حتما نایلون‌های حبابدار را دیده اید. این نایلون یکی از ملزومات بسته بندی مشاغلی که تولید کننده اشیا شکستنی و حساس هستند، می‌باشد. وجود متعدد حباب‌های هوا روی این نایلون باعث می‌شود مانند ضربه گیر عمل کند.
بعضی از تولید کنندگان هم صرفا به همین بسته بندی افاقه کرده و نیازی به بسته بندی کارتنی و هزینه بیشتر ندارند.
در ادامه به کاربرد و روش تولید این نایلون می‌پردازیم.

تاریخچه نایلون حبابدار

این نایلون مانند بقیه نایلون‌ها توسط آمریکای‌ها ساخته شد. آلفرد فیلدینگ و مارک شوانز در سال 1975 نوعی پرده حمام پلاستیکبی برجسته ساخت که از طرف مردم مورد استقبال قرار نگرفت سپس آن را تبدیل به نوعی کاغذ دیورای کرند اما باز هم مورد توجه قرار نگرفت تا اینکه در صنایع که از کاغذ و نایلون برای بسته بندی استفاده می‌شد به صورت اتفاقی اهمیت ضربه پذیری این اختراع کشف شد.
سپس آلفرد شرکتی با نام Sealed Air تاسیس کرد و در شروع به ساخت نایلون‌های حباب دار کرد. شرکت IBM تولید کننده مانیتور‌های کامپیوتر اولین قرار داد طولانی مدت را با آن‌ها بست.

مواد اولیه نایلون حبابدار

همانطور که از نامش پیداست مواد اولیه آن نایلون است که پایه پلی‌اتلین دارد. اما برای تولید نایلون حبابدار از یک لایه نایلون رول شده استفاده می‌شود.
پس از آنکه فیلم نایلون توسط دستگاه مربوطه ساخته شد. به دستگاه تولید نایلون حباب دار منتقل می‌شود.

روش تولید نایلون حباب دار

غلتک مهمترین بخش دستگاه تولید فیلم نایلون است که عموما تعداد آن بیشتر از 4 عدد است. غلتک فیلم آماده شده مخصوص نایلون حباب دار که دو لایه است را حرکت می‌دهد و آن را به سمت دستگاه‌های مربوطه هدایت می‌کند.

ساخت نایلون دولایه:

در بعضی تولیدی‌ها در مرحله اول لایه ای رزینی روی یک لایه فیلم قرار می گیرد به طوری از بین غلتک‌ها عبور می‌کند که مقدار هوا بین آن‌ها محبوس شود.

غلتک حباب ساز

ویژگی منحصر به فرد دستگاه حباب ساز همین غلتک است. نوعی استوانه که درون آن مکش هوا می‌باشد. این استوانه فلزی است و دارای حفره‌هایی می‌باشد که با دمش هوا یک لایه نایلون را به سمت داخل می‌کشد.

انواع نایلون حبابدار

1.    دو لایه: این مدل برای اندازه‌های کوچک ساخته می‌شود. . استقامت آن نسبت به دو مدل دیگر کمتر است.
2.    سه لایه: در مدلی سه لایه پس از گذر از استوانه حباب ساز توسط غلتک دیگر یک لایه نایلون دیگر با حرارت کم روی لایه حباب دار کشیده می‌شود تا مقاومت حباب ها و ضخامت آن را بالا ببرد. در این مرحله مقداری مواد پلی‌اتلین مذاب برای چسباندن لایه‌ها استفاده می‌شود.
a.    درشت
b.    ریز
3.    سه بعدی: در این مدل یک لایه نایلون روی حباب‌ها قرار می‌گیرد درحقیقت حباب‌ها بین دو لایه نایلون قرا دارند. در بعضی موارد برای استحکام بیشتر از چهار لایه نایلون به کار می‌رود. بیشتر برای بسته بندی وسایل سنگین مانند یخچال مورد استفاده قرار می‌گیرد.
4.    نایلون حبابی چاپ شده: در این مدل فیلم نایلون دارای چاپ استفاده می‌شود. قسمت چاپی زیر قرار دارد و از غلتک حفره دار عبور نمی کند.

موارد کاربرد نایلون حباب دار

نایلون حباب دار علاوه بر این که به صورت رولی برای مصرف عموم تولید می‌شود. در اندازه‌های مختف به سفارش صنایع و تولیدی‌های زیر به کار برده می‌شود.
•    صنایع چینی سازی و کریستال: حتما دیده اید این نایلون‌ها را در قطع کوچک بین بشقاب‌ها و فنجان‌ها قرار می‌دهند تا در هنگام جابجایی باعث شکستن نشود.
•     مانیتور سازی: همانتطور که گفتیم اولین استفاده این نایولن توسط شرکت‌های مانیتور سازی بود که هنوز هم گاهی برای تلوزیون‌های بزرگ تر استفاده می‌شود.
•    لوازم حساس برقی: از آنجای یکه تولید کننده‌گان از کارتن و آکاسیو برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند اما بعد از استفاده این کارتن‌ها جای زیادی می‌گیرد به همین دلیل دور انداخته می‌شود برای حمل‌ونقل مسافت دور مانند یخچال و ماشین لباسشویی از این نایلون‌ها استفاده می‌شود.
•    تابلو سازی‌ها و عکاسی‌ها: برای حمل‌های طولانی شهر به شهر از بسته بندی حبابدار استفاده می‌شود همچنین برای شاسی‌های دارای عکس آتلیه‌های عکاسی که بدون شیشه است برای محافظت از عکس، این نایلون‌ها استفاده می‌شود.
•    عتیقه فروشی‌ها: اثاثیه گرانبها و شکستنی ملزوم بسته بندی‌های ضد ضربه می‌باشند.
•    آینه سازی و شیشه بری‌ها: علاوه بر این که محافظ می‌باشد، تیز بودن شیشه در هنگام حمل نقل، آسیبی به دست نمی‌رساند. برای این بسته بندی‌ها بهتر از نایلون‌های حبابدار سه‌بعدی استفاده کرد.
بسته بندی اثاثیه در اسبب کشی منازل و ادارات: این نایلون برای بسته بندی اثاثیه در هنگام اسباب کشی منازل بسیار پرکاربرد است.
•    و…

قیمت این نایلون‌ها با توجه به تعداد لایه و اندازه آن تعیین می‌شود.

استقامت نایلون حبابدار

این نایلون به دلیل اینکه از مشتقات شیمیای است مخصوصا اگر در مدل سه لایه تولید شود، استقامت بالای دارد به طوری که اگر حباب‌های آن را نترکیده باشد، می‌توانید آن را چند باره استفاده کنید.
در صورت خرابی یا پاره شدن این نایلون‌ها را به مراکز بازیافت بسپارید تا بازآفرینی کنند.

فیلم تولید نایلون حباب دار

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست