دستگاه تولید نایلون و نایلکس

امروزه استفاده از نایلون در همه مشاغل می‌باشد. به همین دلیل کارآفرینان بسیاری در این حوزه مشغول به کار هستند و دستگاه‌های متنوعی برای تولید آن توسط صنعت‌گران ساخته شده است.
دستگاه تولید نایلون و نایلکس مشابه هم هستند. و هر دو به صورت مکانیکی کار می‌کنند.

مواد نایلون

مواد اولیه که برای تولید فیلم نایلون و نایلکس استفاده می‌شود از ترکیبات پلی‌اتلین می‌باشد. که از شرکت‌های پتروشیمی‌ خریداری می‌شود.

انواع دستگاه تولید نایلون و نایلکس

دو نوع دستگاه در تولید نایلون وجود دارد اتوماتیک و تمام اتوماتیک. که در سه نوع دستگاه تزریق بادی و فیلم نایلون می‌باشد.
این دستگاه‌ها در ارتفاع با هم متمایز هستند.

مراحل و دستگاه‌های خط تولید

مراحل تولید عموما در کارخانه ها متفاوت می باشد بعضی کارخانه فقط فیلم نایلون راتولید می کنند اما بعضی تمام عملیات برش و چاپ را هم انجام می دهندو که دارای دستگاه ها بیشتری می‌باشند.

تولید فیلم

دستگاه تولید نایلون

در مراحل تولید با توجه به مواد خریداری شده فیلم نایلون به ترتیب زیر تولید می‌شود:
1.    قیف: دراین قسمت محتویات کیسه‌های پتروشیمی ‌و ترکیبات مورد نیاز درون قیف بزرگی ریخته می‌شود تا به سمت سیلندر هدایت کند.
2.    سیلندر: این قسمت دستگاه دارای المنت‌های حرارتی می‌باشد که مواد اولیه را ذوب می‌کند و به صورت چرخشی به دای هدایت می‌کند.
3.    دای: مواد ذوب شده را از مارپیچ تحویل میگیرد و آن‌ها به وسیله اسکترودر به خروجی دای مانند حباب لوله‌ای توخالی رو به بالا خارج می‌کند. نایلون‌های دو رنگ دو اکسترودر دارند.
4.    دمنده: در این قسمت هوا توسط دمنده‌ها به نایلون‌های خارج شد از دای می‌زند تا آن را خنک کند.
5.    مسیر خنک شدن: در این قسمت ارتفاع دستگاه اهمیت دارد نایلون به صورت عمودی شبیه به لوله به بالا حرکت می‌کند در این روند نایلون خنک شده و در صورت تا شدن به هم نمی‌چسبد. این مسیر توسط آهن ساخته شده و قطر محفظه‌ها بستگی به عرض نایلون‌ها دارد که قایل کنترل است.
6.    کنترلگر: کنترل‌گرها در مسیر رو به بالا درون ستون‌های فلزی قرار دارند که اندازه نایلون را کنترل و از کج یا منحرف شدن آن، جلو گیری می‌کنند.
7.    تخته: در این قسمت دو تخته به صورت عمودی و شیب قرار دارد و لوله نایلونی از آن‌ها عبور می‌کند تا دوطرف نایلون را به هم نزدیک کند. در این صورت دو سمت نایلون شکل گرفته است. مسطح شده روی هم قرار می‌گیرد. هر چه اندازه حباب نایلون بزرگتر باشد این تخته‌ها هم عریض تر خواهد بود.
8.    چاپ: در بعضی از تولیدی‌ها در این مرحله چاپ هم روی نایلون می‌شود.
9.    غلتک: فیلم آماده شده روی غلتک‌ها حرکت می‌کند و توسط چشم الکترونیکی به پایین هدایت می‌شود سپس توسط غلتک دیگر رول می‌شود.
*ضخامت نایلون با توجه به سرعت غلتک می‌باشد.

تفاوت در تولید نایلون LDPE ,HDPE

HDPE: این پلی‌اتلین با چگالی بالا است به همین دلیل ابتدا توسط یه لوله به شکل ساق هدایت می‌شود و سپس انبساط انجام می‌شود.
LDPE و LLD: تفاوت آن پس از خروج از دای می‌باشد در این مدل بدون ساق است و بلا فاصله انبساط صورت می‌گیرد.

دستگاه چاپ نایلون

انواع دستگاه چاپ در بازار می‌توانند این عمل را انجام دهند که گاهی به صورت دستی هم چاپ می‌شود. اما بیشتر اوقات در کارگاه‌ها بعد از رول شدن و قبل از برش کار این دستگاه آغاز می‌شود که با دستگاه‌های چاپ سیلک با سرعت بالا این عمل را انجام را می‌دهند.

دستگاه برش نایلون فیلم

نایلون‌ها به دو صورت فیلم و کیلویی به فروش می‌رسد در حالت فیلم آن‌ها را به صورت دستی برش می‌زنند. در حالت کیلویی، توسط دستگاه به صورت نواری و تک برش می‌خورد و روی هم قرار می‌گیرد.
سپس توسط هد به سمت برش هدایت می‌شود که با توجه به محصول نهایی، اگر مانند نایلکس‌های فروشگاهی نیاز به دسته باشد قسمت دسته به شکل دسته که تشکیل شده از تیغه‌هایی سفارشی می‌باشد برش خورده می‌شود عموما این برش به صورت چندتایی می‌باشد.

قیمت دستگاه تولید نایلون و نایلکس

دستگاه تولید نایلون و نایلکس

قیمت دستگاه نایلون با توجه به اندازه نایلون‌های تولیدی است هر چی اندازه آن بزرگتر باشد هزینه آن بیشتر می‌شود. همچنین نوع تنوع در تولید در تعداد اسکترودر می‌تواند بر قیمت آن موثر باشد.
در ایران شرکت‌های صنعتی ماشین آلات بسیاری این دستگاه‌ها را می‌سازند و چه در داخل و چه به خارج از کشور صادر می‌کنند.
نکات مهم دستگاه‌های تولید نایلکس
•    مصرف برق کم
•    تنوع بالای محصول تولید
•    جاگیری کم
•    راحت بودن اپراتور آن
•    دردسترس بودن قطعات یدکی
•    ضمانت و پشتیبانی

کنترل کیفیت نایلون

در نهایت تولیدات نایلونی توسط بخش کنترل کیفیت کارخانه بررسی می شوند تا یکنواختی و مقاومت آن سنجیده شود.

فیلم جزئیات کار دستگاه تولید فیلم نایلون
فیلم خط تولید نایلکس به طور خلاصه

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست