پوشش‌های گلخانه‌ای نوع دیگری از ابزار و تجهیزات ویژه ساخت گلخانه است. این پوشش‌ها نسبت به انواع نایلون‌های گلخانه‌ای مقاومت بالاتری دارند و بهترین پوشش برای گلخانه محسوب می‌شوند. جنس پوشش های گلخانه ای بر اساس محیط جغرافیایی مشخص می‌شود که پایه آن‌ها بر اساس پلیمرهای شیمیایی مانند پلی‌ کربنات، پلی‌اتیلن و … است. اگر می‌خواهید با این پوشش‌ها، ویژگی‌ها و مزایای کاربرد آن‌ها بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌شود مطالب ارائه شده در این مقاله را دنبال نمابید.

پوشش گلخانه چیست؟

منظور از پوشش گلخانه، نایلون گلخانه یا پلاستیک‌هایی است که توسط آن پوشش گلخانه ساخته می‌شود. این پوشش‌ها از گیاهان گلخانه‌ای در برابر نفوذ سرما، گرما، نور مستقیم خورشید و سایر عوامل جوی محافظت می‌کند. در سال‌های قبل برای پوشش گلخانه‌‌ها بیشتر از شیشه استفاده می‌شد. شیشه بسیار حساس و شکننده است و با کمترین لرزش، وزش باد و تکان می‌شکند. امروزه با روی کار آمدن پوشش‌های گلخانه‌ای پلیمری، کاربرد شیشه خیلی کمتر یا حتی می‌توان گفت کاملا منسوخ شده است. ورقه‌های نازک پلاستیکی یا همان طلق‌ها بهترین پوشش برای گلخانه محسوب می‌شوند. ورقه‌های پلاستیکی توسط فایبرگلاس، صفحات اکریلیک و پلی کربنات تقویت شده‌اند. این ورقه‌ها در گلخانه‌‌های مدرن با مساحت زیاد قابل استفاده هستند.

انواع پوشش گلخانه

اگر بخواهیم پوشش گلخانه‌‌ را از نظر نوع جنس به کار رفته در ساختار آن‌ها طبقه‌بندی کنیم شامل 6 دسته است که عبارتند از:

  • پوشش گلخانه شیشه‌‌ای
  • پوشش گلخانه پلی‌اتیلن تک لایه
  • پوشش گلخانه پلی‌اتیلن دو پوش
  • پوشش ویژه گلخانه فایبرگلاس
  • پوشش سقف گلخانه اکریلیک

در بخش زیر به برخی از مهم‌ترین انواع پوشش های گلخانه ای اشاره‌ای مختصر و مفید شده است.

پوشش گلخانه شیشه‌‌ای

پوشش‌های شیشه‌‌ای نور خورشید را به طور کامل از خود عبور می‌دهند. حداقل ضخامت پوشش‌ شیشه 4 میلیمتر است که نسبت به سایر انواع پوشش های گلخانه ای ضخامت بالایی دارد. پوشش شیشه به دلیل برخورداری از هزینه بالای تولید، قیمت بالاتری نیز دارد.‌ فرآیند ساخت و راه‌اندازی گلخانه شیشه‌ای تا حدودی مشکل و زمان‌بر است.

در کشور ما این نوع پوشش به عنوان بهترین پوشش برای گلخانه محسوب نمی‌شود زیرا در ایران روزهای آفتابی و داغ در طول سال زیاد است و این امر موجب صدمه به گیاهان گلخانه‌ای می‌شود. در حالی که در برخی از کشورهای اروپایی به دلیل تعداد کم روزهای آفتابی، گلخانه‌داران ترجیح می‌دهند از پوشش شیشه برای ساخت گلخانه خود استفاده کنند.

پوشش گلخانه پلی اتیلن سه لایه

پوشش‌های سه لایه پلی‌اتیلن از ضخامت خوبی برخوردارند و جزء بهترین پوشش برای گلخانه محسوب می‌شوند. این پوشش دارای سه لایه بیرونی، میانی و درونی است. لایه بیرونی به عنوان عایق حرارتی عمل کرده و از انتقال سرما و گرمای بیرون به داخل جلوگیری می‌کند. لایه میانی هم نقش عایق دارد و به دلیل وجود هوا در بین لایه‌ها، انتقال دما به سختی صورت می‌گیرد. لایه داخلی چون به طور مستقیم با گیاهان داخل گلخانه در ارتباط است باید حاوی یک سری خواص مانند ضد مه و شبنم، ضد اشعه مادون قرمز و … باشد.

جنس پوشش های گلخانه ای بر اساس محیط جغرافیایی انتخاب شده و خریداری می‌شود. به این معنا که هر چقدر درجه تابش نور خورشید در منطقه تأسیس گلخانه مستقیم باشد باید از انواع پوشش های گلخانه ای با ضخامت بالا استفاده کرد. این نوع پوشش همچنین در سرمای شدید و دمای زیر صفر درجه از مقاومت بالایی برخوردار است. در ساخت گلخانه‌های با مساحت بزرگ بیشتر از این نوع پوشش استفاده می‌شود.

پوشش گلخانه‌ای پلی‌اتیلن دو لایه یا همان دوجداره

در این پوشش به دلیل وجود هوا در بین دو لایه، مقاومت و استقامت آن نسبت به نوع تک لایه بیشتر است. پوشش گلخانه دولایه پلی‌اتیلن به میزان 40 درصد از هدر رفت حرارت و انرژی گرمایی داخل گلخانه در فصل زمستان جلوگیری می‌کند. این پوشش از مقاومت خوبی در برابر فشار ضربات احتمالی برخوردار است. پوشش دو لایه پلی‌اتیلن یکی از انواع پوشش های گلخانه ای مقرون به صرفه است. برای تمامی کسانی که با سرمایه و هزینه کم، قصد تأسیس گلخانه دارند، پوشش پلی‌اتيلن دولایه بهترین پوشش برای گلخانه آن‌ها است.

پوشش گلخانه‌ای پلی کربنات دو جداره

این نوع پوشش شبیه به طلق است که نوع تک لایه آن بیشتر برای ساخت سقف‌های قوس دار، استفاده می‌شود. کار کردن با پوشش پلی کربنات به دلیل برخورداری از انعطاف‌پذیری خوب، راحت و سریع است. از این‌رو می‌توان گفت در میان انواع پوشش های گلخانه ای، می‌توان آن را به عنوان بهترین پوشش برای گلخانه انتخاب کرد. پوشش‌های پلی کربنات دارای طراحی فوق‌العاده و متنوع هستند.‌ بنابراین علاوه بر استفاده در گلخانه، برای ساخت سقف پاسیوها و حیاط خلوت‌ها نیز کاربرد دارد.

پوشش گلخانه‌‌‌ای پلی‌کربنات دارای مزایای بسیاری است. از جمله مهم‌ترین مزایای استفاده از این پوشش می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کاهش میزان مصرف سوخت در حدود 40 تا 50 درصد
  • غیر قابل اشتعال پذیر بودن
  • سهولت در هنگام نصب و راه‌اندازی
  • مقاوم در برابر تکان‌ها و بادهای شدید
  • حذف دیوارچینی در گلخانه‌ها
  • قدرت تحمل فشار بیشتر
  • قابلیت در عبوردهی نور به میزان 80 درصد

این پوشش‌ها در کنار برخورداری از مزایایی که گفته شد، یک سری معایب نیز دارند. از جمله این معایب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تغییر رنگ آن‌ها به مرور زمان
  • شکننده و حساس بودن در برابر ضربه‌های تیز و برنده
  • غیر قابل استفاده بودن در مورد ساخت گلخانه‌های با سقف قوس‌دار

جمع‌بندی

پوشش‌های گلخانه‌ای یکی از تجهیزات اساسی در ساخت گلخانه‌ها و حیاط خلوت است. جنس پوشش های گلخانه ای بر اساس محیط جغرافیایی تعیین می‌شود. پوشش‌های ویژه گلخانه بر اساس جنس و ساختاری که دارند به انواع مختلفی تقسيم‌بندی می‌شوند. برخی از مهم‌ترین انواع پوشش های گلخانه ای شامل پوشش گلخانه شیشه‌ای، پوشش گلخانه پلی کربنات، پوشش دوجداره پلی‌اتیلن و پوشش فایبر گلاس است. هر کدام از انواع پوشش‌ها، ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارند. در واقع می‌توان‌ گفت بهترین پوشش برای گلخانه، پوششی است که از ویژگی‌ها و خواص فوق‌العاده‌‌ای برخوردار باشد.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست