مشمای گلخانه چیست؟ (آشنایی با کاربرد و ویژگی های مشمای گلخانه)

مشمای گلخانه با کیفیت و ارزان
خرید مشمای گلخانه ارزان

 مشمای گلخانه یکی از انواع پوشش‌های گلخانه است که از پلاستیک‌های عریض تک لایه، دو لایه یا سه لایه تولید می‌شوند. از آنجایی که این پوشش‌ها در معرض شرایط مختلف آب‌وهوایی قرار می‌گیرند، لازم است از پایداری و استحکام کافی برخوردار باشند. در نتیجه برای تولید آن‌ها از افزودنی‌های مختلفی استفاده می‌شود. قیمت مشمای گلخانه نسبت به پوشش‌های دیگر گلخانه همچون طلق، فایبرگلاس، شیشه و اکریلیک مناسب‌تر است. از این رو بسیاری از افراد جهت راه‌اندازی گلخانه خود، از این نوع پوشش استفاده می‌کنند. جهت آشنایی بیشتر با مشمای گلخانه و مسائل مربوط به آن در ادامه همراه ما باشید.

معرفی مشمای گلخانه

مشمای گلخانه یکی از مهم‌ترین اجزا در ساخت پوشش‌های پلاستیکی گلخانه است. گلخانه به عنوان فضایی مناسب جهت کاشت محصولات مختلف در خارج از فصل آن‌ها، لازم است از یک سری ویژگی‌ها و قابلیت‌های ویژه برخوردار باشد.

در واقع این مشماها باید به گونه‌ای باشند که نور خورشید را به خوبی از خود عبور دهند، از طرفی در برابر عواملی همچون سرما، تگرگ، گرمای بیش از حد و همچنین اشعه مضر فرابنفش خورشید از خود مقاومت نشان دهند. از این رو انواع مختلف مشماهای گلخانه را در جنس‌های پلی اتیلن، کوپلیمر، پلی وینیل و پلی کربنات تولید می‌کنند.

مشمای گلخانه پلی اتیلن

در بین جنس‌های مختلف، مشمای پلی اتیلن یکی از پرمصرف‌ترین نایلون‌ها هستند که در پوشش گلخانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر دوام و مقاومت گلخانه، این مدل مشمای گلخانه حدود ۲ سال دوام و ماندگاری خواهد داشت. البته قیمت مشمای گلخانه از جنس پلی اتیلن نسبت به مدل‌های دیگر ارزان‌تر است.

مشمای گلخانه‌ای کوپلیمر

به طور کلی نایلون‌های کوپلیمر موجود در بازار پلاستیک در دو ضخامت مختلف قابل تولید هستند که غالباً مدل نازک‌تر به عنوان مشمای گلخانه و همچنین در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پلاستیک نسبت به مدل قبل دوام بالاتری دارد و عمر آن حدوداً ۳ سال خواهد بود.

مشمای گلخانه‌ای پلی وینیل

نایلون یا مشمای پلی وینیل هم به عنوان یکی از انواع مشمای گلخانه است که برای کشت‌های حساس یا آن‌هایی که نیاز به تعویض زود هنگام پوشش ندارند، مناسب است. دوام و ماندگاری این مدل مشماها در حدود ۴ تا ۵ سال است.

مشمای گلخانه‌ای پلی کربنات

به طور کلی مشماهای گلخانه پلی کربنات از چسباندن دو لایه پلاستیک پلی اتیلن بر روی هم تشکیل می‌شوند. این مدل نایلون نسبت به مدل‌های دیگر مقاوم‌تر است و علاوه بر انعطاف‌پذیری بالا، عایق رطوبت و دما خواهد بود. البته در صورت لزوم می‌توان جهت مقرون به صرفه بودن و کاهش هزینه‌ها در طراحی و ساخت گلخانه، تنها برای دیواره‌های جانبی از مشمای پلی کربنات استفاده کرد و برای سقف مشمای پلی اتیلن به کار برد.

خرید مشمای گلخانه

برای خرید مشمای گلخانه لازم است فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. مواردی همچون ضخامت، ابعاد و نوع نایلون را قبل از خرید باید در نظر گرفت. عموماً انواع مشمای گلخانه در ضخامت‌های بین ۱۵۰ تا ۲۲۰ میکرون قابل تولید هستند. این نایلون‌ها همچنین در رول‌های ۵۰ متری با عرض‌های ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴ و ۱۶ متر به بازار عرضه می‌شوند.

از طرفی عواملی همچون اشعه ماوراءبنفش خورشید، باکتری‌های حاصل از رشد گیاهان و قرار گرفتن در معرض بارش‌های سنگین برف و باران همگی در طول عمر مشمای گلخانه مؤثر هستند. بنابراین قبل از خرید، شرایط جغرافیایی و نیاز هر گلخانه را در نظر بگیرید. چرا که با توجه به شرایط هر گلخانه، افزودنی‌های متفاوتی جهت ارتقا و بهبود کیفیت نایلون به کار می‌رود.

به عنوان مثال جهت رنگی کردن نایلون، از افزودنی مستربچ استفاده می‌شود تا از این طریق بتوانند انواع نایلون شفاف و بی رنگ را به صورت رنگ مورد نظر خود درآورد. با خرید مشماهای رنگی گلخانه می‌توان تا حد زیادی از اثرات مضر نور خورشید برای گیاهان جلوگیری کرد.

قیمت مشمای گلخانه

قیمت مشمای گلخانه به عوامل مختلفی همچون نوع پلاستیک، تعداد لایه‌ها، برند تولید کننده و نوع افزودنی به کار رفته در ساخت آن‌ها بستگی دارد. از این رو بهتر است قبل از خرید، ابتدا موقعیت جغرافیایی احداث گلخانه را بررسی کنید سپس بر حسب نیاز خود اقدام به خرید مشمای گلخانه کنید. جهت اطلاع از قیمت مشمای گلخانه می‌توان از طریق فروشگاه‌های معتبر آنلاین اقدام کرد یا به صورت حضوری به آن‌ها مراجعه کرده و با کارشناسان فروش این مجموعه‌ها مشورت کنید.

جمع‌بندی

مشمای گلخانه و یا همان نایلون گلخانه یکی از انواع پوشش‌های گلخانه است که که به صورت پلاستیک عریض در مدل‌های تک لایه، دو لایه، سه لایه و بیشتر تولید و به بازار عرضه می‌شوند. با کمک این مشماها می‌توان محصول مورد نظر خود را در فصلی غیر از فصل رشد آن پرورش داد. در تولید این مشماها از افزودنی‌هایی استفاده می‌شود که کمک می‌کند خاصیت پلاستیک گلخانه در شرایط مختلف آب‌وهوایی همچون سرمای بیش از حد یا آفتاب سوزان پایدار باقی بماند. از این رو با بهره‌گیری از مشمای گلخانه می‌توان در سرمای سرد زمستان هم یک گیاه یا محصول مخصوص فصل تابستان را تولید و پرورش داد.

قیمت مشمای گلخانه به جنس پلاستیک، تعداد لایه‌ها، نوع افزودنی و برند تولید کننده آن بستگی دارد. از این رو قبل از خرید این مشماها ابتدا نایلون مورد نظر خود را بر حسب نیاز انتخاب کنید سپس اقدام به خرید کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست