ویژگی‌های روکش مناسب گلخانه

روکش پلاستیکی گلخانه

یکی از تجهیزات و ابزار مورد نیاز برای ساخت گلخانه، روکش‌های نایلونی است. این نایلون‌ها دارای ویژگی‌ها و مزایای بسیاری هستند که در ساخت و تأسیس گلخانه‌ها کاربرد دارند و به عنوان روکش گلخانه شناخته شده‌اند. روکش‌ پلاستیکی گلخانه در ضخامت و عرض‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند. ما در این‌ مقاله به بررسی ویژگی‌ها و خواص روکش مناسب گلخانه پرداخته‌ایم. اگر شما نیز قصد خرید این محصول را دارید توصیه می‌شود مطالب ارائه شده را تا پایان دنبال کنید.

منظور از روکش گلخانه چیست؟

روکش‌های مخصوص گلخانه به نایلون‌های پلاستیکی گفته می‌شود که از پلیمرهای شیمیایی مانند پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌استایرن و … تولید می‌شوند. این نایلون‌ها بر اساس فرمول ساختاری خود از خواص شیمیایی بی‌نظیری برخوردار هستند. نایلون‌های گلخانه همچنین مقاومت بالایی در برابر انواع ضربه‌های ناگهانی، گرما، سرما و رطوبت دارند. از آن‌جا که برای ساخت گلخانه‌ از این نایلون‌ها استفاده می‌شود، تولیدکنندگان در هنگام ساخت روکش پلاستیکی گلخانه، یک سری افزودنی‌ها و مستربچ به منظور عملکرد بهتر گیاهان، به ترکیبات آن اضافه می‌کنند. در واقع می‌توان گفت این ترکیبات ساختار نایلون‌ها را در برابر انواع عوامل جوی و محیطی سازگار و مقاوم می‌کنند.

ویژگی‌ها و خواص روکش گلخانه

همان‌طور که در بالا اشاره شد، برای افزایش خواص و ویژگی‌های نایلون‌ گلخانه‌ای، در ساختار آن‌ از افزودنی‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین و بارزترین خواص ایجاد شده در روکش‌های کاربردی گلخانه‌ها عبارتند از:

  • افزودنی آنتی یووی که از اساسی‌ترین خواص روکش‌های گلخانه‌ای به شمار می‌رود.
  • افزودنی مادون قرمز یا IR که برای جلوگیری از ورود اشعه مادون قرمز به گلخانه است.
  • افزودنی آنتی باکتریال و آنتی ویروس که به منظور جلوگیری از رشد باکتری و ویروس در فضای گلخانه اضافه می‌شود.
  • افزودنی رنگ سبز، لیمویی، زرد و … که برای رنگی کردن روکش‌های گلخانه‌ای به کار می‌رود.
  • افزودنی آنتی فاگ یا همان ضد شبنم که برای ممانعت از تجمع بخار و مه در محیط گلخانه اضافه می‌شود.

بهترین روکش پلاستیکی گلخانه چه ویژگی‌هایی دارد؟

روکشی برای گلخانه مناسب است که در ابتدا از مواد درجه 1 تشکیل شده باشد. یک روکش مناسب گلخانه از ضخامت متعادل و افزودنی‌های با کیفیت تشکیل شده است. عمر مفید یک روکش مناسب با رعایت شرایط و ضوابط پایدار معمولا بین 4 تا 5 سال است. در صورتی که زودتر از این زمان، روکش نیاز به تعویض داشته باشد، جزء روکش‌های مناسب گلخانه محسوب نمی‌شود. در ایران شرکت‌های زیادی، روکش‌های مناسب، با کیفیت و در عین حال مقرون به صرفه تولید می‌کنند.

مزایای استفاده از روکش گلخانه

کاربرد نایلون‌های پلاستیکی به عنوان روکش در ساخت گلخانه مزایای بسیاری دارد. از مهم‌ترین مزایای نایلون‌های پلاستیکی ویژ گلخانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و اشعه فرابنفش آن به گیاهان
  • جلوگیری از کاربرد بیش از حد سموم و آفت‌کش برای گیاهان
  • کاهش میزان تبخیر و ایجاد رطوبت در فضای گلخانه
  • ایجاد پوشش یکپارچه و منسجم برای گلخانه
  • نصب و راه‌اندازی سریع گلخانه
  • ایجاد سهولت و دقت در تأسیس گلخانه
  • حفظ دمای متعادل و مناسب گلخانه

معیارهای انتخاب روکش مناسب گلخانه

برای انتخاب روکش پلاستیکی گلخانه یک سری شرایط محیطی و جوی را باید زیر نظر داشت. برخی از اساسی‌ترین شرایط مؤثر در انتخاب روکش گلخانه عبارتند است از:

  • نوع شرایط آب و هوایی و اقلیم جغرافیایی منطقه‌ی تأسیس گلخانه
  • چگونگی تأمین برق منطقه مورد نظر
  • میزان فاصله مکان تأسیس گلخانه از شهر، بازار و منطقه مسکونی
  • میزان و جهت وزش باد در منطقه
  • مقدار امکانات و تجهیزات ویژه گلخانه مانند سیستم تهویه هوا، وسایل گرمایشی و سرمایشی

عوامل مؤثر در قیمت روکش گلخانه

برای تعیین قیمت انواع نایلون‌ گلخانه عوامل متعددی تأثیرگذار است. در واقع هزينه‌‌ی اولیه‌ی ساخت این نایلون‌ها متأثر از نرخ دلار، تورم، تحریم‌ها و … است. هزینه‌های بعدی ناشی از کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساختار روکش، میزان ضخامت و عرض نایلون، وزن نایلون، وزن بوبین، درصد کاربرد مستربچ و افزودنی در آن‌ها است. بنابراین خریداران این‌ محصول لازم است قبل از خرید، تمامی عوامل مؤثر در قیمت را در نظر گرفته سپس اقدام به خرید نمایند.

سفارش و نحوه خرید روکش مناسب گلخانه

خریداران روکش پلاستیکی گلخانه بعد از آن‌که اطلاعات لازم را در مورد نایلون‌های ویژه گلخانه به دست آوردند می‌توانند جهت خرید اقدام نمایند. خریداران محترم برای خرید غیر حضوری روکش‌های گلخانه می‌توانند در سایت‌های معتبر فروش، سفارش خود را ثبت کرده و هزینه خرید نایلون را از طریق کارت‌های شتاب خود پرداخت نمایند. برای خرید حضوری نایلون‌های گلخانه‌ای نیز می‌توان به نمایندگی‌های مجاز فروش روکش گلخانه در سراسر کشور مراجعه نموده و هزینه را به صورت حضوری پرداخت کرد.

جمع‌بندی

اولین جزء اصلی در ساخت گلخانه روکش نایلونی آن است. این نایلون‌ها در ابعاد و ضخامت‌های مختلف تولید می‌شوند. شناخت روکش مناسب گلخانه بر اساس ویژگی‌ها و سایر مشخصات فیزیکی روکش گلخانه صورت می‌گیرد. به طور کلی همه‌ی انواع روکش پلاستیکی گلخانه، دارای یک سری خواص مشترک هستند. از جمله‌ی این خواص می‌توان به مقاومت عالی در برابر پارگی و سوراخ شدن، استقامت بالا در برابر ورود ضربات احتمالی مانند وقوع زلزله و بادهای شدید، مقاومت در برابر گرما و سرمای شدید اشاره کرد.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست