نایلون یکی از بهترین مواد جایگزین برای ساخت گلخانه است که به شما در ایجاد و حفظ محیط رشد مناسب برای گیاهان کمک می‌کند. رایج‌ترین پلاستیک مورد استفاده پلی اتیلن است. بسیاری از افراد در پوشش گلخانه‌های خود از این نوع نایلون استفاده می‌کنند. نایلون مخصوص گلخانه به شما کمک می‌کند تا از گیاهان در برابر تغییرات شدید دما محافظت کنید و در عین حال مطمئن شوید که گیاهان نور کافی دریافت می‌کنند.

مهم است که توجه داشته باشید که ساخت گلخانه با نایلون به مهارت و آموزش نیاز دارد. در غیر این صورت، به دلیل قرارگیری و نصب نامناسب، یکپارچگی فیلم پلاستیک را به خطر می‌اندازید و ممکن است نایلون شما در کوتاه مدت دچار پارگی یا خرابی شود. اما نگران نباشید! در این بررسی به طور کامل در مورد ساخت گلخانه با پلاستیک صحبت می‌کنیم.

نحوه ساخت گلخانه با نایلون

ابتدا باید مراحل ساخت اسکلت گلخانه را انجام دهید و سپس به سراغ نصب نایلون بروید. فرآیند نصب یک فیلم پلاستیکی روی گلخانه ساده است. قبل از نصب فیلم، گلخانه را به چند قسمت تقسیم کنید. تقسیم بندی باعث می‌شود تا نصب پلاستیک گلخانه آسان‌تر شود، به خصوص اگر گلخانه شما بلند باشد (ارتفاع زیادی دارد). با انجام این کار، زمانی که از مکانی به مکان دیگر در حال حرکت هستید، مجبور نخواهید بود نردبان خود را همیشه جابجا کنید.

همچنین مطمئن شوید که فیلم را به درستی در جای خود محکم می‌کنید. به این ترتیب، مجبور نخواهید بود که برای وصل کردن مجدد فیلم روی قطب‌های فلزی، مدام برگردید. اگر این کار را یک بار به درستی انجام دهید، در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد. وقتی کارتان تمام شد، هر لایه باقیمانده را جدا کنید تا یک روکش صاف ایجاد شود.

روش ساخت گلخانه

1- سیم ویگل گلخانه و کانال قفل

یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای نصب فیلم پلاستیکی در گلخانه، استفاده از کانال قفل و سیم ویگل (زیگزاگ) است. سیم ویگل گلخانه و کانال قفل یک روش ارزان برای ساخت گلخانه با پلاستیک است که ماندگاری طولانی مدت فیلم پلاستیکی روی گلخانه را فراهم می‌کند. سیم ویگل گلخانه و کانال قفل یک اتصال مداوم در سراسر ساختار گلخانه ایجاد می‌کند که باعث می‌شود در مقایسه با روش منگنه‌ها یا پیچ‌ها دوام بیشتری داشته باشد.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که طوفان و بادهای شدیدی در آن رخ می‌دهند، روش سیم ویگل گلخانه و کانال قفل برای نصب فیلم پلاستیکی یک سرمایه گذاری عالی است. برای شروع، باید کانال‌های قفل را در قاب فلزی گلخانه خود محکم کنید. هنگامی که نصب کانال قفل را تمام کردید، می‌توانید پلاستیک را روی گلخانه خود بکشید و سیم ویگل را که در جای خود نصب کردید، بیرون کشیدن نایلون از جای خود تقریبا غیرممکن خواهد بود.

2- منگنه و پیچ

روش منگنه و پیچ ارزان‌ترین راه برای نصب پلاستیک روی گلخانه است. با این حال، امنیت کمتری نسبت به روش سیم ویگل و کانال قفل دارد. با منگنه‌ها و پیچ‌ها، سوراخ‌های کوچکی روی ورق پلاستیکی ایجاد می‌کنید. همچنین باید زمان زیادی را برای کشش پلاستیک صرف کنید تا از محکم ماندن آن مطمئن شوید. اگر نیاز به تنظیم یا کشش بیشتر نایلون دارید، باید دوباره سوراخ‌ها را وصله کنید.

هنگام ساخت گلخانه با پلاستیک، باید مطمئن شوید که تمام لوله‌های PVC شما صاف و رنگ شده هستند. این موارد به جلوگیری از ساییدگی و خراب شدن زودرس فیلم پلاستیکی پلی اتیلن کمک می‌کنند. نایلون را روی سقف گلخانه بغلتانید. پایه پلاستیک باید زمین را لمس کند تا در صورت نیاز حداکثر تنظیم اعمال شود. نایلون را طوری تنظیم کنید که یک مهر و موم محکم روی سقف و طرفین گلخانه ایجاد کند. فیلم پلاستیکی را در پایه با استفاده از منگنه و پیچ محکم کنید. بین منگنه‌ها و پیچ‌ها حداقل 30 تا 60 سانتی‌متر فاصله بگذارید.

پلاستیک گلخانه چقدر باید محکم باشد؟

لایه پلی اتیلن روی گلخانه باید به اندازه کافی سفت باشد تا چین و چروک‌ها را از بین ببرد اما نه خیلی سفت که باعث ایجاد فشار در پلاستیک شود. دلیل اصلی این است که فیلم پلاستیکی می‌تواند در طول فصل سرد منقبض شود. وقتی بیش از حد کشیده شود، وقتی دما کاهش می‌یابد، فضای کافی برای انقباض فیلم باقی نمی‌گذارد. این باعث پارگی در فیلم نایلون شما می‌شود. پس در ساخت گلخانه با نایلون توجه لازم را داشته باشید.

آیا می‌توانم از پلاستیک معمولی برای گلخانه خود استفاده کنم؟

شما نمی‌توانید هر نوع پلاستیکی را برای گلخانه خود استفاده کنید. پلاستیک‌های معمولی مستعد پارگی هستند. یک برش می‌تواند به سرعت به یک سوراخ بزرگ تبدیل شود. از سوی دیگر، نایلون گلخانه‌ به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر شرایط آب و هوایی شدید مقاومت کند. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که اغلب طوفان در آن رخ می‌دهد، بهتر است روی یک نایلون با کیفیت بالا سرمایه گذاری کنید. در حالی که پلی اتیلن معمولاً رایج‌ترین فیلم پلاستیکی است، انواع دیگری از پلاستیک‌ها مانند پلی کربنات و پلی وینیل کربنات نیز وجود دارند که خصوصیات مختص به خود را دارند.

کلام آخر

اگرچه پانل‌های فایبر گلاس حداکثر مزایا را برای گلخانه به ارمغان می‌آورند اما این گزینه می‌تواند پرهزینه باشد. به همین دلیل، افراد فیلم پلاستیکی یا نایلون را برای گلخانه‌های خود انتخاب می‌کنند. جدا از این واقعیت که نایلون از فایبرگلاس ارزان‌تر است اما این محصول عملکرد قوی نیز دارد. مهم نیست که چه نوع نایلونی را انتخاب می‌کنید، فقط مطمئن شوید که محصول شما می‌تواند در شرایط آب و هوایی سخت مقاومت کند. بعد از انتخاب یک نایلون باکیفیت، باید در مورد نصب آن روی گلخانه تمامی تدابیر لازم را به خرج دهید. اکنون که در مورد نحوه ساخت گلخانه با نایلون اطلاعات خود را کامل کردید، پس با خیال راحت پرورش گیاهان و محصولات خود را شروع کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست