با افزایش تولید محصولات پلاستیکی و گستردگی تنوع آن، روش‌های مختلفی برای بسته بندی محصولات وجود دارد. هر یک از انواع پلاستیک‌ها با توجه به ویژگی‌های خود، در بسته بندی محصولات صنایع مختلفی کاربرد دارند. یکی از نمونه‌های پرکاربرد این بسته بندی‌ها لفاف است که با انعطاف پذیری بالا به راحتی دورتادور محصول را پوشانده و از آن در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند. همراه ما باشید تا در این مقاله با لفاف بسته بندی و انواع آن آشنا شویم.

آشنایی با لفاف بسته بندی

لفاف بسته بندی نوعی محصول پلاستیکی از جنس‌های مختلف پلی اتیلن، پلی آمید، پلی استر و… است که به صورت رول‌های آماده وارد بازار می‌شود. معمولا لفاف بسته بندی با کمک دستگاه‌های دوخت برای بسته بندی محصولات آماده می‌شوند. لفاف به طور کلی نوعی پوشش برای محافظت از محصول در برابر گرد و غبار، رطوبت، کثیفی و… شناخته می‌شود که با قابلیت چاپ پذیری تاثیر بسیاری بر جذابیت ظاهری محصولات دارد. معمولا تولیدکنندگان برای بسته بندی محصولاتی خود از انواع لفاف بسته بندی در طرح‌های مختلف استفاده می‌کنند تا علاوه بر محافظت از محصول بسته بندی شده، با جذابیت ظاهری بیشتر، فروش محصولات را افزایش دهند. بنابراین لفاف علاوه بر بسته بندی، روشی برای افزایش فروش محصولات و جذب اعتماد مشتریان نیز شناخته می‌شود.

انواع لفاف بسته بندی

سهولت استفاده از لفاف باعث افزایش کاربرد این محصول در صنایع مختلف شده است. به طوری که امروزه انواع متفاوتی از لفاف بسته بندی از نظر جنس، ابعاد، کاربرد، رنگ و… وارد بازار می‌شوند. از پرمصرف‌ترین انواع لفاف بسته بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

لفاف OPP

 این لفاف پلاستیکی از پلی پروپیلن تهیه می‌شود که ضخامت آن معمولا در بازه 20 تا 40 میکرون است. لفاف بسته بندی OPP با مقاومت بالا و حفظ سلامت محتویات، معمولا برای صنایع غذایی و بهداشتی کاربرد دارد. این محصول در دو نوع مات و شفاف به صورت صدفی یا متالایز تولید می‌شود که هریک با ویژگی‌های منحصربه فرد خود، کاربرد متفاوتی دارند. این نوع لفاف بسته بندی دوخت پذیری ضعیفی دارد اما در مقابل قابلیت چاپ پذیری بالا آن، باعث محبوبیت این محصول برای بسته بندی مواد غذایی شده است.

  • متالایز: لفاف پلاستیکی متالایز با برخورداری از پودر آلومینیوم یک لایه فلزی و شفاف دارد که به محافظت از محصول در برابر نور خورشید کمک می‌کند. به همین دلیل از این لفاف بسته بندی معمولا برای چیپس، پفک، ساشه و به طور کلی موادی که برای طولانی مدت در معرض نور خورشید هستند، استفاده می‌شود.
  • پرالایز: پرالایز یکی از انواع لفاف بسته بندی به رنگ صدفی است که با کاربرد اختصاصی، جهت بسته بندی نمک استفاده می‌شود.

لفاف CPP

 این لفاف بسته بندی تشابه زیادی با نمونه قبلی دارد و تنها تفاوت آن در جنس نرم و شفافیت آن است که به صورت تک لایه به دور محصول کشیده می‌شود. این نوع لفاف پلاستیکی برای کمک به افزایش استحکام بسته بندی‌ محصولاتی چون کیک، کلوچه، ماکارونی، نان تست و… کاربرد دارد. در مقایسه با OPP می‌توان گفت که این لفاف پلاستیکی از مقاومت بیشتری برخوردار است. دوخت پذیری CPP از نمونه قبلی بهتر است اما به دلیل شفافیت کمتر، چاپ پذیری آن در کیفیت پایین‌تری انجام می‌شود.

لفاف پلی اتیلن

یکی از پرکاربردترین انواع لفاف بسته بندی، لفاف پلی اتیلن است که با مقاومت بالا و دوخت پذیری مناسب به صورت چند لایه برای عایق بندی محفظه داخلی بسته بندی استفاده می‌شود. این لفاف پلاستیکی در ضخامت 25 تا 100 میکرون به صورت تک لایه یا چند لایه وارد بازار می‌شود که تنوع آن باعث کاربرد راحت این بسته بندی در صنایع مختلف شده است. لفاف پلی اتیلن در نمونه‌های رنگی سفید، شیری و شفاف تولید می‌شود و با کیفیت چاپ پذیری کمتر، عملکرد ضعیف‌تری در زمینه تبلیغاتی نسبت به نمونه‌های قبلی دارد. از کاربردهای این لفاف پلاستیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • شیر نایلونی
  • شیرینگ نوشابه
  • دستمال اقتصادی
  • و به طور کلی محصولات سلولزی

لفاف پلی استر

لفاف پلی استر با ضخامت 8 تا 12 میکرون استفاده می‌شود که با خاصیت محافظتی بالا، عملکرد مناسبی جهت بسته بندی محصولات غذایی دارد. برخی از انواع این لفاف پلاستیکی با ضخامت 32 میکرون تولید می‌شوند و برای بسته بندی شکلات‌ها کاربرد دارند. کیفیت چاپ لفاف پلی استر بسیار بالا است و امکان چاپ هر نوع طرحی بر روی آن وجود دارد. این لفاف بسته بندی با مقاومت در برابر عبور هوا از محصول در برابر نفوذ رطوبت و فساد آن محافظت می‌کند. مقاومت بالا این محصول باعث شده است که از آن برای بسته بندی مواد غذایی چون پنیر، ساشه سس و ساشه‌های کافی-میکس استفاده شود که به مدت نگهداری بیشتری نیاز دارند.

لفاف پلی آمید

لفاف پلی آمید با ضخامت 1 میکرون معمولا به صورت یک لایه به دور محصولات غذایی لمینت می‌شود. این لفاف پلاستیکی از عبور اکسیژن و هوا به درون محصول جلوگیری کرده و باعث حفظ بو و ارزش غذایی آن می‌شود. لفاف پلی آمید با قابلیت محافظت بالا از محصول، برای بسته بندی موادی چون سوسیس و کالباس کاربرد دارد.

لفاف پی وی سی

لفاف پی وی سی معمولا برای بسته بندی به حالت لیبل شیرینگ کاربرد دارد که در اثر حرارت به دور محصول پیچیده می‌شود و به افزایش جذابیت ظاهری محصول کمک می‌کند. این لفاف بسته بندی در نمونه‌های مختلف وارد بازار می‌شود که هر یک با توجه به سفارش مشتری و محصول بسته بندی شده، طرح و رنگ متفاوتی دارند.

هر یک از انواع لفاف بسته بندی از ویژگی‌های مختلف ضخامت، تعداد لایه، چاپ پذیری و… برخوردار است که کاربرد آن را در صنایع متمایز می‌کند.

جمع بندی

لفاف بسته بندی یکی از انواع روش‌های بسته بندی محصولات با فیلم‌های پلاستیکی است که با انعطاف پذیری و مقاومت بالا، از محصولات در برابر عوامل خارجی محافظت می‌کند. انواع لفاف پلاستیکی از ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی برخوردار هستند که کاربرد هر یک را در صنایع گوناگون متمایز می‌کند. یکی از مهم‌ترین قابلیت لفاف بسته بندی، چاپ پذیری آن است که کمک زیادی به افزایش فروش محصولات و تبلیغات آن می‌کند. ما در این مقاله به بررسی لفاف بسته بندی و انواع آن پرداختیم تا شما با ویژگی‌ها و کاربرد هر یک آشنا شوید. جهت مشاهده انواع محصولات آذین پلاست کیمیا وارد صفحه اصلی شوید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست