثیر را از شرایط بارانی، برفی، نور شدید آفتاب و… می‌پذیرد، باید با دقت بیشتری دوپوش شود. البته این نکته را به یاد داشته باشید که لایه استفاده شده در این روش، بسیار نازک است و به تنهایی نمی‌تواند وظیفه لایه اصلی سقف گلخانه را ایفا کند. بنابراین بهتر است در تهیه لایه اصلی سقف دقت لازم را داشته باشید.

دوپوش کردن دیواره‌ها

دوپوش کردن دیواره‌های گلخانه، روشی مشابه به پنجره‌های دوجداره دارد. در این حالت لایه پلاستیکی کم ضخامت طوری بر روی لایه اصلی نصب می‌شود که میان آن‌ها فضای خالی قرار بگیرد. حال شما دیواره‌ای عایق خواهید داشت که گرما به هیچ وجه از آن خارج نمی‌شود. استفاده از نایلون گلخانه در این امر کمک زیادی می‌کند.

انتخاب پلاستیک دوپوش گلخانه

پوشش دوم گلخانه در جنس‌های مختلفی وارد بازار می‌شود که شما باید با توجه به شرایط اقلیمی و نوع محصولات کشت شده و دیگر شرایط جوی، از انواع آن استفاده کنید. تهیه کنندگان این نوع پوشش با در نظر گرفتن شرایط مختلف مصرف کنندگان، این پلاستیک را در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌کنند تا شما عزیزان در هر شرایطی بتوانید از آن‌ها کمک بگیرید. همچنین در بسیاری از شرکت‌ها امکان سفارشی سازی محصول مطابق با نظر شما وجود دارد. در این صورت شما پلاستیکی متناسب با گلخانه خود تهیه می‌کنید که نصب آن به راحتی امکان پذیر است. چنانچه برای انتخاب پلاستیک دوپوش گلخانه دچار سردرگمی شده اید، باید این موضوع را در نظر داشته باشید که این پلاستیک نقش عایق دارد و نمی‌تواند مانند پلاستیک بدنه گلخانه، نقش محافظتی ایفا کند. همچنین کارشناسان فروش هر شرکت یا متخصصان این حوزه می‌توانند به شما در انتخاب نوع مناسب این پلاستیک کمک کنند. طول عمر نایلون گلخانه نیز بستگی به شرکت ارایه کننده آن دارد بهتر است دقت عمل خود را بالا ببرید تا مضرر نشوید.

جمع بندی

دوپوش کردن گلخانه روشی موثر در کاهش مصرف انرژی و هدر رفتن آن است که به صرفه جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند. این روش به عنوان مکمل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی باعث حفظ دما و پخش یکسان حرارت در فضا گلخانه می‌شود. در این حالت عمر تجهیزات این سیستم طولانی‌تر شده و هزینه‌های ناشی از تعمیرات آن کاهش می‌یابد. ما در این مقاله به طور کامل دوپوش کردن گلخانه و فواید آن را بررسی کردیم. شما می‌توانید با توجه به نکات ذکر شده در هنگام نصب پلاستیک دوپوش، این روش را با حداکثر بازدهی اجرا کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست