پوشش گلخانه یکی از مهم‌ترین قسمت‌های گلخانه است که تاثیر زیادی بر حفظ و نگهداری گیاهان و محصولات موجود در این فضا دارد. این پوشش در جنس‌های مختلف شیشه، نایلون و… وارد بازار می‌شود که از میان آن‌ها، نایلون‌های عریض گلخانه‌ای محبوب‌ترین است. ضخامت نایلون گلخانه و ابعاد نایلون گلخانه باید به گونه‌ای باشد که از فضا داخل گلخانه به درستی محافظت کند و در برابر عوامل خارجی گوناگون مقاوم باشد. همراه ما باشید تا در این مقاله به بررسی ابعاد و ضخامت مناسب نایلون عریض و مزیت‌های آن بپردازیم.

ضخامت نایلون گلخانه

نایلون‌های گلخانه‌ای با ضخامت و ابعاد مختلفی وارد وارد بازار می‌شوند تا کشاورزان در هر منطقه آب و هوایی و در شرایط متفاوت، قادر به استفاده از این نوع پوشش برای گلخانه خود باشند. اما این ضخامت‌ها از استانداردهای حداقل و حداکثری برخوردار است تا در هر شرایطی امکان حفاظت از محصولات درون گلخانه وجود داشته باشد و از ضررهای مالی احتمالی جلوگیری شود. معمولا ضخامت نایلون عریض از حداقل شش میلی‌متر شروع می‌شود و اگر کمتر از این میزان باشد، نمی‌تواند فضا مناسبی برای رشد گیاهان و محصولات فراهم آورد. نایلون‌های عریض تفاوت زیادی با نایلون‌های دیگر موجود در بازار دارند و با برخورداری از ویژگی‌هایی چون شفافیت بالا، ضخامت مناسب، عرض بالا، چند لایه بودن و… در کنار قیمت مناسب، گزینه مناسبی برای پوشش گلخانه هستند. شما می‌توانید با در نظر گرفتن شرایط موجود در محل استقرار گلخانه، از نایلون‌های یک لایه، دو لایه یا چند لایه استفاده کنید که هرچه تعداد لایه بیشتر شود، ضخامت نایلون گلخانه هم بیشتر می‌شود. در نتیجه میزان مقاومت پوشش گلخانه افزایش می‌یابد. در برخی مراکز تولید، نایلون‌های عریض گلخانه در ضخامت‌های گوناگون به سفارش مشتری تولید می‌شود که به شما در ایجاد شرایط مناسب کشت محصولات کمک می‌کند.

ابعاد نایلون عریض گلخانه

نایلون عریض یکی از محصولات پرکاربرد جهت پوشاندن سقف و دیواره گلخانه است که نور را به خوبی از خود عبور می‌دهد و با محبوس کردن گرما و رطوبت، باعث ایجاد محیط مناسب برای رشد محصولات می‌شود. استفاده از نایلون عریض برای پوشش گلخانه بسیار آسان و مقرون به صرفه است. زیرا شما می‌توانید این نایلون را در ابعاد مورد نیاز خود تهیه کنید. نایلون عریض در انواع مختلف جنس چون پلی اتیلن، پلی استر، پلی وینیل کلراید و… وارد بازار می‌شود که پرمصرف ترین آن، نوع پلی اتیلنی است. نایلون عریض گلخانه‌ای معمولا در عرض‌های 8، 10، 12 و 14 تولید می‌شود که طول هر رول آن به طور معمول 50 متر است. البته همانطور که پیشتر گفتیم، ضخامت نایلون عریض و همین طور ابعاد آن قابلیت سفارشی سازی هم دارد و شما می‌توانید با توجه به شرایط موجود در فضا، انواع مختلفی را تهیه کنید. بهتر است این موضوع را در هم در نظر داشته باشید که نایلون‌های عریض می‌توانند با استفاده از افزودنی‌ها، خصوصیاتی جدید پیدا کنند و باعث ارتقا کیفیت فضا گلخانه شوند. در صورتی که این امکان برای پوشش شیشه‌ای وجود ندارد.

محاسبه ابعاد و ضخامت مناسب نایلون عریض

در ابتدا شما باید شکل کلی گلخانه و ابعاد آن را در نظر بگیرید. سپس شرایط موجود در فضا استقرار گلخانه را یادداشت کرده و آگاهی کامل از شرایط جوی آن منطقه داشته باشید. حال با در نظر گرفتن تمام جوانب، می‌توانید تعداد لایه مناسب برای پوشش گلخانه را برآورد کنید و برای انتخاب ضخامت آن با کارشناسان این حوزه و همچنین مشاوران فروش تولیدکنندگان مشورت کنید. بعد از انتخاب ضخامت نایلون عریض، نوبت به محاسبه ابعاد آن می‌رسد. ابتدا مقدار طول، ارتفاع، عرض و قوس گلخانه را مشخص کنید. سپس اندازه سقف را برآورد کنید. هر گلخانه از دو دیوار انتهایی برخوردار است که شما باید ابعاد این دو دیوار هم مشخص کنید. بعد از اینکه ابعاد تمامی قسمت‌های گلخانه مشخص شد، به هر یک از اندازه‌ها، 1 متر اضافه کنید. حال می‌توانید با در نظر گرفتن این اعداد، میزان نایلون مورد نیاز را محاسبه کنید. البته برای انجام تمامی این مراحل می‌توانید از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید تا در محاسبات دچار اشتباه نشوید.

تاثیر ضخامت نایلون عریض بر کیفیت آن

کیفیت نایلون عریض کشاورزی به عوامل مختلفی وابسته است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، ضخامت آن است. ضخامت این نوع نایلون بیشتر از نمونه‌های معمولی است و به دلیل کاربرد مهم آن در گلخانه، به نوعی طراحی می‌شود تا مقاومت کافی در برابر حمله حشرات، حیوانات و همچنین آب و هوا داشته باشد. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، نایلون عریض به صورت تک لایه یا چندلایه وارد بازار می‌شود تا مصرف کنندگان با توجه به شرایط موجود از آن‌ها استفاده کنند. معمولا نایلون‌های عریض طبق استاندارد از حداقل ضخامت مناسب جهت مقاومت در برابر عوامل مختلف برخوردار هستند. ضخامت پلاستیک عریض از فاکتورهایی است که می‌تواند طبق نیاز مشتری به صورت سفارشی طراحی شود تا در انرژی و هزینه‌های جاری صرفه جویی شود. نایلون‌های عریض با مقاومت در برابر عوامل بیگانه، از محصولات موجود در فضا گلخانه محافظت کرده و شرایط مناسبی برای رشد بهتر آن‌ها فراهم می‌آورند. این نوع نایلون با استفاده از افزودنی‌های موجود در بازار قادر به برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که کمک زیادی به نگهداری بهتر محصولات می‌کنند. بنابراین شما می‌توانید با صرفه هزینه کم، محصولی مطابق با نیاز خود تهیه کنید که به آسانی نصب می‌شود به بهترین شکل از گیاهان و محصولات کشت شده، محافظت می‌کند.

جمع بندی

ابعاد و ضخامت مناسب نایلون عریض با توجه به شرایط مختلف، متفاوت است. بنابراین شما باید در انتخاب این پوشش برای گلخانه خود، اطلاعات کافی از ابعاد فضا گلخانه داشته باشید. سپس با در نظر گرفتن شرایط محیطی و نظر کارشناسان به انتخاب نوع نایلون از نظر تعداد لایه، ضخامت، ابعاد و… بپردازید. ما در این مقاله به طور کامل به روش محاسبه ابعاد و ضخامت مناسب نایلون عریض پرداختیم و تاثیر ضخامت نایلون عریض بر گلخانه را بررسی کردیم. شما می‌توانید با در نظر گرفتن نکات گفته شده در این مقاله، به راحتی نایلون عریض مناسب فضا گلخانه خود را شناسایی کنید.

 

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست