نایلون کشاورزی چند لایه چطور عملکرد تولیدات کشاورزی را بهبود می‌دهد؟

نایلون کشاورزی چند لایه

تولید نایلون کشاورزی چند لایه اصولاً با اهداف مشخصی صورت می‌گیرد. در واقع می‌توان گفت هدف اصلی از تولید نایلون چند لایه کشاورزی، در جهت بهبود عملکرد تولیدات کشاورزی است. استفاده از این نایلون‌ها علاوه بر اثرات مثبتی که بر روی محصولات کشاورزی دارد، در جبران کمبود آب و خشکسالی نیز تأثیرات زیادی دارد. به طور کلی، طی تحقیقات انجام شده سال‌های اخیر، در سراسر دنیا، استفاده از نایلون چند لایه رو به افزایش است. اگر شما هم می‌خواهید در مورد تأثیرات مختلف نایلون‌های کشاورزی بر روی محصولات تولیدی بیشتر بدانید؛ توصیه می‌کنیم این مقاله را مطالعه نمایید.

انواع مختلف نایلون چند لایه کشاورزی و ویژگی‌های آن‌ها

قبل از این که در مورد نحوه تأثيرگذاري این نایلون‌ها بر عملکرد تولیدات کشاورزی صحبت کنیم؛ ابتدا لازم است در مورد انواع نایلون کشاورزی و ویژگی‌های آن توضیحات مختصری داده شود. از این ‌رو در ادامه به این‌ مبحث پرداخته خواهد شد.

نایلون کشاورزی چند لایه در انواع مختلف گلخانه‌ای، مالچ، سیلویی و ضد عفونی کننده خاک به بازار عرضه می‌شود. هر کدام از انواع نایلون چند لایه خواص و ویژگی‌هایی زیادی دارند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این نایلون‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت عالی در برابر پاره شدن و کشیدگی
  • برخورداری از عمر مفید طولانی
  • دارای خواص فرابنفش و آنتی یووی
  • داری خواص ضربه‌پذیری و فیزیکی بالا
  • دارای ابعاد مختلف طولی و عرضی
  • قابلیت تولید در ضخامت‌های مختلف
  • برخورداری از خواص ضد مه و بخار

مزایای نایلون گلخانه

از این نایلون‌ها برای ساخت گلخانه‌ها در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت پایه اصلی در ساخت گلخانه‌ها، همین نایلون‌های چند لایه است. نایلون‌های مورد استفاده گلخانه داران از نوع عریض بوده و در ضخامت‌های مختلف قابل تولید است. مواد اولیه به کار رفته در ساخت این نایلون‌ها اصولاً از پلی‌اتیلن، پلی استر، پلی کلرید وینیل و پلی فلوئورید وینیل است که کیفیت و عمر مفید بالایی دارند.

مزایای نایلون چند لایه ضد عفونی کننده خاک

نایلون‌های ضد عفونی کننده، عمدتاً به منظور حفاظت از موجودات و مواد مفید داخل خاک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این نایلون‌ها از خواص فیزیکی و مکانیکی ویژه‌ای برخوردار هستند. هدف اصلی از تولید این نایلون‌ها، کاهش میزان تابش مستقیم نور خورشید و در نتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی است. بنابراین خرید این نایلون‌ها از ارزش زیادی برای کشاورزی برخوردار است.

مزایای استفاده از نایلون مالچ

از نایلون چند لایه کشاورزی مالچ، بیشتر جهت پوشش و تقویت کیفی خاک استفاده می‌شود. به این طریق که با حفظ رطوبت خاک باعث بهبود رشد ریشه‌ها می‌شود. این نایلون‌ها همچنین نور تابشی بر خاک را کنترل کرده و از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کنند. به طور کلی نایلون مالچ در بهبود فرآیند رشد و نمو گیاهان تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

مزایای نایلون سیلویی

همان‌طور که در مقاله‌های قبل گفته شد؛ نایلون چند لایه سیلویی در ذخیره سازی انواع خوراک دام مانند کنجاله ذرت، جو و … کاربرد دارد. این نایلون‌ها نیز از خواص ویژه‌ای برخوردار هستند. نایلون سیلو با حفظ کیفیت و تازگی خوراک دام‌ها، باعث فرآیند تخمیری در آن‌ها می‌شود. استفاده از نایلون چند لایه کشاورزی سیلو، در بهبود عملکرد محصولات کشاورزی بسیار مؤثر است.

مزایای استفاده از نایلون کشاورزی چند لایه

انواع نایلون‌ کشاورزی چند لایه دارای مزایای بسیاری هستند. در زیر به مهم‌ترین مزایای استفاده از این نایلون‌ها اشاره شده است:

  • حفظ رطوبت و ممانعت از هدر رفتن بیش از حد آب در هنگام آبیاری مزارع کشاورزی
  • کنترل رویش و رشد بی‌رویه علف‌های هرز
  • کمک به توسعه و رشد ریشه‌ها
  • اصلاح کردن خواص اقلیمی گیاه و خاک
  • ایجاد بستری مناسب برای رشد گياهان و درختان
  • کمک به جذب یا دفع آفات گیاهان
  • جلوگیری از رقیق شدن بیش از حد کودهای شیمیایی
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ و زمان
  • کنترل دمای خاک در فصل‌های مختلف سال

مزایای نایلون چند لایه کشاورزی در بهبود عملکرد محصولات

نایلون کشاورزی چند لایه با توجه به ویژگی‌ها و مزایایی که دارد، در بهبود عملکرد رشد و نمو گیاهان بسیار تأثیرگذار است. از مهم‌ترین تأثیرات نایلون چند لایه بر رشد محصولات کشاورزی می‌توان موارد زیر را نام برد.

جذب و دفع انواع اشعه‌ها

در نایلون چند لایه کشاورزی، خواصی وجود دارد که باعث ایجاد مقاومت عالی آن‌ها در برابر نور خورشید و اشعه فرابنفش می‌شود. این نایلون‌ها به این طریق از گیاهان در برابر تابش مستقیم نور خورشید محافظت کرده و سبب رشد هرچه بهتر محصول می‌شوند. انواع خاصی از نایلون چند لایه همچنین با جذب کردن اشعه مادون قرمز، از پایین آمدن دمای گلخانه‌ها در شب‌ جلوگیری می‌کنند و مانع از آسیب رسیدن جدی به محصولات گلخانه‌ای می‌شوند.

جلوگیری از نشستن گرد و غبار بر روی گیاهان

برخی از انواع نایلون چند لایه کشاورزی، دارای خواص ضد الکتریسیته ساکن هستند. این خواص مانع از نشستن گرد و غبار و هر گونه آلودگی بر روی محصولات کشاورزی می‌شوند. بنابراین می‌توان گفت این نایلون‌ها با دارا بودن خواص ضد الکتریسیته، باعث رشد بهتر و افزایش کیفیت محصولات کشاورزی شده‌اند.

مانع از ایجاد بخار در داخل فضای گلخانه

انواع نایلون کشاورزی چند لایه، با استفاده از خواص ضد مه و بخاری که دارند مانع از جمع شدن بخار در محیط اطراف گیاهان گلخانه‌ای می‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت؛ این نایلون‌ها در رشد و‌ نمو سریع‌تر محصولات کشاورزی تأثیر بسزایی دارند.

محافظت از گیاهان و درختان در برابر آفات، بیماری‌ها و دیگر انواع میکروب‌ها

کارخانه‌های تولید نایلون چند لایه کشاورزی با اضافه کردن برخی از انواع افزودنی و مستربچ به مواد اولیه تشکیل دهنده این نایلون‌ها، قابلیت‌های ویژه‌ای را در آن‌ها ایجاد کرده‌اند. طوری که از نفوذ آفات و حشرات موذی که باعث آسیب رساندن به گیاهان می‌شوند؛ جلوگیری می‌کند. این ویژگی در نایلون‌های چند لایه کشاورزی نیز، باعث عملکرد بهتر گیاهان و درختان خواهد شد.

جمع‌بندی

انواع نایلون کشاورزی چند لایه در صنایع گلخانه‌ای، باغداری و کشت زمینی انواع محصولات، دارای کاربردهای گوناگونی هستند. این نایلون‌ها خواص ویژه‌ و منحصر به فردی دارند که سبب می‌شود کاربرد آن‌ها در مزارع کشاورزی و گلخانه‌ها باعث بهتر شدن عملکرد رشد و نمو گیاهان شود. تقویت خاک مورد کشت، حفاظت از گیاه در مقابل هجوم آفات گیاهی و دیگر مشکلات بیماری‌زا از مهم‌ترین عملکردهای نایلون چند لایه کشاورزی است. به طور کلی می‌توان گفت نایلون چند لایه در میزان سرعت و کیفیت محصولات کشاورزی تأثیرات مثبت فراوانی دارد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست