محصولات پلاستیکی با گذشت زمان قابلیت‌های بسیاری یافته اند که یکی از محبو‌ترین آن‌ها، قابلیت چاپ پذیری است. برای چاپ بر روی پلاستیک باید شرایط کافی فراهم شود تا طرح با کیفیت بالا بر روی آن حک شود. سطح پلاستیک‌ها معمولا دارای الکتریسیته ساکن هستند که در تماس با مایعات از پخش آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین وجود الکتریسیته ساکن مشکلات دیگری هم به همراه دارد که سعی شده است با استفاده از روش جرقه گیری، تا حد زیادی این مشکلات برطرف شود. همراه ما باشید تا در این مقاله با روش جرقه گیری پلاستیک بیشتر آشنا شویم.

کاربرد جرقه گیری چیست؟

مولکول‌های پلاستیک، زنجیره‌هایی از مونومر هستند که تعداد نقاط انتهایی آن بسیار کم است. به همین دلیل فضای کافی برای چسبیدن مولکول‌های مرکب به سطح پلاستیک وجود ندارد. به طور کلی چاپ باکیفیت، زمانی اتفاق می‌افتد که فاصله‌های چاپ از هم کم باشد. هرچه این فاصله کمتر، کیفیت چاپ بالاتر می‌رود. در این حالت این مولکول‌ها با فاصله‌های زیاد از هم چاپ می‌شوند که در نهایت باعث کیفیت پایین چاپ می‌شود. استفاده از جرقه گیر بر روی پلاستیک، تراکم نقاط اتصال را افزایش می‌هد تا مولکول‌های مرکب به راحتی بر سطح پلاستیک قرار بگیرند. بنابراین می‌توان گفت که کاربرد جرقه گیری، افزایش خاصیت چاپ پذیری و رنگ پذیری پلاستیک است که باعث جلوگیری از رنگ پریدگی چاپ می‌شود.

دستگاه جرقه گیر چیست؟

پلاستیک‌ها معمولا در برابر چاپ پذیری مقاومت دارند و قدرت چسبندگی رنگ بر روی سطح آن‌ها کم است. دستگاه جرقه گیر با از بین بردن الکتریسیته ساکن سطح پلاستیک، باعث پخش بهتر جوهر چاپ بر روی آن می‌شود که در این حالت چاپ باکیفیت و دوام بیشتری صورت می‌پذیرد. در واقع جرقه گیر با فراهم آوردن شرایط کافی چاپ محصول، مانع از ریزش رنگ پلاستیک می‌شود. دستگاه جرقه گیر به دو صورت متصل به دستگاه تولید پلاستیک و دستگاه مجزا وارد بازار می‌شود که فرآیند جرقه گیری آن به شرح زیر است.

  1. اعمال شوک الکتریکی به سطح پلاستیک با دستگاه
  2. پرتاب الکترون‌ها با شتاب بالا به سطح پلاستیک
  3. شکسته شدن پیوندها پلیمری و افزایش نقاط انتهایی
  4. واکنش شیمیایی بهتر مولکول‌های مرکب با نقاط آزاد زنجیره مولکولی
  5. پیوند متراکم تر مولکول مرکب با پلاستیک

در نهایت فرآیند جرقه گیری با ایجاد فاصله چاپی مناسب، باعث ارتقا سطح کیفیت چاپ بر روی پلاستیک می‌شود و به حفظ و ماندگاری طرح چاپ شده بر روی آن کمک می‌کند.

آیا چاپ بدون جرقه گیری امکان پذیر است؟

همانطور که پیشتر اشاره شد، جرقه گیری روشی برای بهبود کیفیت چاپ بر روی نایلون است که صرفا با کاهش فاصله‌های چاپ، عملکرد آن را ارتقا می‌بخشد. در صورتی که سطح پلاستیک بدون جرقه گیری چاپ شود، طرح آن کیفیت و عمر پایین تری دارد و ممکن است بعد از یک دوره زمانی، رنگ از روی سطح کنده شود. بنابراین چاپ بدون جرقه گیری نیز امکان پذیر است اما صرفه اقتصادی ندارد. زیرا چاپ بر روی پلاستیک مستلزم صرف هزینه و وقت بیشتر است و تنها عدم استفاده از یک مرحله چون جرقه گیری، می‌تواند زحمات و هزینه صرف شده را از بین ببرد.

نکات مهم به هنگام جرقه گیری پلاستیک

معمولا دستگاه‌های جرقه گیر در خط تولید پلاستیک قرار می‌گیرد تا مراحل تولید محصولات پلاستیکی به ترتیب و با سلسله مراتب منظم انجام شود. سرعت تولید الکتریسیته ساکن بر روی سطح پلاستیکی بسیار بالا است. بنابراین باید حتما بعد از انجام فرایند جرقه گیری، چاپ بر روی پلاستیک انجام شود. در غیر این صورت نیاز است که این کار را دوباره پیش از عملیات چاپ، انجام دهید. جرقه گیری بر روی تمامی پلیمرهای پلاستیکی چون پلی اتیلن، پلی پروپیلن و… امکان پذیر است. بعد از جرقه گیری سطح پلاستیک، الکتریسیته ساکن آن از بین رفته و سطحی زبر و شیاردار ایجاد می‌شود که با لمس آن می‌توان از صحت عملکرد دستگاه اطمینان حاصل کرد.

جمع بندی

جرقه گیری پلاستیک یکی از فرایندهای مهم جهت ارتقا سطح کیفیت چاپ بر روی آن است که با افزایش نقاط آزاد، باعث پیوند بهتر مولکول‌های مرکب و پلاستیک می‌شود. در واقع این فرایند با جلوگیری از ایجاد فاصله چاپی، بهبود کیفیت چاپ را به دنبال دارد. ما در این مقاله با دستگاه‌های جرقه گیر و عملکرد آن آشنا شدیم. شما می‌توانید با مشورت از متخصصان این حوزه و مشاوران فروش آذین پلاست و تولیدکنندگان، از شیوه جرقه گیری در شرکت‌های مختلف، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست