نایلون آبیاری قطره ای چیست و چه کاربردی دارد؟

آبیاری قطره ای

نایلون آبیاری قطره ای روشی است که می‌توان در مزارع زراعی برای تولید میوه و سبزیجات استفاده کرد. این عمل در سایت‌هایی با شیب ملایم که امکان ایجاد ردیف‌های طولانی وجود ندارد جهت تسهیل نیاز به آب و زهکشی مناسب به کار گرفته می‌شود. این نایلون به طور همزمان در سیستم آبیاری قطره ای تعبیه می‌شود تا بتوان شرایط مناسب برای رشد و نمو گیاهان را ایجاد کرد.

برای این منظور کشاورزان و باغبانان می‌توانند انواع پلاستیک آبیاری قطره ای را در درجات کیفی، ابعاد و ضخامت‌های مختلف جستجو کنند. به همین دلیل، تولید نایلون آبیاری رو به افزایش است زیرا تقاضای بازار ایجاب می‌کند تا تولید کنندگان محصولات متنوعی را در این زمینه به بازار عرضه کنند. شما می‌توانید با خرید نایلون آبیاری قطره ای مرغوب به تولید محصولات کشاورزی خود بپردازند.

نایلون آبیاری قطره ای چیست؟

جنس پلاستیک آبیاری قطره ای از جنس پلی اتیلن سبک (چگالی کم) یا پلی اتیلن سنگین (چگالی زیاد) است که با استفاده از مواد اولیه پلاستیک بازیافتی تولید می‌شود. این نایلون یکی از تجهیزات مورد نیاز در سیستم آبیاری قطره ای است. آبیاری قطره ای یک سیستم آبیاری موضعی است که آب به صورت قطره چکان و با سرعت بسیار کم از روزنه به ریشه گیاهان می‌رسد.

این سیستم به هدف صرفه جویی در آبرسانی و بازدهی کلی روند رشد گیاهان در حوزه کشاورزی انجام می‌شود. نایلون آبیاری قطره ای به منظور کاهش میزان آب مصرفی و کاهش تبخیر آب استفاده می‌شود. اما این پلاستیک مزایای دیگری نیز دارد که در ادامه مورد بحث قرار می‌دهیم.

فواید نایلون آبیاری قطره ای

تولید نایلون آبیاری و نایلون مالچ به منظور بهینه کردن سیستم‌های نوین کشاورزی انجام می‌شود. این مهم در نهایت به کشاورزان و باغبانان کمک می‌کند تا محصولات گیاهای به صرفه و با کیفیتی را تولید و به فروش برسانند. استفاده از نایلون پلاستیکی آبیاری قطره ای می تواند مزایای زیر را برای کشاورزان و باغبانان به همراه داشته باشد:

حفظ دمای خاک

نایلون‌های تیره که روی خاک اعمال می‌شوند، نور خورشید را به دام میندازند و خاک را گرم می‌کنند. همچنین امکان کاشت زودتر و رشد سریع‌تر گیاهان در اوایل فصل رشد را فراهم می‌کنند. نایلون سفید گرمای خورشید را منعکس می‌کند و به طور موثر دمای خاک را کاهش می‌دهد. این کاهش دما ممکن است به رشد گیاهان در اواسط تابستان که ممکن است به خاک خنک‌تری نیاز باشد کمک کند.

حفظ رطوبت خاک

نایلون‌های پلاستیکی میزان آب از دست رفته از خاک در اثر تبخیر را کاهش می‌دهند. این بدان معناست که آب کمتری برای آبیاری مورد نیاز خواهد بود. این نایلون‌ها همچنین به توزیع یکنواخت رطوبت در خاک کمک می‌کنند که در نهایت موجب کاهش استرس به گیاهان می‌شوند. فیلم نایلون پلاستیکی مانع فتوسنتز می‌شود و از رشد گیاهان هرز جلوگیری می‌کند.

مدیریت علف‌های هرز

نایلون آبیاری قطره ای از رسیدن نور خورشید به خاک جلوگیری می‌کند. با این کار می‌توان رشد بیشتر علف‌های هرز یک ساله و چند ساله را مهار کرد. پلاستیک‌های شفاف از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کنند. این نایلون‌های تنها برای رشد بهینه گیاهان در یک فضای ایده آل ساخته شده‌اند.

کاهش شسته شدن کود

استفاده از آبیاری قطره ای همراه با نایلون پلاستیکی به افراد اجازه می‌دهد تا از شسته شدن کودها جلوگیری به عمل آورند. استفاده از آبیاری غرقابی مقادیر زیادی آب به خاک وارد می‌کند که به نوبه خود به شستشوی نیتروژن و سایر مواد مغذی به اعماق زیر ناحیه ریشه منجر می‌شود. آبیاری قطره ای در ترکیب با نایلون می تواند مواد مغذی کود را در ریشه گیاهان حفظ کند. نایلون همچنین مقدار کود مورد نیاز برای رشد کافی گیاه را در مقایسه با کوددهی پخشی کاهش می‌دهد.

کاهش تراکم خاک

نایلون آبیاری قطره ای که خاک را می‌پوشاند، اثر فرسایش خاک تحت تاثیر باران و نور خورشید را کاهش می‌دهد. کاهش مقدار علف هرز به معنای کاهش نیاز به کشت مکانیکی است. کنترل علف‌های هرز بین بسترهای پلاستیکی را می‌توان با استفاده از علف کش‌های مستقیم و از طریق روش‌های مکانیکی انجام داد. خاک زیر نایلون پلاستیکی سست و به خوبی هوادهی می‌شود. این کار به افزایش میزان اکسیژن در خاک و کمک به فعالیت میکروبی کمک می‌کند.

کاهش آسیب به ریشه

استفاده از نایلون پلاستیکی سیستم آبیاری قطره ای عملاً یک منطقه عاری از علف‌های هرز در اطراف گیاه ایجاد می‌کند. همچنین نیاز به کشت را به جزء در بین ردیف‌های پلاستیکی از بین می‌برد. بنابراین آسیب ریشه مرتبط با کشت از بین می‌رود. با توجه به این عوامل، استفاده از نایلون پلاستیکی می‌تواند منجر به بهبود سرعت و کیفیت رشد کلی گیاهان شود.

صرفه جویی در هزینه‌ها

نایلون آبیاری در مناطقی که مالچ ارگانیک طبیعی به راحتی در دسترس نیست، کاربرد دارد. این محصول ظاهری مرتب به مزرعه یا باغ می‌بخشد. استفاده از پلاستیک آبیاری قطره ای باعث صرفه جویی در زمان و کاهش میزان کار مورد نیاز می‌شود. این ویژگی‌ها در نهایت به صرفه جویی در زمان و هزینه‌های نیروی کار کمک می‌کنند. بنابراین، کشاورزان می‌توانند زمان و بودجه زیادی را برای انجام کارهای دیگر خود داشته باشند.

ویژگی‌های نایلون آبیاری قطره ای

در تولید نایلون آبیاری مهم است که محصولات به صورت درجه ساخته شوند تا کشاورزان بتوانند از بهترین کیفیت بهره مند شوند. مشخصات نایلون درجه یک معمولاً عبارتند از:

  • تولید در ابعاد و ضخامت‌های مختلف بنا به درخواست مشتری
  • مناسب برای سیستم‌های آبیاری پارک، آبیاری مزرعه و گرمایش گلخانه‌
  • مقاومت بالا در برابر اشعه ماورا بنفش
  • دوام و طول عمر بالا
  • مقاومت بالا در برابر فشار هوا
  • مقاومت بالا در برابر حلال‌ها، مواد قلیایی، روغن‌ها، گریس‌ها، فرآورده‌های نفتی
  • مقاومت بالا در برابر خرد شدن، سایش و ترک خوردگی
  • میزان جذب رطوبت در بسیار کم
  • راحت کردن روند انتقال کود دهی برای محصولات کشاورزی

قیمت نایلون آبیاری قطره ای

لیست قیمت نایلون آبیاری براساس عوامل مختلف تهیه می‌شود. عوامل زیر هر یک به تنهایی در قیمت نهایی پلاستیک آبیاری قطره ای تاثیر می‌گذارند:

  • کارخانه تولید کننده
  • کیفیت نایلون (درجه یک، درجه دو یا درجه سه)
  • قیمت مواد اولیه
  • نوسانات نرخ ارز
  • میزان عرضه و تقاضا
  • هزینه‌های نیروی کار و تولید

چرا باید نایلون آبیاری قطره ای تهیه کنیم؟

نصب یک خط از سیستم آبیاری قطره ای در داخل نایلون پلاستیکی باعث حفظ رطوبت و زهکشی بهتر خاک می‌شود. از آنجایی که نایلون به حفظ رطوبت در ناحیه ریشه کمک می‌کند، زمین کشاورزی به آبیاری کمتری نیاز خواهد داشت، بنابراین این محصول باعث افزایش ذخیره آب و مواد مغذی کود می‌شود. به همین دلیل تولید نایلون آبیاری رو به افزایش است زیرا کشاورزان و باغبانان بسیاری هستند که برای تولید محصولات گیاهی پرمصرف به این پلاستیک‌های کاربردی نیاز دارند.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست