نایلون شیرینگ یکی از انواع نایلون‌های بسته‌بندی است که در صنایع گوناگون کاربرد دارد. این نایلون‌ها به صورت رولی، در لایه‌ها و ضخامت‌های مختلف قابل تولید است. نایلون‌های شیرینگ بسته‌بندی توسط حرارت دهی بر محصولات چسبیده می‌شوند. تاکنون در مقاله‌های زیادی در مورد نایلون شیرینگ، ویژگی‌ها، کاربرد، مزایا و معایب آن بحث و بررسی کرده‌ایم. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه تولید نایلون شیرینگ و مراحل تولید آن توضیحاتی را ارائه دهیم.

اگر شما هم مایل هستید در مورد این موضوع بیشتر بدانید؛ توصیه می‌شود تا پایان با ما همراه باشید. بهتر است قبل از توضیح روش تولید نایلون شیرینگ ابتدا در مورد مواد اولیه به کار رفته در تولید فیلم شرینگ بسته‌بندی توضیحاتی داده شود.

مواد اولیه نایلون شیرینگ

نایلون‌های شیرینگ از مواد پلیمری ساخته می‌شوند که دارای خواص مقاومتی و کششی خوبی هستند. در تولید این نایلون‌ها از پلی‌اتیلن به عنوان پلیمر پایه استفاده می‌شود. ساختار پلی‌اتیلن به صورت زنجیره‌ای از اتم‌های کربن است که از طریق پیوندهای دوگانه، به یکدیگر متصل شده‌اند. پلی‌اتیلن دارای خواص فیزیکی و شیمیایی زیادی است که با اضافه کردن دیگر مواد افزودنی به آن، می‌توان در بهبود خواص نایلون تأثیر بسیاری گذاشت. طوری که با اضافه کردن این افزودنی‌ها، مقاومت کشسانی و شفافیت آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.

نحوه تولید نایلون شیرینگ

برای تولید نایلون شیرینگ از دستگاه‌های خاصی استفاده می‌شود. دستگاه‌های تولید فیلم‌های بسته‌بندی، اصولاً از روش همیشگی و ثابتی در مراحل تولید نایلون شیرینگ برخوردار هستند تنها تفاوت آن‌ها در برخی از بخش‌های تولید است. یکی از مراحل اصلی در تولید این نایلون‌ها، سرد کردن مواد مذاب داخل دستگاه اکسترودر است که مرحله نهایی تولید محسوب می‌شود.

طوری که مواد اولیه مذاب با استفاده از تجهیزات و سیستم‌های سرد کننده، خنک شده و به حالت جامد و شکل مورد نظر درمی‌آیند. به طور کلی تولید فیلم شیرینگ بسته‌بندی شامل مراحل زیر است.

ذوب کردن مواد اولیه

در این مرحله از مراحل تولید نایلون شیرینگ، مواد اولیه پلیمری، همراه با دیگر افزودنی‌ها داخل سیلندر دستگاه ریخته می‌شود. این مواد تحت تأثیر حرکت‌ چرخشی ماردون و حرارت ایجاد شده توسط المان‌های برقی یا گازی به صورت مذاب درآمده و به سمت خروجی دستگاه هدایت می‌شود. مواد مذاب در آنجا از صافی عبور داده می‌شود تا هر گونه ناخالصی‌های موجود در آن از بین برود.

در مرحله آخر مواد مذاب از قسمت دای دستگاه بیرون می‌آید و به شکل خمیر در آورده می‌شود که این‌ مرحله به عنوان اکسترودر شناخته می‌شود. گاهی اوقات برای تولید نایلون‌های شیرینگ دو لایه و بالاتر، چندین دستگاه اکسترودر را به طور همزمان به کار می‌برند. به طور کلی این بخش از تولید نایلون‌های شیرینگ شامل تغذیه، ذوب، اندازه‌گیری دقیق و ذوب کردن است. از دیگر نکات قابل توجه در نحوه تولید نایلون شیرینگ این است که هر چقدر ابعاد فیلم‌های شیرینگ بزرگ‌تر باشد از دستگاه اکسترودر بزرگ‌تری باید استفاده کرد‌.

سرد و منجمد کردن

در این مرحله از تولید فیلم‌ شیرینگ بسته‌بندی، مواد مذاب در اکسترودر از قسمت انتهایی مارپیچ که همان صافی دای است خارج شده سپس توسط قالب مناسب به شکل نایلون‌های مسطح و چند لایه درمی‌آید. اصولاً عملیات خنک کردن مواد مذاب توسط حباب‌های هوای سرد یا محفظه‌های خنک‌کننده صورت می‌گیرد. این مرحله تا زمانی که نایلون به انقباض کافی برای ضخامت سفارشی برسد؛ ادامه دارد.

مرحله تولید رول‌های نایلون شیرینگ

 نحوه تولید نایلون شیرینگ به این صورت است که هنگامی که فیلم‌های شیرینگ تولید شده به شکل جامد درآمد، به صورت رولی یا تونلی پیچیده شده و برش داده می‌شوند.‌ در نهایت رول‌های نایلون شیرینگ آماده شده وارد بازار مصرفی  می‌شوند و برای بسته‌بندی محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مراحل تولید فیلم‌ شیرینگ بسته‌بندی چند لایه

نحوه تولید نایلون شیرینگ چند لایه نیز تا حدود زیادی مشابه نایلون‌های شیرینگ تک لایه است. تنها تفاوتی که مراحل تولید این فیلم‌ها با هم  دارند؛ در مراحل سرد کردن، حالت دهی و فشرده سازی است. زیرا در این مرحله باید مطابق ضخامت لایه‌ها میزان انقباض و کشش نایلون را اندازه‌گیری کرده و طبق آن‌ها دمای محفظه سرد کننده را تنظیم کنند. معمولاً ضخامت نایلون‌های چند لایه 60 تا 500 میکرومتر است.

مراحل تولید نایلون شیرینگ پلی آلفین

فیلم‌های شیرینگ پلی آلفین یکی از انواع نایلون‌های ویژه بسته‌بندی است که در هر دو جهت افقی و عمودی قابلیت جمع شدن دارند. این نوع از نایلون‌های شیرینگ دارای قابلیت انقباض تا 65 درصد، تحمل دمایی 120 تا 140 درجه سانتیگراد و نیروی انقباضی 106× 1.4  پاسگال هستند. مواد تشکیل دهنده این نایلون‌ها 20 تا 30 درصد پلی اتیلن با چگالی زیاد و به همین‌ میزان پلی‌اتیلن با چگالی کم است.

نکته قابل توجه این که نحوه تولید نایلون شیرینگ پلی الفین نیز با استفاده از دستگاه اکسترودر امکان‌پذیر است. به طوری که مواد اولیه بعد از ذوب شدن در اثر کشش طولی زیاد در امتداد یک‌ مسیر موازی قرار می‌گیرد. بعد از این مرحله عملیات خنک سازی تا حداکثر دمای پایینی که فیلم دچار انقباض طولی شود؛ انجام می‌شود. این مرحله آنقدر انجام می‌شود تا فیلم به کشش و ضخامت مورد نظر خود برسد.

جمع‌بندی

تولید فیلم شیرینگ بسته‌بندی، با اهداف بسته‌بندی در صنایع مختلف صورت می‌گیرد. نحوه تولید نایلون شیرینگ تا حدود زیادی شبیه به مراحل ساخت دیگر نایلون‌ها است. تنها تفاوت تولید این فیلم‌ها در یک یا دو بخش از مراحل تولید نایلون شیرینگ است. اصلی‌ترین بخش در تولید فیلم‌های شیرینگ، اکسترودر یا همان مارپیچ است. یعنی مواد خام اولیه در داخل سیلندر اکسترودر ریخته شده سپس از آن‌جا توسط مارپیچ تحت تأثیر حرارت هیترهای قرار گرفته در دیواره‌های اکسترودر ذوب می‌شود. بعد از این مرحله ناخالصی‌ها از مواد جدا شده و مواد مذاب خالص از دستگاه خارج می‌شود. سرانجام مواد خمیری شکل با ضخامت‌های مختلف به شکل رول‌های نایلون شیرینگ برش داده می‌شوند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست