یکی از راه‌های ذخیره سازی و محافظت از غلات که امروزه بسیاری از کشاورزان از آن استفاده می‌کنند، سیلو کردن به وسیله سیلو‌های پلاستیکی است. سیلو‌های پلاستیکی ویژگی‌ها و مزایا بسیاری به همراه دارند که باعث شده است جز بهترین روش‌های ذخیره غلاتی چون ذرت شناخته شوند. این روش به مقداری زیادی هزینه‌ نگهداری محصول را کاهش می‌دهد و به حفظ کیفیت آن کمک می‌کند. ما در این مقاله سعی داریم به شما در شناخت سیلو پلاستیکی و کاربرد آن در تهیه سیلاژ ذرت کمک کنیم تا در هنگام خرید آن دچار سردرگمی نشوید.

سیلو پلاستیکی

 سیلو پلاستیکی، کیسه‌ای از جنس پلی اتیلن است که برای نگهداری غلات از آن استفاده می‌شود. این کیسه از چندلایه ساخته می‌شود که مقاومت آن را در برابر عوامل خارجی افزایش می‌دهد. ضخامت این سیلو‌های پلاستیکی وابسته به نیاز مشتری قابلیت تغییر دارد. کیسه سیلو به کمک 2 لایه اول از محصولات در برابر آب و هوا محافظت می‌کند و آن‌ها را از اشعه مضر فرابنفش حفظ می‌کنند. همچنین لایه سوم که رنگی سیاه دارد، از عبور و برخورد نور مستقیم خورشید به غلات و آسیب به آن جلوگیری می‌کند. برای انتخاب و خرید پلاستیک سیلو به عوامل مختلفی چون ضخامت، ابعاد، جنس و… توجه داشته باشید تا نمونه‌ای متناسب با شرایط تهیه کنید. این محصول معمولا در عرض‌های 25 تا 75، طول 1500 و ضخامت 25 تا 27 میکرون وارد بازار می‌شود.

سیلاژ ذرت

برای سیلو کردن ذرت که توسط کیسه‌های سیلو انجام می‌شود، باید شرایطی فراهم آید تا سیلاژ به درستی با کمترین هزینه تهیه شود. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، سیلو پلاستیکی به ما در نگهداری غلات برای مدت زمان طولانی کمک می‌کنند. این کیسه با مصرف حشرات و باکتری‌های زنده موجود در محیط و دفع آن به صورت دی اکسید کربن، به کنترل رشد قارچ و حشرات کمک می‌کند و باعث توقف تکثیرشان می‌شود. به نوعی می‌توان گفت که در مدت زمان کوتاه، حجم اکسیژن موجود در کیسه به مقدار زیادی کاهش می‌یابد و درون کیسه به شرایط بی‌هوازی می‌رسد. با وجود چنین شرایطی، غلات می‌توانند به مدت زمان زیاد حدود 24 ماه سالم باقی بمانند. حال که با شیوه سیلو کردن ذرت آشنا شدید، تنها کافیست که این نایلون را در شرایطی با دما بالا، بدون عوامل نامطلوب و مزاحم قرار دهید. یکی از دلایل مهم استفاده از سیلو پلاستیکی در این شرایط، جنس آن و تحمل دما تا 45 درجه و منفی 20 درجه است.

مزایا استفاده از سیلو پلاستیکی

سیلو پلاستیکی با بوجود آوردن شرایط مناسب نگهداری غلات در طولانی مدت، راه حلی ساده برای سیلاژ ذرت است. وجود این محصول از بسیاری از هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کند و مزایا بسیاری به همراه دارد.

  • نگهداری مقدار زیاد ذرت
  • صرفه جویی در هزینه
  • عدم نیاز به استفاده از انبارهای معمولی
  • امکان نگهداری در فضا باز
  • آسان شدن حمل و نقل
  • حفظ کیفیت در گذر زمان
  • مناسب برای ذخیره طولانی مدت
  • قابلیت نگهداری ذرت تا 24 ماه
  • عدم نیاز به تجهیزات خاص

علاوه بر تمامی این مزایا، شما می‌توانید با برآورد حجم محصولاتتان، کیسه‌ها را به صورت سفارشی از تولید کننده تهیه کنید که ابعاد و ضخامتی متناسب با نیاز شما داشته باشد.

شرایط مورد نیاز سیلو کردن

سیلو کردن روشی است که باعث ایجاد محصولات تخمیری در شرایط بی‌هوازی و اسیدی می‌شود. ذرت نمونه‌ای از غلات است که با وجود مشخصات و شرایط لازم زیر، توانایی تبدیل به سیلاژ ذرت را دارد.

  1. برخورداری از ماده آلی قابل تخمیر چون کربوهیدرات محلول
  2. وجود میزان کمی از ظرفیت بافری (تحت تاثیر عوامل مخرب، شدت قلیایی یا اسیدی بودن، تغییر نکند).
  3. وجود قابلیت فشرده سازی در ساختار فیزیکی
  4. وجود 200 گرم ماده خشک بیشتر در هر کیلوگرم

معمولا گستره وسیعی از محصولات زراعی این مشخصات را ندارند و برای سیلو کردن آن‌ها از روش‌های مختلفی چون اضافه کردن مواد افزودنی، استفاده می‌شود.

خرید پلاستیک سیلو

عوامل مختلفی در انتخاب و خرید پلاستیک سیلو تاثیر گذار است که از مهم‌ترین آن می‌توان به قیمت این کیسه پلاستیکی اشاره کرد. امروزه با افزایش کاربرد این محصول و مزایا بسیار زیاد آن، تولیدکنندگان مختلفی این محصول را به بازار ارائه می‌دهند. در نتیجه قیمت آن بسیار متغیر است. از عواملی که باعث تعیین قیمت پلاستیک سیلو می‌شود، می‌توان به مواردی چون ابعاد کیسه، کشور سازنده، کیفیت، قیمت مواد اولیه و… اشاره کرد. بهتر است در صورتی که قصد خرید پلاستیک سیلو باکیفیت دارید، محصولی تهیه کنید که فارغ از قیمت، از مواد اولیه مرغوب تهیه شده باشد. زیرا کیفیت نامناسب این پلاستیک می‌تواند باعث آسیب به محصولات شما و عدم نگهداری درست آن شود و ضرر مالی بسیاری به دنبال دارد. برای خرید پلاستیک سیلو در ابتدا با مشاوران فروش شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شوید و از خدمات و کیفیت محصول آن شرکت اطمینان حاصل کنید. سپس با مقایسه آن‌ها، محصول برتر را انتخاب کنید. البته برای انتخاب بهتر می‌توانید از کارشناسان این حوزه هم کمک بگیرید.

 جمع بندی

سیلو پلاستیکی از محصولاتی است که باعث حفظ غلات در طولانی مدت می‌شود و از تخریب آن‌ها توسط عوامل مخرب جلوگیری می‌کند. یکی از کاربردهای عمده سیلو پلاستیکی، سیلاژ ذرت است که به نگهداری این محصول تا 24 ماه کمک می‌کند، بدون اینکه ذره‌ای به ذرت آسیب وارد شود. استفاده از این محصول نیازی به اجاره انبار و صرف هزینه زیاد ندارد و شما می‌توانید آن را در محیط باز نگهداری کنید. خرید پلاستیک سیلو به دلیل کاربرد مهم این محصول، به دقت بالایی نیاز دارد که بهتر است با رعایت نکاتی که در این مقاله به آن پرداختیم، محصولی متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست