معرفی انواع فیلم شیرینگ و کاربرد این فیلم‌ها

محصولات برای جابه‌جایی از درب کارخانه به مراکز فروش، نیازمند بسته بندی مناسب هستند تا دچار آسیب نشوند. امروزه از روش‌های مختلفی برای بسته بندی محصول استفاده می‌شود که یکی از پرکاربردترین آن‌ها در مصارف عمده، فیلم شیرینگ است. بسته بندی به وسیله دستگاه شیرینگ پک با کمک این نایلون انجام می‌شود که ما قصد داریم در این مقاله با انواع فیلم شیرینگ و کاربرد آن آشنا شویم.

فیلم شیرینگ چیست؟

فیلم شیرینگ فیلم نازکی است که به صورت تک لایه یا چند لایه وارد بازار می‌شود. این نایلون دورتادور محصول بیچانده می‌شود و با استفاده از مکش، هوای میان آن برداشته شده و به طور کامل به محصول می‌چسبد. از روش بسته بندی شیرینگ می‌توان برای بسته بندی تعداد زیادی از محصول مشابه در کنار هم استفاده نمود تا در هنگام جابه‌جایی از پخش شدن و تکان خوردن آن جلوگیری شود. فیلم شیرینگ در انواع مختلفی وارد بازار می‌شود که در گستره وسیعی از صنایع کاربرد دارد. ما در ادامه این مقاله به شناخت هریک می‌پردازیم.

انواع فیلم شیرینگ

فیلم‌های شیرینگ آذین پلاست با توجه به ویژگی‌هایی چون تعداد لایه، ضخامت، ابعاد، جنس و… در گروه‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند که عبارتند از:

انواع نایلون شرینک از نظر تعداد لایه

نایلون شیرینگ به طور کلی در دو نوع تک لایه و چندلایه وارد بازار می‌شود که نوع دوم به دلیل وجود لایه‌های بیشتر، مقاومت بیشتری هم دارد. اگر محصولات تولیدی صنعت شما وزن بالایی دارند و از حساسیت بیشتری برخوردار هستند، حتما از نوع چندلایه این نایلون استفاده کنید.

انواع فیلم بسته بندی شیرینگ از نظر ضخامت و ابعاد

انواع فیلم شیرینگ می‌تواند از 17 میکرون تا 60میکرون تولید شود که مصرف کنندگان می‌توانند با توجه به شرایط بسته بندی، نمونه مناسب را انتخاب کنند. متراژ‌های مختلفی از این نایلون به صورت رولی فروخته می‌شود و شما قادر هستید نمونه‌های 650، 700، 750 متری و… را تهیه کنید. با توجه به اینکه ابعاد محصولاتی که به وسیله این نایلون بسته بندی می‌شود متفاوت است، نایلون شیرینگ در عرض‌هایی میان 20 تا 70 سانتی‌متر و در مواردی بیشتر از آن تولید می‌شود. نایلون شیرینگ قابلیت تولید سفارشی هم دارد. بنابراین اگر نتوانستید ابعاد موردنیاز خود را پیدا کنید، می‌توانید آن را به صورت سفارشی تهیه کنید.

انواع فیلم شیرینگ از نظر جنس

فیلم شیرینگ در بافت و ساختار متفاوت وارد بازار می‌شود که هر کدام از آن‌ها با توجه به مواد اولیه، ویژگی‌های متفاوتی دارند که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم.

فیلم شیرینگ PVC

این نوع فیلم شیرینگ از ماده اولیه پلی وینیل کلرید تولید می‌شود که یکی از پلاستیک‌های پرمصرف در جهان شناخته شده است. تولید نایلون شرینک توسط این ماده طی فرآیندی بهداشتی و به وسیله تجهیزات مدرن انجام می‌شود. از فیلم شیرینگ پی وی سی برای بسته بندی مواد غیر خوراکی چون بسته بندی دی وی دی، نرم افزار، جعبه، قوطی و… استفاده می‌شود. وجود مقاومت بالا در برابر پارگی و انعطاف پذیری از ویژگی‌های مهم این نایلون است. فیلم شیرینگ PVC در انواع مختلف رنگ تولید می‌شود و خاصیت چاپ پذیری هم دارد که این امر باعث افزایش جذابیت این نایلون بسته بندی می‌شود.

فیلم شیرینگ پلی اتیلن

این نایلون بسته بندی از استحکام بالایی برخوردار است و به همین دلیل کاربرد گسترده‌ای در شرکت‌های حمل و نقل دارد. از این فیلم شرینک می‌توان برای بسته بندی مصالح ساختمانی، بطری، کنسرو، محصولات بهداشتی و… استفاده کرد. فیلم بسته بندی شیرینگ پلی اتیلن از وضوح بالا برخوردار است و وزن سبکی دارد. خاصیت کشسانی بالا این فیلم بسته بندی باعث شده است که مقاومت بالایی در برابر آسیب و پارگی پیدا کند.

فیلم شیرینگ پلی الفین

نایلون شرینک پلی الفین مانند نمونه‌های دیگر بوی پلاستیک نمی‌دهد و می‌توان از آن برای بسته بندی محصولات خوراکی هم استفاده کرد. برای تولید این نایلون بسته بندی، از کلر استفاده نمی‌شود. به همین دلیل گاز هیدروژن کلرید هم تولید نخواهد شد. از فیلم شیرینگ پلی الفین می‌توان در صنایعی چون کاغذ چاپی، اسباب بازی، غذا، لوازم التحریر، کالا ورزشی و… استفاده کرد. این بسته بندی با سطح شفاف و براق و امکان بسته بندی محصولات با اشکال مختلف گزینه مناسبی برای تولید کنندگانی است که به زیبایی ظاهری بسته بندی اهمیت می‌دهند. این نوع نایلون شرینک از محبوبیت بالایی برخوردار است. زیرا مزایا زیادی به همراه دارد که عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر تغییرات دمایی
  • پرینت گرافیکی
  • مناسب برای بسته بندی محصولات با نوک تیز
  • مقاومت بالا در برابر عوامل خارجی و پارگی
  • موجود در انواع مختلف ضخامت و ابعاد
  • وضوح و شفافیت بالا

کاربرد فیلم شیرینگ

وجود انواع مختلفی از نایلون بسته بندی شیرینگ باعث شده است که بتوان از آن در قسمت‌های مختلف صنایع گوناگون استفاده کرد که از این صنایع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کالا ورزشی و بازی
  • لوازم و قطعات الکتریکی
  • بسته بندی مواد غذایی
  • محصولات کاغذی مانند کتاب، مجله و…
  • لوازم خانگی
  • نوشیدنی‌ها
  • محصولات آرایشی و بهداشتی

و به طور کلی تمام صنایعی که برای محافظت از محصولات خود در هنگام جابه‌جایی به بسته بندی نیاز دارند که به طور کامل به دور محصول بچسبد و از نفوذ حشرات، گرد و غبار و ایجاد خط و خش جلوگیری کند.

جمع بندی

نایلون شیرینگ یکی از نایلون‌های پرکاربرد در بسته بندی محصولات صنایع مختلف است که به دلیل تنوع زیاد، برای مصارف متفاوت کاربرد دارد. معمولا مصرف کنندگان می‌توانند نمونه‌های مختلف این نایلون را در ضخامت و ابعاد موردنیاز به صورت سفارشی تهیه کنند. ما در این مقاله به بررسی کامل این نایلون و مزایا و کاربرد آن پرداختیم که شما می‌توانید با توجه به جنس این نایلون از آن برای مصارف گوناگون استفاده کنید. به طور کلی این نایلون با چسبیدن کامل به دور محصول از آن در برابر عوامل خارجی و آسیب‌های احتمالی محافظت می‌کند و یکی از انواع بسته بندی پرمصرف در شبکه حمل و نقل است.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست