آشنایی با علایم روی نایلون و  پلاستیک

معانی اعداد و علائم روی ظروف پلاستیکی

انواع مختلفی از پلاستیک‌ها در بازار وجود دارند. برخی از آنها مواد قابل استفاده مجدد هستند، در حالی که برخی دیگر خطرناک تلقی می‌شوند و نیاز به دفع فوری دارند. آشنایی با علایم روی نایلون و پلاستیک به شما کمک می‌کند تا بتوانید نوع پلیمر را بشناسید و اقدامات بعدی را انجام دهید. اعداد و علائم روی ظروف پلاستیکی هر یک معنای خاصی دارند. پس اگر می‌خواهید معنی علایم روی نایلون و پلاستیک را درک کنید، این مطلب را تا پایان بخوانید.

انواع نایلون و پلاستیک

به طور عمده هفت نوع مختلف پلاستیک وجود دارند. طبقه بندی هر یک به ساختار شیمیایی و رعایت قوانین و محدودیت‌ها بستگی دارد:

  • پلی اتیلن ترفتالات (PET یا PETE): یک فیبر بدون چین و چروک قابل بازیافت که از خراب شدن اکسیژن محصول موجود جلوگیری می‌کند. عمدتاً برای بسته بندی مواد غذایی و مایعات مانند بطری‌های آب و نوشابه استفاده می‌شود.
  • پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE): این نوع پلاستیک به لطف زنجیره‌های پلیمری بدون انشعاب بسیار ضخیم‌تر و بادوام‌تر از PET است. محصولاتی که از HDPE استفاده می‌کنند، این امکان دارد در ظروف آب میوه یا شامپو وجود داشته باشند.
  • پلی وینیل کلراید (PVC): پی وی سی یکی از خطرناک‌ترین انواع پلاستیک است و پس از پلی اتیلن، دومین پلاستیک پرمصرف بوده است. عمدتاً برای ایجاد اسباب ‌بازی، کیسه‌های خون، بطری‌های مواد شوینده و موارد دیگر استفاده می‌شود.
  • پلی اتیلن کم چگالی (LDPE): شاخه‌ای از خانواده پلی اتیلن با ساختار شیمیایی پلیمری ساده که باعث می‌شود چگالی کمتری داشته باشد و انعطاف پذیری بیشتری دارد. برای کیسه‌های مواد غذایی و فنجان‌های نوشیدنی گرم رایج است.
  • پلی پروپیلن (PP): این نوع پلاستیک سفت است و در برابر گرما به خوبی عمل می‌کند. به دلیل داشتن غذاها و نوشیدنی‌های گرم معروف است و ایمن‌ترین گزینه پلاستیکی برای نوشیدنی‌ها و غذاها است.

اهمیت درک اعداد و علائم روی ظروف پلاستیکی

علایم بازیافت روی پلاستیک برای شناسایی و دسته‌ بندی مواد پلاستیکی برای بازیافت و استفاده مجدد استفاده می‌شوند. این علامت‌ها به مصرف‌کنندگان اطلاعاتی در مورد خصوصیات و نحوه بازیافت مواد پلاستیکی ارائه می‌دهند. علایم بازیافت بر روی محصولات پلاستیکی، اطلاعاتی درباره نوع ماده پلاستیکی استفاده شده در تولید آن محصول را ارائه می‌دهند. این اطلاعات برای تشخیص و جداسازی مواد پلاستیکی در فرآیند بازیافت بسیار مفید است.

علائم‌های بازیافت بر روی محصولات پلاستیکی به مصرف‌کنندگان اطلاع می‌دهند که آن محصول قابلیت بازیافت دارد و می‌تواند به عنوان منبع مواد اولیه برای تولید محصولات دیگر مورد استفاده قرار بگیرد. این اقدام در تشویق بازیافت مواد پلاستیکی و کاهش استفاده از منابع طبیعی بسیار مؤثر است. علایم روی محصولات پلاستیکی به مجریان فرآیند بازیافت کمک می‌کند تا مواد پلاستیکی را براساس نوع و خواص آنها دسته‌ بندی و جداسازی کنند. این فرآیند جداسازی مواد باعث افزایش کارایی و کیفیت بازیافت می‌شود.

تشخیص علایم بازیافت روی پلاستیک

اکنون که رایج‌ترین انواع پلاستیک را فهرست کرده‌ایم، چگونه می‌توانیم تشخیص دهیم که پلاستیک‌های داخل خانه یا محل کار ما جزو کدام است؟ چه چیزی انواع پلاستیک‌های ایمن را از پلاستیک‌های سمی جدا می‌کند؟ ساده‌ترین راه برای شناسایی پلاستیک با قرار دادن سه فلش است که یک مثلث با یک عدد مشخص در وسط را تشکیل می‌دهد. این کدهای بین المللی برای شناسایی پلاستیک بر اساس ترکیب شیمیایی و درجه بندی بازیافت وضوح ارائه می‌کنند. در ادامه به اعداد و علائم روی ظروف پلاستیکی اشاره می‌کنیم:

معانی اعداد و علائم روی ظروف پلاستیکی

  • نماد 1 مربوط به پلاستیک‌های پلی استر و PET است. این دسته متداول‌ترین انواع پلاستیک و الیاف پلی استر است که در بسیاری از خانه‌ها وجود دارند. این موارد شامل چندین لباس، بطری‌های پلاستیکی و مواد مورد استفاده برای عایق بندی می‌شود.
  • نماد 2 پلی اتیلن با چگالی بالا است که در برابر مواد شیمیایی اسیدی قوی و مقاوم است. این دسته شامل بطری‌های سفید کننده، مخازن سوخت و ظروف ذخیره سازی روغن موتور است.
  • نماد 3 برای اقلام PVC است که می‌توانند هم سفت و هم انعطاف پذیر باشند. این دسته شامل قاب‌های در و پنجره، هر توپ ورزشی، لوله‌های آب و عایق سیم‌های برق است.
  • نماد 4 پلی اتیلن کم چگالی است که انعطاف پذیر است و می‌تواند شکل خود را بدون آسیب تغییر دهد. این گروه شامل محصولاتی مانند کیسه‌های مواد غذایی، بسته بندی بسته بندی شده و کارتن‌های آبمیوه و شیر است.
  • نماد 5 پلی پروپیلن‌های سخت و انعطاف پذیری هستند که می‌توانند در برابر اکثر اسیدها و حلال‌ها مقاومت کنند. این دسته شامل طناب‌ها، بیشتر بطری‌های نوشیدنی و بشقاب‌ها و ظروف مواد غذایی است که در ماشین ظرفشویی مقاوم هستند.
  • نماد 6 برای پلی استایرن است که سفت و شفاف‌تر از اکثر پلاستیک‌های مات است. این شامل جعبه‌های سی دی، خودکار و بسیاری از لوازم آشپزخانه و محفظه‌های الکترونیکی است.
  • نماد 7 سایر انواع پلاستیک مانند اکریلیک، نایلون و پلی کربنات را دسته بندی می‌کند. بیشتر اینها قابل بازیافت نیستند و با پلیمرهای دیگر ترکیب می‌شوند تا مجموعه‌ای از پلاستیک و الیاف را ایجاد کنند.

تاثیر انواع پلاستیک بر محیط زیست

در حالی که استفاده از پلاستیک در زندگی روزمره راحت‌تر است، به یاد داشته باشید که آنها اثرات منفی بر محیط اطراف ما نیز دارند. پلاستیک غیر قابل تجزیه است، به این معنی که نمی‌تواند به طبیعت بازگردد. علاوه بر این، پلاستیک‌ها پر از مواد شیمیایی مضر هستند که به محل دفن زباله، خاک، اقیانوس‌ها و هر مکان دیگری که در آن دفع می‌شوند نفوذ می‌کنند.

دور انداختن کیسه‌های یکبار مصرف، نی‌های پلاستیکی و بطری‌ها در طبیعت به زیستگاه‌های طبیعی آسیب می‌رساند و به خطر خفگی بالقوه برای حیوانات وحشی تبدیل می‌شود. تولید پلاستیک برای محیط زیست نیز مضر است، زیرا سوخت‌های فسیلی زیادی را در جهان آزاد می‌کند. حدود هشت درصد از نفت جهان صرف ساخت پلاستیک می‌شود و این به نوبه خود برای تخریب اکوسیستم کافی است.

یکی از مضرترین جنبه‌های پلاستیک، خطر شسته شدن میکروپلاستیک‌ها در زمین و آب است. این ذرات میکروسکوپی هستند و به راحتی قابل بازیابی نیستند. آنها نه تنها می‌توانند خاک و محصولات خوب را از بین ببرند، بلکه به اندازه کافی سمی هستند که در صورت بلعیده شدن به بدن آسیب وارد می‌کنند.

کلام آخر

وقتی بتوانید علایم روی نایلون و پلاستیک را شناسایی کنید، شناخت کافی در مورد اینکه چه چیزی برای غذا و محصولات شما ایمن است را به دست می‌آورید. هر نوع پلاستیک کاربرد خود را دارد و نقش‌های مختلفی در زندگی روزمره ما ایفا می‌کنند. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که برخی از آنها حاوی مواد شیمیایی سمی هستند و باید به دقت مورد استفاده قرار گیرند. برای خرید انواع نایلون پلاستیک می‌توانید از وبسایت «آذین پلاست» اقدام کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست