دستگاه شیرینگ یکی از دستگاه‌های صنعتی در زمینه بسته‌بندی محصولات مختلف با استفاده از نایلون‌های شیرینگ است. دستگاه شیرینگ به دو صورت دستی و خودکار تولید می‌شود.‌ طرز کار با نوع دستی آن بسیار آسان و راحت است و نیاز به تنظيمات و آموزش خاصی ندارد.

در حالی که برای راه‌اندازی دستگاه شیرینگ اتومات نیاز به تنظيمات و آموزش خاصی است.‌ در این مقاله سعی شده است به تمامی موارد مربوط به تنظیمات دستگاه شیرینگ و همچنین نحوه کار دستگاه شیرینگ پرداخته شود. اگر شما هم تمایل دارید در این مورد اطلاعاتی کسب کنید تا پایان این مقاله را مطالعه نمایید.

دستگاه شیرینگ چیست؟

در این بخش قصد داریم ابتدا در مورد دستگاه شیرینگ توضیحات مختصری بدهیم سپس به بررسی تنظیمات و نحوه کارکرد آن می‌پردازیم.

دستگاه شیرینگ جهت بسته‌بندی انواع نوشیدنی، آب معدنی، کنسرو و دیگر مواد غذایی و همچنین محصولات صنعتی، دارویی، آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع این دستگاه محصولات را به صورت تکی یا چندتایی به منظور حفاظت و حمل و نقل آسان‌تر بسته‌بندی می‌کند.

این دستگاه علاوه بر بسته‌بندی، بر زیبایی آن‌ها نیز می‌افزاید. گاهی اوقات بر روی این بسته‌بندی‌ها تبلیغ محصولات نیز از طریق چاپ روی نایلون‌های شیرینگ صورت می‌گیرد. بسیاری از کارخانه‌های تولیدی محصولات با برند معتبر، برای بازاریابی محصولات خود از این روش استفاده می‌کنند. این روش در عین ارزان بودن از بازخورد خوبی نیز برخوردار است.

نحوه کار دستگاه شیرینگ

اصلی‌ترین ابزار مورد استفاده در این دستگاه، نایلون شیرینگ است که به دور محصول پیچیده می‌شود. بنابراین برای راه‌اندازی دستگاه شیرینگ ابتدا باید مواد اولیه آن که همان رول نایلون است تهیه شود سپس تنظیمات مربوط به دستگاه شیرینگ صورت بگیرد. این نایلون‌ها از پلیمر پلی‌اتیلن و دیگر مواد افزودنی تولید شده است و به صورت رول ساده، بغل بازشو و رول‌های تک لا مورد استفاده قرار می‌گیرند. نایلون شیرینگ هنگامی که در تونل حرارتی دستگاه قرار داده می‌شود در اثر حرارت دهی جذب محصولات خواهد شد. وجود هوا در تونل حرارت از ایجاد حباب و برآمدگی در هنگام بسته‌بندی محصولات جلوگیری می‌کند.

 در همه انواع نایلون شیرینگ، عملکرد دستگاه به این صورت است که ابتدا نایلون شیرینگ به دور محصول پیچانده می‌شود یا این که توسط دستگاه دوخت یا پرس، به دور محصول دوخت می‌شود. در مرحله بعد محصول به وسیله نوار نقاله به سمت تونل حرارتی هدایت می‌شود تا تحت تأثیر حرارت داخل تونل، نایلون به محصول بچسبد.

روش استفاده از دستگاه شیرینگ

برای این که با طرز کار دستگاه شیرینگ آشنا شوید؛ ابتدا باید انواع مختلف این دستگاه را بشناسید. به همین‌ منظور در این‌ مبحث به معرفی انواع دستگاه شیرینگ پرداخته خواهد شد.

انواع دستگاه شیرینگ پک

هر کدام از انواع دستگاه شیرینگ پک طرز کار و نحوه عملکرد خاصی دارند. بر این اساس در زیر به انواع دستگاه شیرینگ پک اشاره‌ای کوتاه شده است.

  • دستگاه شیرینگ پک دستی: قابل استفاده برای بسته‌بندی محصولات کوچک و خانگی است.
  • ماشین شیرینگ کابینی: از این دستگاه جهت بسته‌بندی محصولات در ابعاد مختلف استفاده می‌شود.
  • شیرینگ پک دوخت دستی نیمه اتومات: برای محصولات در ابعاد کوچک و متوسط است.
  • دستگاه شیرینگ پک تمام اتوماتیک: این دستگاه قابلیت بسته‌بندی محصولات در ابعاد کوچک و بزرگ را دارد.
  • دستگاه شیرینگ پک لیبلی: این دستگاه همان‌طور که از اسم آن‌ مشخص است برای لیبل زدن بر روی بطری‌ها کاربرد دارد.
  • دستگاه شیرینگ پک تونلی: این دستگاه نیز برای بسته‌بندی محصولات مختلف به کار می‌رود.

نحوه کار دستگاه شیرینگ دستی

دستگاه شیرینگ پک دستی یا رومیزی با استفاده از سشوار دستی، محصولات را بسته‌بندی می‌کند. به این صورت که ابتدا نایلون شیرینگ دور محصول دوخت خورده سپس با استفاده از سشوار صنعتی به آن حرارت داده می‌شود. در واقع از این طریق نایلون جذب محصول می‌شود. یک ویژگی دستگاه شیرینگ دستی این است که طرز کار با این دستگاه بسیار راحت و سریع است.

راه‌اندازی دستگاه شیرینگ کابینی

تنظیمات دستگاه شیرینگ کابینی به این صورت است که نیازی به دوخت مجزا ندارد زیرا عملیات دوخت و شیرینگ به طور همزمان در داخل کابین دستگاه انجام می‌گیرد. رول‌های مورد استفاده در این دستگاه بیشتر از جنس pvc، po و pp است. نحوه کار دستگاه شیرینگ کابینی به این صورت است که محصول داخل نایلون شیرینگ قرار داده می‌شود سپس درون‌ دستگاه قرار می‌گیرد.

تنظیمات و نحوه کارکرد دستگاه شیرینگ تونلی

در دستگاه شیرینگ تونلی ابتدا محصول با نایلون شیرینگ پیچیده می‌شود سپس برای جذب نایلون به دور محصول، وارد تونل حرارتی خواهد شد. رول‌هایی که در این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنس POF و PVC است. عملیات دوخت در این دستگاه به طور مجزا صورت گرفته و همواره برای قرار دادن محصول داخل تونل و برداشتن آن به یک اپراتور نیاز است.

راه‌اندازی و تنظیمات دستگاه شیرینگ نیمه اتومات

در این دستگاه نیمی از کارها به صورت دستی و نیمی دیگر به صورت اتوماتیک انجام می‌گیرد. به این طریق که ابتدا عملیات دوخت توسط دستگاه دوخت اجرا شده و در مرحله بعد به صورت اتومات، محصول توسط نوار نقاله وارد کوره حرارتی می‌شود تا عملیات شیرینگ بر روی آن انجام شود. در مرحله آخر محصول بعد از شیرینگ شدن، به شکل اتومات از تونل حرارتی خارج می‌شود.

نحوه کار دستگاه شیرینگ پک تمام اتوماتیک

دستگاه تمام اتومات از دو قسمت دستگاه دوخت و کوره حرارتی تشکیل شده است. دستگاه شیرینگ تمام اتومات بیشتر در کارخانه‌های صنعتی و بزرگ کاربرد دارد. در این دستگاه تنها گذاشتن و برداشتن محصول به وسیله اپراتور انجام می‌گیرد و بقیه کارها کاملاً خودکار انجام می‌شود. تنظیمات دستگاه شیرینگ طوری صورت گرفته است که برای محصولات در ابعاد بزرگ به کار می‌رود.

طرز کار دستگاه شیرینگ لیبلی

دستگاه شیرینگ لیبلی برای چسباندن لیبل بر روی محصولات تجاری به کار می‌رود. کارکرد دستگاه شیرینگ پک نیز مانند دستگاه تمام اتومات به صورت کاملاً خودکار انجام می‌شود که در نهایت لیبل‌ها بسیار منظم و تمیز بر روی محصول چسبانده می‌شود. تنظیمات دستگاه شیرینگ لیبلی به این صورت است که از هوای داغ، تونل بخار و اشعه مادون قرمز برای چسباندن لیبل استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله به معرفی دستگاه شیرینگ پک، تنظیمات ‌دستگاه شیرینگ و همچنین نحوه کار دستگاه شیرینگ پرداخته شد. همان طور که در بالا اشاره شد دستگاه شیرینگ پک برای بسته‌بندی محصولات مختلف در ابعاد گوناگون کاربرد دارد.‌

این دستگاه در انواع مختلف دستی و اتومات تولید شده است. راه‌اندازی دستگاه شیرینگ پک در انواع مختلف تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارد. بنابراین برای کار کردن با هر کدام از آن‌ها، باید با شیوه عملکرد دستگاه شیرینگ در انواع مختلف آشنایی پیدا کرد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست