کاربرد و انتخاب دیگ بخار برای گلخانه‌ها

دیگ بخار گلخانه
دیگ بخار 3 تن بر ساعت

گلخانه فضایی خاص برای رشد گیاهان و محصولات است که برای ایجاد شرایط مطلوب به تجهیزات مختلف نیاز دارد. یکی از چالش‌های مهم در ایجاد شرایط مطلوب گلخانه، فراهم آوری سیستم گرمایشی است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در این سیستم وابسته به روش انتخابی شما به دیگ بخار برای توزیع گرما در فضا نیاز خواهید داشت. این دیگ در انواع متفاوتی وارد بازار می‌شود که هر یک ظرفیت و ویژگی‌های خاص خود را دارند. ما در این مقاله قصد داریم با بررسی کاربرد دیگ بخار در گلخانه و شناسایی انواع آن به شما در شناخت و انتخاب بهترین دیگ بخار کمک کنیم.

کاربرد دیگ بخار در گلخانه

دیگ‌های بخار مخازنی تحت فشار هستند که معمولا از جنس فولاد و چدن ساخته می‌شوند. کاربرد اصلی دیگ بخار در گلخانه، تولید آب گرم یا بخار آب است که به وسیله لوله به قسمت‌های مختلف گلخانه انتقال می‌یابند. لوله‌ها معمولا بر روی زمین، زیر خاک، روی دیوار و… نصب می‌شوند تا گرما به صورت یکنواخت به قسمت‌های مختلف انتقال یابد. دیگ‌های بخار وابسته به نیاز مصرف کننده و ابعاد گلخانه در ظرفیت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. بنابراین بهتر است قبل از خرید این تجهیزات گرمایشی، میزان مساحت گلخانه، شرایط آب و هوایی، شرایط جوی گلخانه، ضخامت نایلون گلخانه و … را در نظر بگیرید و سپس ظرفیت و تعداد دیگ را متناسب با آن انتخاب کنید. کاربرد دیگ بخار در گلخانه با مزایا زیادی همراه است که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، تولید گرما پاک و بدون آلاینده است. زیرا احتراق سوخت این دستگاه در فضایی جداگانه انجام می‌شود و فقط گرما در فضا داخلی دستگاه قرار دارد.

انواع دیگ بخار گلخانه

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، دیگ بخار گلخانه در انواع مختلفی عرضه می‌شود تا مصرف کنندگان با توجه به شرایط و نیاز خود از آن استفاده کنند. دیگ‌های بخار ممکن است از لحاظ ابعاد، ظرفیت، جنس و… در گروه‌های مختلفی قرار بگیرند. اما دو حالت کلی برای روش تولید گرما در این دیگ وجود دارد که به شرح زیر شناخته می‌شود.

دیگ فایر تیوب

 در این روش استفاده از دیگ بخار، دما آب درون دیگ به 100 درجه سانتی گراد می‌رسد و بعد از تبدیل شدن به بخار با فشار وارد لوله‌ها می‌شود. در این حالت بخار از یک منطقه پرفشار به کم فشار انتقال می‌یابد. بعد از اینکه بخار سرد شود به وسیله پمپ به دیگ بازگردانده می‌شود تا مجددا گرم شود و در چرخه گرمایش گلخانه قرار بگیرد. معمولا دیگ فایرتیوپ یا همان دیگ بخار لوله آتشی در ظرفیت‌هایی تا 25 تن در ساعت استفاده می‌شوند و محفظه احتراق و لوله‌های انتقال در داخل محفظه‌ای بزرگ قرار می‌گیرند.

دیگ واتر تیوب

در این دیگ بخار که به نام دیگ بخار لوله آبی هم شناخته می‌شود، گاز داغ از درون مخزن به اطراف لوله انتقال می‌یابد. این گاز در اثر همجواری با لوله‌های آب، گرما خود را انتقال داده و باعث بخار شدن آب درون لوله می‌شوند که افزایش دما گلخانه را به دنبال دارد. در دیگ واتر تیوب می‌توان میزان لوله‌ها را وابسته به نیاز فضا افزایش یا کاهش داد که این کمک زیادی به ایجاد فضا مطلوب موردنیاز می‌کند. همچنین نمونه نیم تنی این دیگ توانایی تولید بخار با 550 درجه سانتی گراد را دارد.

حال که با نحوه عملکرد هر دو این مدل‌ها آشنا شده‌اید، می‌توانید با در نظر گرفتن ظرفیت و کارایی هریک، نسبت به انتخاب نمونه مناسب آن اقدام کنید.

بهترین دیگ بخار برای گلخانه

حال که با انواع دیگ بخار گلخانه آشنا شده اید، نوبت به انتخاب بهترین آن می‌رسد. دیگ‌های بخار از اجزا مختلفی تشکیل شده‌ اند که عملکرد درست همه این قطعات در کنار هم باعث ایجاد دستگاه خوب و باکیفیت می‌شود. بدنه دیگ بخار باید از جنس فولاد و چدن به طوری طراحی شود که تحمل فشار بخار را داشته باشد و مدت زمان زیادی عمر کند. همچنین مشعل به عنوان تبدیل کننده سوخت به انرژی باید توان کافی برای تامین انرژی دستگاه را داشته باشد تا در عملکرد آن وقفه ایجاد نشود. اجزا و تجهیزات کنترل کننده یا نمایش دهنده وضعیت دستگاه باید به خوبی وظایف خود را انجام داده تا میزان آب موجود در دیگ، میزان دما آب، مقدار آب خروجی از دستگاه، میزان فشار سوخت، میزان بخار و… به درستی کنترل شود. بنابراین شما برای انتخاب بهترین دیگ بخار برای گلخانه باید در ابتدا به اجزا دیگ توجه کنید و بعد از اطمینان از کیفیت کارایی هر یک، به مساحت گلخانه و شرایط موجود توجه کنید و دستگاهی متناسب با نیاز خود تهیه کنید. همچنین در راستای انتخاب این محصول، شما می‌توانید با شرکت‌های مختلف وارد مذاکره شده و بعد از مقایسه کیفیت و قیمت هر یک، نمونه مناسب را شناسایی کنید.

جمع بندی

دیگ بخار یکی از تجهیزات مهم در سیستم گرمایش گلخانه است که وابسته به نیاز فضا در انواع مختلفی ارائه می‌شود. این دیگ با فراهم آوردن فشار و دما کافی، باعث افزایش دما آب تا بیش از 100درجه سانتی گراد و ایجاد بخار آب می‌شود. این بخار با عبور از لوله‌های پخش شده در قسمت‌های مختلف گلخانه، به افزایش دما فضا کمک می‌کند. دیگ بخار با توجه به نحوه عملکرد، ابعاد، جنس و… در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شما می‌توانید متناسب با نیاز خود یکی از بهترین انواع آن را شناسایی و خریداری کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست