انتخاب مکان مناسب برای نصب هیتر در گلخانه

هیتر گلخانه

گلخانه مکانی خاص از محیط پیرامون است که با ایجاد شرایط مطلوب به محیطی مناسب جهت رشد گیاهان در فصل­های مختلف تبدیل می‌شود. اغلب ایجاد این شرایط ایده آل به دما، رطوبت، تهویه و… وابسته است که توسط تجهیزات و سیستم­­های گوناگون فراهم می­شود. یکی از این سیستم­ها که جهت گرمایش فضا گلخانه استفاده می­شود و نصب آن اهمیت بالایی دارد، هیتر است. این سیستم با توجه به شیوه کارکرد باید در محلی با محکم کاری کافی نصب شود. که ما در این مقاله قصد داریم به شما در انتخاب مکان مناسب نصب هیتر در گلخانه کمک کنیم.

نصب هیتر در گلخانه

برای نصب هیتر در گلخانه باید در ابتدا با نحوه عملکرد این دستگاه و سوخت مورد نیاز آن آشنا شوید. در هیتر­ها معمولا با استفاده از سوخت و مشعل، آتش ایجاد می­شود که به درون کوره استیل انتقال می­‌یابد. سپس حرارت ایجاد شده به سمت کالکتور در سمت بالا هیتر حرکت می‌­کند. دود حاصل از سوخت هم از لوله فولادی دیگری به بیرون انتقال می­یابد تا فضا گلخانه مسموم نشود. یکی از موارد مورد توجه در نصب هیتر، نوع سوخت و شیوه خروج گازهای ناشی از احتراق آن است. وابسته به نوع دستگاه هیتر، منبع انرژی شما ممکن است گاز، گازوئیل، بنزین، برق و… باشد که بهتر است منبع انرژی سوخت­ها کمی دورتر از دستگاه هیتر قرار بگیرد. در این حالت به کاهش احتمال آتش سوزی کمک می­‌کنید. در صورتی که شما اتصال لوله خروجی گاز به بیرون گلخانه را به درستی و با استانداردهای کافی انجام دهید، گازهای ناشی از احتراق سوخت تماما از فضا خارج شده و به فضا گلخانه نفوذ نمی‌­کند. بنابراین می­توانید به شیوه­ای سالم، محیط گلخانه خود را گرم کنید.

مکان نصب هیتر در گلخانه

قبل از انتخاب مکان نصب هیتر در گلخانه، لطفا به منابع سوختی موجود در نزدیکی محل گلخانه خود توجه کنید. در صورتی که در مکان گلخانه شما لوله کشی گاز وجود دارد، از هیتر گازی استفاده کنید. بعد از اینکه نوع مناسبی از هیتر را انتخاب کردید. باید به دنبال بخشی نزدیک به دیوار یا سقف گلخانه باشید تا دودکش بر روی آن نصب شود و به محیط بیرون اتصال یابد. در این صورت شما قادر خواهید بود که دودهای مضر ناشی از احتراق سوخت را به راحتی از محیط خارج کنید. با وجود تمام این ملاحظات، بهتر است از سیستم تهویه خوب هم برخوردار باشید تا در صورت نفوذ احتمالی مقدار اندکی از این گازها به فضا، به سرعت از محیط خارج شود. در صورتی که هیتر انتخابی شما برقی است، به نوع برق مکان گلخانه خود توجه کنید تا توانایی پشتیبانی از دستگاه را داشته باشد. شما می­توانید این نوع هیتر را بر روی سقف هم نصب کنید. اما دقت کنید که این کار به وسیله زنجیرهای محکم نصب شود تا احتمال سقوط به حداقل برسد. محل نصب هیتر باید مکانی باشد که دسترسی به آن برای تعمیرات آسان بوده و جابه­جایی محل سوخت گیری آن به راحتی انجام شود. بنابراین با در نظر گرفتن حداکثر گرما رسانی، محل نصب با دسترسی آسان انتخاب کنید.

نکات مهم نصب هیتر در گلخانه

حال که با حالت­های مختلف نصب هیتر آشنا شده اید، توجه به نکات زیر می­تواند کیفیت نصب این سیستم را افزایش دهد تا گلخانه از حداکثر حرارت برخوردار شود و فواید نصب هیتر در گلخانه افزایش یابد.

  1. یکی از مکان­های مناسب نصب هیتر در گلخانه، نزدیک ورودی است. زیرا هیتر با دریافت هوای سرد ناشی از باز و بسته شدن در و تبدیل آن به هوا گرم، به نهایت قدرت و حرارت دست می­یابد. همچنین قرارگیری هیتر در این قسمت از ورود هوا سرد به قسمت­های دیگر گلخانه جلوگیری می­کند.
  2. محل نصب هیتر باید مکانی باشد که سوخت به راحتی به آن انتقال یابد و همچنین رفت و آمد در نزدیکی آن با دشواری روبه­رو نباشد. زیرا هیتر باید به صورت دوره­ای چک شود تا در صورت بروز مشکل به سرعت تعمیر شود.
  3. هیتر باید در محلی قرار بگیرد که به همه گیاهان حرارت برساند. بنابراین محل آن را طوری انتخاب کنید که حرارت به صورت یکسان در فضا پخش شود.
  4. عایق کاری و ایزولاسیون یکی از اقدامات مهم در حفظ گرما تولید شده از هیتر است که هم به صرفه­ جویی در مصرف انرژی کمک می­کند و هم باعث حفظ گرما در محیط می‌­شود.
  5. یکی از عواملی که باعث رشد حداکثری گیاه می­شود، گرم بودن ریشه آن­ها است. شما می­توانید هیتر را به صورتی نصب کنید که ابتدا ریشه­ها گرم شوند. سپس هوا گرم به علت سبک بودن به تدریج به سمت بالا حرکت می­کند.
  6. برای نکته قبل باید توجه داشته باشید که گرما ناشی از هیتر، دما بالایی دارد. به همین دلیل باید فاصله مناسبی بین گیاهان و هیتر وجود داشته باشد تا باعث سوختن گیاهان نشود.
  7. در صورتی که می­‌خواهید هیتر را بر روی سکو در ارتفاع قرار دهید، بهتر است از پایه­های محکم استفاده کنید تا احتمال سقوط هیتر وجود نداشته باشد.
  8. اگر هیتر شما دودکش دارد، نباید هیتر را در مکانی قرار دهید که فاصله دودکش با محل خروج گازهای مضر طولانی شود. زیرا در این فاصله گازها گرمای خود را از دست داده و به سختی خارج می­‌شوند. در این صورت امکان حبس این گازها و نفوذ آن به محیط گلخانه وجود دارد.

همانطور که اشاره کردیم نصب درست و اصولی هیتر، فواید نصب هیتر در گلخانه را افزایش می­‌دهد که از این فواید می‌­توان به انتقال گرما به صورت یکنواخت در بخش‌­های مختلف گلخانه، سرعت بالا انتقال گرما، عمر بالا و استهلاک کم و… اشاره کرد. توجه داشته باشید هنگام نصب هیتر از سالم بودن نایلون گلخانه خود اطمینان حاصل کنید تا هدر رفت به حذاقل برسد.

جمع بندی

ایجاد گرما مطلوب در گلخانه تاثیر زیادی بر رشد گیاهان دارد که این یکی از عوامل مهم در تعیین اهمیت هیتر در گلخانه است. نصب هیتر به دلیل وجود آتش در دستگاه و میزان گرما بالا باید با دقت زیاد انجام شود تا بتوان از خطرات احتمالی جلوگیری کرد. هیتر وابسته به نوع سوخت، معمولا در کنار دیوار یا سقف نصب می­‌شود تا بتوان دودهای ناشی از احتراق سوخت را به راحتی از فضا گلخانه خارج نمود. همچنین قرارگیری این هیتر در کناره‌­های فضا باعث می‌­شود که گرما به تمامی محصولات برسد. ما در این مقاله به بررسی تمام نکات مورد نیاز نصب هیتر در گلخانه پرداختیم تا شما بتوانید مکان مناسب نصب آن را انتخاب کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست