با گذشت زمان و گسترش صنایع مختلف، بسته بندی مواد یکی از چالش‌های مهم شد که به حمل آسان محصول و همچنین جلوگیری از آسیب به آن کمک می‌کرد و این صنایع با ورود فیلم بسته بندی پلاستیکی دچار تحول بزرگی شدند. فیلم بسته بندی یک لایه نازک پلاستیکی است که به روش‌های مختلفی برای بسته بندی محصولات استفاده می‌شود. این فیلم در انواع مختلفی وارد بازار می‌شود که صنایع می‌توانند با توجه به محصول و شرایط خود یکی از انواع آن را استفاده کنند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم انواع فیلم بسته بندی و کاربرد آن را بررسی کنیم. پس همراه ما باشید.

فیلم بسته بندی چیست؟

فیلم و نایلون بسته بندی لایه نازک پلاستیکی است که از انعطاف و پیوستگی منظم برخوردار است. این فیلم‌ها برای جلوگیری از آسیب به محصول و بهداشتی بودن آن استفاده می‌شوند که می‌توانند از سه جنبه مواد شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی از محصول محافظت کنند. فیلم‌ بسته بندی پلاستیکی علاوه بر محافظت از محصول، قابلیت چاپ اطلاعات هم دارد که این امر می‌تواند به افزایش اعتماد، شناخت برند، سهولت در انبار داری و… کمک کند. ویژگی‌های مختلف این فیلم نظیر وزن کم، دوام بالا، تنوع زیاد و… در کنار قیمت مناسب آن، باعث شده است صنایع زیادی از آن برای بسته بندی محصولات خود استفاده کنند و کاربرد آن افزایش یابد.

بررسی انواع فیلم بسته بندی

فیلم‌های بسته بندی با توجه به مواد اولیه، ضخامت، ابعاد، رنگ و… به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که انواع آن عبارتند از:

فیلم پلی پروپیلن PP

این فیلم به دلیل وجود ویژگی‌هایی چون چگالی کم، مقاومت کششی و دمایی، قیمت مناسب و…، کاربرد گسترده‌ای دارد و معمولا در صنایع بسته بندی مواد غذایی چیپس، ماکارونی، بستنی، بیسکویت و مواد دیگری مانند این‌ها کاربرد دارد. این نوع فیلم به دو صورت CPP و OPP وارد بازار می‌شود که می‌توان آن‌ها را به حالت‌های شفاف و متالایز و صدفی تهیه کرد. فیلم‌های پروپیلن از چاپ پذیری بالایی برخوردار هستند و امکان چاپ اطلاعات مختلف بر روی آن وجود دارد.

  1. فیلم CCP: این فیلم از خاصیت ایزولاسیون بالایی برخوردار است و برای ایزوله کردن مواد در برابر گرما و رطوبت استفاده می‌شود. فیلم CCP به دلیل تنوع زیاد، یکی از فعالان صنعت بسته بندی است که به صورت‌های مختلفی چون شفاف و مات، رنگی و ساده، خشک و انعطاف پذیر و… وارد بازار می‌شود تا مشتریان بتوانند در شرایط مختلفی از این نوع فیلم استفاده کنند.
  2. فیلم OPP: این نوع فیلم به دلیل ضخامت بالاتر از نوع قبلی، مقاومت بالایی دارد و به عنوان لایه اصلی بسته بندی استفاده می‌شود. OPP یکی از انواع فیلم بسته بندی است که قابلیت انقباض و انبساط زیادی دارد و برای تولید برچسب داخل قالب و برچسب سیم پیچ کاربرد دارد.

فیلم پلی اتیلن PE

یکی از فیلم‌های پرکاربرد که به دلیل قیمت ارزان و کیفیت بالا، در بسیاری از صنایع کاربرد دارد. این نوع فیلم قابلیت دوخت پذیری و مجاورت با مواد غذایی و دارویی را دارد و به صورت رنگی و شفاف وارد بازار می‌شود. فیلم پلی اتیلن به صورت تک لایه یا چندلایه تولید می‌شود تا در شرایط مختلف از استحکام کافی برخوردار باشد. این ویژگی‌های فیلم PE باعث شده است که بتوان از این نوع فیلم در بسته بندی مواد مختلفی چون غذا، پوشاک، مواد ساختمانی، تولیدات خانگی، پوشش قطعات خودرو‌های نو و… استفاده کرد.

فیلم پلی استر BOPET

این نوع فیلم امروزه در صنعت بسته بندی، کاربرد گسترده‌تری نسبت به کاربردهای دیگر دارد. از ویژگی‌های فیلم پلی استر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که باعث افزایش تنوع کاربردی آن شده است.

  • صاف و شفاف
  • بدون بو و مزه
  • مقاوم در برابر ساییدگی
  • نفوذپذیری کم رطوبت
  • محکم و مقاوم
  • ایزوله در برابر نور، هوا و بو
  • عایق الکتریکی
  • مقاومت کششی بالا
  • مقاومت در برابر گرما و سرما از 70 درجه سانتی‌گراد تا 151 درجه سانتی‌گراد

این فیلم به دلیل عایق بودن در برابر الکتریسیته، توسط بسیاری از تولید کنندگان و فروشندگان لوازم الکتریکی استفاده می‌شود.

فیلم پلی وینیل کلراید PVC

 

این فیلم نسبت به فیلم‌های دیگر از سختی بیشتری برخوردار است که می‌توان با استفاده از روان کننده‌ها نرمی و انعطاف پذیری آن را افزایش داد. به  فیلم PVC که به وسیله روان کننده‌ها انعطاف پذیر‌تر شود، پلی الفین گفته می‌شود. فیلم PVC در برابر مواد شیمیایی پایدار است و با وجود خاصیت شکنندگی مصرف بالایی دارد. از کاربرد‌های عمده این نوع فیلم می‌توان به بسته بندی دارو و لیبل شیرینگ اشاره کرد.

فیلم شیرینگ و استرچ

فیلم استرچ به صورت چسبنده و کشسان به دور محصولات کشیده می‌شود تا محصول در هنگام قرار گیری در انبار و انتقال آن به قسمت‌های مختلف دچار آسیب نشود. این نوع فیلم ضخامت کمی دارد و به عنوان یک غشای پلاستیکی محصول را بسته بندی می‌کند.

فیلم شیرینگ از فیلم‌هایی است که برای بسته بندی چندین محصول باهم استفاده می‌شود و در اثر حرارت تغییر شکل می‌دهد. زمانی که این نوع فیلم به دور محصول قرار گیرد، در صورت اعمال حرارت به شکل خود محصول در می‌آید و به آن می‌چسبد. بنابراین محصول موردنظر پوششی جذب خواهد داشت و از هرگونه گرد و غبار در امان است.

کاربرد فیلم بسته بندی

انواع فیلم بسته بندی که امروزه وارد بازار می‌شود، ویژگی‌های متفاوتی دارد که باعث کاربرد گسترده آن در صنایع مختلف می‌شود. این کاربردها عبارتند از:

  • بسته بندی مواد غذایی چون ماکارونی، آرد، حبوبات، چیپس، پفک، کیک، بیسکویت، ساندویچ سرد، انواع دسر و…
  • بسته بندی مواد دارویی
  • بسته بندی محصولات آرایشی و بهداشتی
  • بسته بندی سبزیجات و میوه
  • بسته بندی لبنیات و انواع گوشت
  • بسته بندی کتاب و مجله
  • بسته بندی محصولات خانگی و آشپزخانه
  • بسته بندی قوطی‌های نوشابه، آب معدنی، دلستر و…
  • بسته بندی پوشاک، کیف و کفش
  • بسته بندی قطعات خودرو، محصولات الکترونیکی و…

به طور کلی می‌توان از انواع فیلم بسته بندی برای محصولات آسیب پذیر استفاده کرد تا در هنگام حمل و نقل دچار آسیب‌هایی چون لک شدن، فرورفتگی، پارگی، شکستگی و ترک نشوند.

جمع بندی

فیلم بسته بندی پلاستیکی یکی از تجهیزات ضروری برای محافظت محصولات صنایع در برابر عوامل مختلف است. ما در این مقاله به بررسی انواع فیلم بسته بندی و ویژگی‌های هر یک پرداختیم. شما می‌توانید با مطالعه دقیق، با خصوصیات هر یک آشنا شوید و نمونه مناسبی را برای محصولات خود انتخاب کنید. کاربرد فیلم بسته بندی بسیار متنوع است و به طوری کلی برای تمامی محصولاتی که امکان آسیب به آن‌ها در حمل و نقل و نگهداری در انبار وجود دارد، استفاده می‌شود.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست