انواع افزودنی پلاستیک و نایلون

انواع افزودنی

امروزه در بسیاری از صنایع از نایلونهای پلاستیکی برای حمل و نقل، محافظت از محصولات، بسته بندی و… استفاده می‌شود. این نایلون‌ها در کنار تمام ویژگی‌هایی که دارند، از ضعف‌هایی برخوردار هستند که می‌تواند باعث ایجاد چالش در شرایط مختلف شود. استفاده از افزودنی‌ها و ترکیب نایلون پلاستیکی با مواد دیگر به بهبود خواص آن و افزایش کیفیت پلاستیک کمک می‌کند. انواع افزودنی پلیمری ویژگی‌های متفاوتی دارد و برای شرایط متنوعی استفاده می‌شود. ما در این مقاله قصد داریم با انواع افزودنی پلاستیک و کاربرد آن آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

افزودنی چیست؟

افزودنی ماده‌ای است که با اضافه شدن به پلاستیک می‌تواند به بهبود خواص آن کمک کند و باعث عملکرد بهتری شود. افزودنی‌ها انواع مختلفی دارند که ما در این مقاله قصد داریم با افزودنی نایلون آشنا شویم. این نوع افزودنی‌ها می‌توانند باعث به وجود آمدن ویژگی‌های جدید در پلاستیک شوند و به بهبود شرایط آن کمک کنند. معمولا نایلون پلاستیکی بدون افزودنی، بسیار زبر، شکننده و بدبو است. بنابراین استفاده از افزودنی پلاستیک، می‌تواند به بهبود این خواص کمک کند. علاوه بر این، در صنایع مختلف چون ساختمان سازی، کشاورزی، بسته بندی مواد غذایی و…، شرایطی وجود دارد که نیاز است نایلون پلاستیکی از ویژگی‌هایی چون ضد الکتریسیته بودن، ضد شبنم، ضد بخار و… برخوردار باشد. بنابراین استفاده از افزودنی می‌تواند به ارتقاء کیفیت نایلون مورد نیاز صنایع، کمک کند.

مزایا استفاده از افزودنی پلاستیک

ویژگی‌های مختلف افزودنی‌ها با توجه به تنوع زیاد آن، باعث شده است که استفاده از این ماده مزایا زیادی برای صنایع مختلف به همراه داشته باشد. این مزایا عبارتند از:

  • مقاومت بالا پلاستیک در برابر حرارت
  • ایجاد خاصیت ضد الکتریسیته ساکن و کاهش جذب گرد و غبار
  • مقاومت بیشتر در برابر ضربه
  • عدم ایجاد رطوبت و شبنم بر روی پلاستیک
  • مقاومت در برابر شعله و ایجاد آتش
  • ضد ویروس شدن پلاستیک
  • مقاومت در برابر اشعه فرابنفش خورشید (آنتی یووی)
  • و….

تمامی این مزایا وابسته به افزودنی انتخابی شما در پلاستیک ایجاد می‌شود. بهتر است برای خرید پلاستیک مورد نظر، به نیاز خود توجه کنید، سپس نایلون پلاستیکی حاوی افزودنی مورد نیازتان را سفارش دهید.

کاربرد افزودنی پلاستیک

از افزودنی‌های پلاستیک می‌توان برای بهبود خواص پلاستیک‌های نو و بازیافتی استفاده کرد. پلاستیک‌های بازیافتی به میزان بیشتری افزودنی نیاز دارند تا مقاومت و پایداری بیشتری به دست آورده و کیفیت بالاتری داشته باشند. این نوع نایلون به دلیل تخریب و استفاده دوباره، تضعیف شده است و به افزودنی‌ها برای بازیابی ویژگی‌های قبلی نیاز دارد. افزودنی پلاستیک برای صنایع مختلف کاربرد دارد. در ابتدا باید نیاز صنایع و شرایط آن سنجیده شود، سپس با استفاده از افزودنی چالش‌های ایجاد شده را برطرف کرد. معمولا از افزودنی‌ها برای نایلون گلخانه، نایلون مالچ، نایلون آبیاری و… در صنعت کشاورزی، نایلون‌های ساختمانی، نایلون بسته بندی، نایلون استرچ و… استفاده می‌شود که ما در ادامه به بررسی افزودنی‌های مورد نیاز هر یک می‌پردازیم.

آشنایی با افزودنی‌ پلاستیک و تاثیر آن بر محصولات نایلونی

سالانه انواع زیادی از افزودنی‌ها تولید می‌شوند که توانایی بالایی در ارتقاء سطح کیفیت محصولات پلاستیکی دارند. ما در ادامه به بررسی انواع پرکاربرد آن می‌پردازیم.

افزودنی آنتی یووی

این افزودنی با افزایش پایداری پلاستیک در برابر نور فرابنفش خورشید، تاثیر زیادی بر حفظ رنگ نایلون و افزایش طول عمر آن دارد. افزودنی آنتی یووی از تخریب خواص نایلون در برابر اشعه یووی جلوگیری می‌کند و باعث حفظ کیفیت محصول می‌شود. از این افزودنی می‌توان برای نایلون گلخانه، مالچ کشاورزی، فیلم‌های صنعتی، نایلون تبلیغاتی و… استفاده کرد.

افزودنی ضد شبنم

وجود مه و شبنم بر روی محصولات بر اثر تغییرات دما، یکی از چالش‌های مهم در گلخانه و صنایع بسته بندی مواد غذایی است. ایجاد قطرات آب می‌تواند باعث کاهش انتقال نور و تداخل در فرآیند رشد گیاهان شود. همچنین ایجاد قطرات آب بر روی برگ گیاهان باعث سوختگی آن می‌شود. در صنایع غذایی وجود مه و شبنم بر روی بسته بندی باعث کاهش وضوح مواد موجود در نایلون و آسیب به مواد غذایی می‌شود. استفاده از افزودنی ضد شبنم برای نایلون گلخانه و بسته بندی مواد غذایی، تاثیر زیادی بر حفظ سلامت محصولات دارد.

افزودنی ضدبخار

استفاده از افزودنی ضدبخار می‌تواند از ایجاد مه بر لایه درونی پلاستیک جلوگیری کند. این افزودنی نایلون از اثرات مضر بخار بر روی محصولات کشاورزی و کاهش رشد آن‌ها جلوگیری می‌کند. بخار می‌تواند باعث عدم عبور نور و گرما شود و آسیب‌های زیادی برای محصولات کشاورزی ایجاد کند. علاوه بر صنعت کشاورزی، این افزودنی برای بسته بندی مواد غذایی هم استفاده می‌شود.

افزودنی مادون قرمز (IR)

افزودنی IR به جذب اشعه مادون قرمز کمک می‌کند. این اشعه می‌تواند باعث کنترل دما در 24 ساعت شبانه روز به خصوص در روزهای سرد شود و دمای مورد نیاز فضاهایی چون گلخانه را تامین کند. بنابراین یکی از کاربردهای اصلی این افزودنی در نایلون گلخانه‌ای و نایلون‌های دیگر کشاورزی است. استفاده از این افزودنی نایلون، احتمال یخ زدگی محصولات گلخانه‌ای را در فصول سرد سال کاهش می‌دهد.

افزودنی EVA

این افزودنی از افزودنی‌های رایج در صنعت پلاستیک است که می‌تواند به بهبود خواصی چون انعطاف پذیری، ضربه گیری، مقاومت در برابر فشار و… کمک کند. افزودنی EVA در ترکیب با پلاستیک،  باعث افزایش مقاومت آن و شکل پذیری بهتر می‌شود. این افزودنی بی بو است و مقاومت خوبی در برابر اشعه فرابنفش خورشید دارد. از این افزودنی پلاستیک، می‌توان برای انواع مختلف نایلون استفاده کرد.

افزودنی آنتی ویروس

وجود ویروس بر روی محصولات کشاورزی و غذایی، می‌تواند باعث ایجاد عفونت و بیماری شود. بنابراین از افزودنی آنتی ویروس برای نایلون گلخانه و بسته بندی مواد غذایی استفاده می‌شود تا محصولات سالم نگهداری شوند. افزودنی آنتی ویروس می‌تواند به بهبود شرایط کشت، نگهداری محصولات و عدم رشد باکتری و قارچ در آن فضا کمک کند.

افزودنی ضد الکتریسیته ساکن

ایجاد بار الکتریسیته ساکن بر روی نایلون، باعث جذب گرد و غبار، مشکلات در حمل و نقل، شوک الکتریکی کارگران و زمینه‌ای برای تخلیه بار و ایجاد انفجار می‌شود. بنابراین برای نایلون کشاورزی، فیلم‌های معمولی،نایلون ساختمانی و… از این افزودنی استفاده می‌شود.

جمع بندی

انواع افزودنی پلیمری می‌تواند نقش مهمی در ارتقاء سطح کیفیت محصولات صنایع مختلف داشته باشد. ما در این مقاله با بررسی ویژگی‌های هریک و تاثیرگذاری آن بر محصولات نایلونی، کاربرد آن‌ها را مشخص کردیم. افزودنی‌ها با توجه به ویژگی‌های بسیار، باعث ایجاد مزایا مختلفی برای صنایع می‌شوند که ما به بررسی آن‌ها پرداختیم. شما می‌توانید با تمرکز بر تعریف‌های موجود در این مقاله، افزودنی پلاستیک مورد نیاز صنعت خود را شناسایی کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست