در قرن جدید، صنعت بسته‌بندی یکی از موارد مهم در بازاریابی محصولات تولیدی به شمار می‌آید. زیبایی و دقتی که در بسته‌بندی‌ کالاها وجود دارد باعث جذب بیشتر مشتری به سمت محصول می‌شود. یکی از انواع نایلون‌های مورد استفاده در بسته‌بندی محصولات، فیلم‌های استرچ پلی‌اتیلنی است. این فیلم‌ها به دو صورت دستی و ماشینی به دور محصول پیچیده می‌شوند. هر کدام از این روش‌ها، ویژگی‌های مربوط به خود را دارند.

در این مقاله قصد داریم به معرفی ویژگی فیلم استرچ دستی و ماشینی و همچنین بررسی فرق فیلم استرچ دستی و ماشینی بپردازیم.‌ بنابراین اگر شما هم مایل به کسب اطلاعات بيشتر در مورد تفاوت فیلم استرچ ماشینی و دستی هستید؛ توصیه می‌شود این مقاله را تا پایان مطالعه نمائید.

فیلم استرچ دستی و ماشینی چیست؟

در تولید نایلون و نایلکس، فیلم استرچ سهم بسیار زیادی را به نسبت باقی محصولات دارد. قبل از این که به بررسی تفاوت فیلم استرچ دستی و ماشینی بپردازیم لازم است ابتدا به طور خلاصه به معرفی کلی فیلم استرچ پرداخته شود.

فیلم استرچ چیست؟

این فیلم‌ها به صورت رول‌های نازک تولید می‌شوند که دارای انعطاف‌پذیری و کشش خوبی هستند. مواد اولیه به کار رفته در تولید این فیلم‌ها از پلی‌اتیلن سبک خطی تشکیل شده است. فیلم و نایلون استرچ از محصولات پرمصرف در صنایع بسته‌بندی انواع محصولات کشاورزی، مواد غذایی و … است. این فیلم‌ها همچنین به عنوان سلفون در بسته‌بندی‌ لوازم خانگی، برقی و پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فیلم‌های استرچ این قابلیت را دارند که به صورت کاملاً دستی به دور محصول مورد نظر پیچیده شوند. فیلم استرچ در ابعاد و تعداد لایه‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. وجود ویژگی کشسانی در این فیلم‌ها باعث مقرون به صرفه بودن، دوام و مقاومت بالای آن‌ها شده است.

فرق فیلم استرچ دستی و ماشینی

برای پی بردن به تفاوت فیلم استرچ دستی و ماشینی، خوب است بدانید که این فیلم‌ها از جهات مختلف با یکدیگر مقایسه می‌شوند . یکی از این تفاوت‌ها محل کاربرد و چگونگی مصرف آن‌هاست که در زیر به تشریح کاربرد و نحوه مصرف هر یک پرداخته شده است.

فیلم استرچ دستی

در این نوع فیلم، رول توسط یک فرد، جهت بسته‌بندی به دور محصول پیچیده می‌شود. در این نوع بسته‌بندی کشش رول توسط نیروی دست انجام می‌شود. بنابراین در هنگام بسته‌بندی باید دقت شود که رول کاملاً کشیده و صاف باشد. در فیلم‌های استرچ دستی، سرعت عمل و هزینه نیروی کار نسبت به ماشینی پایین‌تر است. بنابراین می‌توان گفت سرعت کار یکی از مواردی است که نشان دهنده فرق فیلم استرچ دستی و ماشینی است.

کاربرد فیلم استرچ دستی

فیلم استرچ دستی بیشتر در بسته‌بندی محصولات کشاورزی مانند بسته‌بندی قارچ‌ها، در قنادی‌ها به عنوان سلفون روکش شيريني‌ها، در رستوران‌ها و فست فودها جهت گرم نگه داشتن غذا و تازه ماندن سالادها و دسرها، کاربرد دارد. از این فیلم‌ها همچنین در بسته‌بندی محصولات غذایی و صنایع دستی خانگی نیز استفاده می‌شود. به طور کلی فیلم استرچ دستی یا همان سلفون بیشتر برای مصارف خانگی و کارگاه‌های کوچک است. زیرا در کارگاه‌ها به دلیل بالا بودن هزینه خرید دستگاه‌های استرچ ماشینی، خرید آن‌ها مقرون به صرفه نیست.

فیلم استرچ ماشینی

این فیلم‌ها توسط دستگاه‌هایی مانند دستگاه‌های پیچیده افقی و پالت مورد استفاده در فرودگاه‌ها، به دور بسته یا محصول مورد نظر پیچیده می‌شود. این نوع فیلم‌های استرچ، به دلیل بالا بودن طول، ضخامت و همچنین کشش بالا توسط دستگاه‌های استرچ ماشینی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این روش بسته‌بندی در صنایع بزرگ و پیشرفته کاربرد بیشتری دارد. در این روش تمامی کارهای بسته‌بندی به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و نیروی انسانی در آن دخالتی ندارد از این ‌رو از سرعت بالایی برخوردار است.

دستگاه‌ پالت استرچ ماشینی

Alt:تفاوت فیلم استرچ دستی و ماشینی

دستگاه پالت یکی از انواع ماشین‌های استرچ است. از مزایای این دستگاه‌ می‌توان به سرعت و دقت بالا در کشش و پیچاندن فیلم به دور محصول اشاره کرد. با استفاده از این دستگاه‌ نیاز به دخالت نیروی انسانی کمتر می‌شود. این دستگاه‌ها به دلیل صنعتی بودن معمولاً در ابعاد بزرگ تولید می‌شوند. از این ‌رو ابعاد فیلم‌های استرچ ماشینی از استرچ دستی بزرگ‌تر است‌. می‌توان گفت تفاوت در ابعاد فیلم‌ها، یکی دیگر از فرق فیلم استرچ دستی و ماشینی محسوب می‌شود.

مزایای استفاده از فیلم استرچ پالت

مهم‌ترین ویژگی فیلم استرچ دستی و ماشینی به میزان کشیدگی یا پیچاندن آن‌ها به دور محصول، توسط فرد یا دستگاه استرچ بستگی دارد. فیلم استرچ دستگاه پالت، دارای استانداردهای بین المللی جهت کشیدگی در هنگام بسته‌بندی است. این دستگاه به دلیل دارا بودن ویژگی‌های منحصر به فرد، از پرکاربردترین انواع ماشین‌های استرچ شمرده می‌شود. در زیر به برخی از ویژگی‌های فیلم دستگاه پالت اشاره شده است:

  • غیر قابل نفوذ بودن هر نوع گرد و غبار و رطوبت به داخل بسته‌بندی
  • قابلیت بسته‌بندی سبک، راحت و شیک
  • کاهش میزان هزینه‌ها در جابجایی و عملیات بسته‌بندی
  • سرعت و دقت بالا در بسته‌بندی
  • مقرون به صرفه بودن بسته‌بندی با دستگاه پالت
  • بسته‌بندی با دوام و محکم

بنابراین با مقایسه ویژگی‌ها و مزایای هر دو نوع فیلم، می‌توان به انواع تفاوت فیلم استرچ دستی و ماشینی پی برد.

کاربرد فیلم‌ استرچ ماشینی

فرق فیلم استرچ دستی و ماشینی در کاربرد آن‌ها نیز است. همان‌طور که گفته شد از فیلم‌های استرچ ماشینی بیشتر در کارخانه‌های صنعتی استفاده می‌شود. از مهم‌ترین صنایع تولیدی که برای بسته‌بندی محصولات خود از فیلم استرچ ماشینی استفاده می‌کنند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صنایع تولیدی انواع کاشی و سرامیک
  • کارخانه‌های تولید قطعات یدکی خودرو و سپرسازی
  • شرکت‌های تولیدی لوازم خانگی و برقی
  • کارخانه‌های تولید مواد غذایی مانند انواع تنقلات و آشامیدنی‌ها
  • صنایع تولیدی انواع شیلنگ و لوله‌های پلاستیکی
  • کارخانه‌های تولید لوازم پلاستیکی و اسباب‌بازی‌ها
  • تولیدات لپ تاپ، کامپیوتر و قطعات جانبی
  • کارگاه‌های رنگ سازی و تولید انواع چسب و رزین

ویژگی فیلم استرچ دستی و ماشینی

یک نایلون یا فیلم استرچ با کیفیت، چه به صورت دستی و چه ماشینی، دارای یک سری ویژگی‌ها است. در زیر به برخی از این ویژگی‌ها اشاره شده است:

  • مقاوم بودن در برابر حرارت و گرما
  • برخورداری از میزان چسبندگی مناسب
  • دارای ضخامت و تعداد لایه‌های متناسب با نوع بسته‌بندی
  • قابلیت کشسانی بالا به طوری که در اثر کشیدگی زیاد، پاره و سوراخ نشود.
  • دارای ویژگی ضد الکتریسیته بودن برای جذب کمتر گرد و خاک
  • ساخته شده از مواد اولیه فود گرید
  • قابل تولید به صورت مات و رنگی

جمع بندی

فیلم استرچ دستی و ماشینی در بسته‌بندی محصولات مختلف کاربرد دارند. عمده‌ترین ویژگی فیلم استرچ دستی و ماشینی در کشش و مقاومت بالای آن‌ها است. در حالی که اصلی‌ترین فرق فیلم استرچ دستی و ماشینی در نوع کاربرد و چگونگی استفاده از آن‌ها است. کاربرد فیلم استرچ دستی بیشتر جهت بسته‌بندی غذای رستوران‌ها و محصولات کشاورزی است. از دیگر تفاوت فیلم استرچ دستی و ماشینی می‌توان به سرعت عمل در آن‌ها اشاره کرد. همان‌طور که در بالا گفته شد میزان دقت و سرعت در بسته‌بندی با فیلم‌های استرچ ماشینی بیشتر است.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست