گلخانه‌ها فضایی مسقف هستند که با کمک تجهیزات مختلف به رشد و پرورش گیاه در فصول مختلف کمک می‌کنند. شرایط جوی درون گلخانه توسط سیستم‌های گوناگونی سنجیده می‌شود تا به حالت استاندارد برسد. برای ایجاد شرایط مطلوب در این فضا وجود تجهیزات مختلف ضروری است. گلخانه علاوه بر کمک به رشد گیاهان، فضایی مناسب برای رشد گیاهان نادر است. بنابراین ایجاد شرایط مناسب در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است که ما قصد داریم در این مقاله به بررسی تجهیزات مورد نیاز گلخانه و ایجاد شرایط مطلوب به وسیله آن‌ها بپردازیم.

تجهیزات مورد نیاز گلخانه

گلخانه سازه‌ای پلاستیکی یا شیشه‌ای است که فضای مطلوب رشد گل‌ها، میوه و… را در فصول مختلف سال فراهم می‌کند. این فضا به سیستم گرمایشی نیاز دارد تا گرما مورد نیاز فضا ایجاد شود. البته سهم زیادی از این گرما از طریق نور خورشید وارد فضای گلخانه می‌شود. به همین دلیل سقف این فضا معمولا شیشه یا پلاستیک شفاف است. برای اینکه دما درون این فضا در طول شبانه روز ثابت بماند، سیستم تهویه نیاز است. در شب که نور خورشید وجود ندارد و در روز‌های سرد، ممکن است دمای فضا پایین بیاید و گرما لازم از خورشید جذب نشود، به همین دلیل وجود سیستم گرمایشی در این فضا از اهمیت بالایی برخوردار است. گاهی اوقات برای کاهش هزینه تامین گرما چند گلخانه در کنار هم قرار می‌گیرد تا دیواره خارجی آن‌ها کمتر شود. یک گلخانه به تجهیزات مختلفی نیاز دارد تا با ایجاد یک سیستم منظم، شرایط مطلوب برای رشد گیاهان ایجاد شود که ما در ادامه این مقاله با هر یک از آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع تجهیزات گلخانه

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، یک گلخانه برای رشد محصولات به یک شرایط خاص نیاز دارد که این شرایط توسط تجهیزات مختلف تامین می‌شود. معمولا گیاهانی که درون گلخانه کاشته می‌شوند حساس هستند و وجود شرایط غیرمطلوب باعث عدم رشد و آسیب به آن‌ها می‌شود. بنابراین در انتخاب انواع تجهیزات گلخانه دقت کافی داشته باشید.

پوشش گلخانه

پوشش گلخانه از اصلی‌ترین اقدامات جهت راه اندازی یک گلخانه است. اهمیت پوشش گلخانه باعث شده است که آن را در انواع مختلفی وارد بازار کنند تا متقاضیان با شرایط متفاوت، بتوانند براساس نیاز خود یکی از انواع آن را خریداری کنند. از انواع پوشش گلخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

نایلون عریض پلی اتیلن

فیلم‌های پلی اتیلنی یکی از نمونه‌های پرکاربرد در پوشش گلخانه هستند که در مدل‌های مختلفی وارد بازار می‌شوند. این نوع پوشش از انعطاف پذیری و مقاومت بالایی برخوردار است. ضخامت و تعداد لایه آن متغیر است و هرچه بیشتر باشد، کیفیت بالاتری دارد. برای تولید این نایلون‌های عریض، از انواع مختلفی افزودنی استفاده می‌شود که شما می‌توانید با توجه به فاکتورهایی که برایتان اهمیت دارد، نمونه‌های مختلفی از آن را تهیه کنید. این افزودنی‌ها می‌توانند باعث ایجاد خواصی چون مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، مقاومت کششی، جذب مادون قرمز، ضد الکتریسیته بودن و… شوند و کیفیت این پوشش را افزایش دهند. این فیلم‌های پلی اتیلنی در کنار عمر و بازدهی بالا، قیمت مناسبی دارند و باعث کاهش هزینه‌های اولیه راه اندازی گلخانه می‌شوند.

پنل پلی کربنات

این پوشش استحکام زیادی دارد به عنوان یک پلاستیک سخت و شفاف، شباهت زیادی به شیشه دارد. پنل پلی کربنات نور را به خوبی به فضای داخل انتقال می‌دهد تا گرما لازم فراهم شود. وزن سبک این پوشش امکان برش و نصب راحت آن را می‌دهد و به راحتی جابه‌جا می‌شود.
علاوه بر این دو مورد پوشش‌هایی چون شیشه، پلی وینیل فلوراید، پلی وینیل کلراید و… هم وجود دارد که به دلیل قیمت بالا و نصب دشوار معمولا از آن‌ها استفاده نمی‌شود.

سیستم گرمایشی

همانطور که اشاره کردیم وجود این سیستم برای فضا گلخانه ضروری است و عدم عملکرد درست آن آسیب زیادی به محصولات گلخانه وارد می‌کند. تجهیزات گرمایشی، گاز پروپان مورد نیاز فضای گلخانه را تامین می‌کنند که برای انتخاب آن باید به نوع گیاهان، ابعاد گلخانه و… توجه شود. بهتر است برای ایجاد شرایط مطلوب به وسیله این سیستم از یک مهندس کشاورز مشورت بگیرید.

سیستم تهویه

فضای گلخانه که به وسیله پوشش از فضای بیرونی جدا شده است، گردشی در هوا ندارد و هوای آن راکد است. وجود تهویه و سیستم خنک کننده مناسب، می‌تواند به جابه‌جایی هوا و ایجاد محیط مناسب برای رشد گیاهان کمک کند.

تجهیزات روشنایی

وجود روشنایی کافی درون فضای گلخانه به سلامت گیاهان کمک زیادی می‌کند. چراغ‌های قابل نصب در این فضا در برابر رطوبت و شرایط خاص موجود در گلخانه، مقاوم هستند و عملکرد خوبی برای ایجاد شرایط استاندارد در گلخانه دارند.

سینی و گلدان

سینی و گلدان از تجهیزاتی هستند که در تنوع زیاد وارد بازار می‌شوند و انتخاب آن با توجه به نوع گیاهان و شرایط گلخانه انجام می‌شود. برخی نمونه‌های پرکاربرد این تجهیزات گلخانه‌ای عبارتند از:

  •  ظروف حمل بذر و نهال
  • تکیه گاه گیاهی
  • تشک انتشار مجدد گرما
  • ایستگاه جوانه زنی گرم
  • کابل‌های گرم کننده سریع خاک
  • تشک گرم کننده نهای
  • سیستم آبیاری

تجهیزات گلخانه

آبیاری امروزه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که هرکدام از آن‌ها برای رشد گیاهان تاثیر مخصوص به خود را دارند. انواع مختلف روش آبیاری عبارتند از:

  • سیستم آبیاری قطره‌ای
  • سیستم مه پاش
  • سیستم آب پاش

آبیاری دستی

از میان تمام این روش‌ها، آبیاری قطره‌ای محبوبیت بیشتری دارد. زیرا آبیاری به این روش مصرف آب را کاهش می‌دهد و باعث رشد بهتر گیاهان می‌شود. به طوریکه می‌توان گفت آبیاری گیاهان به این روش، عملکردشان را دو برابر افزایش می‌دهد.

گاری و واگن

برای حمل محصولات گلخانه چون بوته، درخت، تعدا زیاد گل و… به وسیله‌ای نیاز است که به راحتی در فضای گلخانه حرکت داده شود و جای زیادی اشغال نکند. برای اینکار می‌توان از واگن‌های کششی دستی، گاری کناری تاشو، واگن دوطبقه، واگن پلاستیکی، سبد خرید باغچه و… استفاده کرد.

کیفیت سنج خاک و دماسنج گلخانه‌ای

برای سنجش کیفیت خاک جهت رشد بهتر گیاهان و کیفیت کود موجود در آن، می‌توانید از ابزاری چون آزمایشگر الکترونیکی خاک، متر پی اچ خاک، متر اندازه گیری شدت نور، رطوبت سنج، آزمایش ترکیبی ضد آب و… استفاده کنید. وجود دمای مناسب در فضای گلخانه یک امر ضروری است و برای ایجاد شرایط مطلوب دمایی از تجهیزات بسیاری در گلخانه استفاده می‌شود. دماسنج گلخانه‌ای با کنترل درجه حرارت و رطوبت به شما در سنجیدن شرایط دمایی محیط کمک می‌کند و انواع آن به شرح زیر شناخته می‌شود.

  • رطوبت سنج
  • ایستگاه دما داخلی
  • دماسنج کم حافظه
  • دماسنج استاندارد
  • مانومتر
  • نورسنج
  • دماسنج مادون قرمز
  • دماسنج مینی پانل

شما می‌توانید با مشورت از متخصصان این حوزه، یک یا چند نمونه از این دماسنج‌ها را برای سنجش شرایط گلخانه تهیه کنید.
علاوه بر این تجهیزاتی که نام برده شد شما باید برای درب گلخانه، کفپوش، قفسه‌ها، تزریق کننده کود، اتصال دهنده، ژنراتور‌های گاز co2 و عواملی چون سیستم تهویه برق و تخلیه آب باران از امکانات مناسب استفاده کنید تا گلخانه از استاندارد‌های کافی برخوردار باشد.
جمع بندی
ما در این مقاله به جمع آوری لیست تجهیزات گلخانه‌ای، ویژگی‌ها و عملکرد هر یک پرداختیم. تجهیزات گلخانه در انواع مختلفی وارد بازار می‌شوند که شما باید با توجه به نوع گیاهان کاشته شده، ابعاد گلخانه، اقلیم منطقه‌ای و… آن‌ها را تهیه کنید. برای انتخاب بهتر امکانات گلخانه‌ای از یک مهندس کشاورز کمک بگیرید تا با در نظر گرفتن شرایط شما، ابزار مناسب را پیشنهاد دهد.

دیدگاه کاربران

2 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • اقدامی پور
    1402-01-10 0:19 ق.ظ

    سلام میشع پلاستیک گلخانه و دماسنج قیمت بدین بهم

    پاسخ
    • آذین پلاست کیمیا
      1402-01-10 0:21 ق.ظ

      سلام قیمت پلاستیک گلخانه بستگی به افزودنی و عرض آن دارد ولی حدود 80 تا 110 هزارتومن برای هر کیلو در نظر گرفته می‌شود.

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست