ابعاد و ضخامت مناسب نایلون عریض گلخانه‌ای

عرض پلاستیک گلخانه
عرض مناسب نایلون گلخانه

نایلون عریض گلخانه‌ای محصولی پرکاربرد در صنعت کشاورزی است که امروزه با تولید در ابعاد و ضخامت متنوع، به کمک بسیاری از صاحبان گلخانه آمده است. این نایلون یکی از تجهیزات ضروری در راه اندازی گلخانه است و به ایجاد شرایط مطلوب آن کمک زیادی می‌کند. بنابراین شما با شناسایی دقیق ابعاد گلخانه و شرایط محیطی، می‌توانید یکی از انواع مناسب این نایلون را تهیه کنید. انتخاب ابعاد مناسب نایلون عریض، نصب آن را با سهولت و سرعت بیشتری همراه می‌کند. ما در این مقاله قصد داریم ابعاد و ضخامت مناسب نایلون عریض گلخانه‌ای را بررسی کنیم تا شما به هنگام انتخاب آن دچار سردرگمی نشوید.

مشخصات نایلون عریض

نایلون عریض معمولا در جنس‌های مختلفی چون پلی اتیلن، پلی پروپیلن و… تولید می شود که هر یک از آن‌ها مزایا و معایب خود را دارند. بعد از انتخاب جنس این نایلون در کیفیت بالا، نوبت به بررسی مشخصات آن می‌رسد. ابعاد نایلون گلخانه می‌تواند وابسته به مساحت فضا گلخانه، متفاوت باشد و به صورت سفارشی تهیه شود. همچنین تعداد لایه و ضخامت این نوع نایلون متغیر است و با توجه به شرایط محیطی محل احداث، می‌توان از ضخامت‌های گوناگون بهره گرفت. هرچه تعداد لایه نایلون عریض بیشتر باشد، مقاومت آن بالاتر است و در برابر عوامل خارجی دچار پوسیدگی و پارگی زودهنگام نمی‌شود. ابعاد نایلون گلخانه یکی از فاکتورهای مهم در خرید نایلون عریض است. زیرا در صورتی که ابعاد با اندازه اسکلت گلخانه متناسب نباشد، بلا استفاده می‌شود و نصب آن امکان پذیر نیست.

ابعاد نایلون گلخانه

ابعاد نایلون عریض گلخانه وابسته به ابعاد سقف گلخانه و یا زمین کشاورزی مقادیر متفاوتی دارد و گاهی نیاز به سفارشی سازی این محصول وجود دارد. ابعاد معمول این نایلون که در بسیاری از گلخانه‌ها کاربرد دارد به ترتیب عرض 2، 4، 6، ، 10 و 12 متر است که البته وابسته به نیاز به عرض 18 متر هم می‌رسد. طول هر رول نایلون عریض را می‌توان حدود 50 متر در نظر گرفت که شما باید با محاسبه ابعاد، میزان پوشش آن بر روی سقف را محاسبه کنید. معمولا برای گلخانه‌هایی با مساحت بیش از یک هکتار از این نایلون در عرض‌های بالا چون 14، 16 و… استفاده می‌شود تا یک تکه بودن پلاستیک، باعث عملکرد و راندمان بهتر گلخانه شود. همچنین تهیه پلاستیک به صورت یکپارچه، ضایعات را به حداقل می‌رساند و تا حد زیادی به کاهش هزینه‌های اولیه کمک می‌کند. در صورتی که عرض نایلون برای گلخانه کافی نباشد، شما مجبور به اتصال دو نایلون یا بیشتر در کنار هم می‌شوید که این امر چالش‌های بسیاری به همراه دارد.

ضخامت نایلون گلخانه

از دیگر فاکتورهای مهم در تهیه نایلون عریض، ضخامت آن است که تاثیر زیادی بر استحکام و ماندگاری نایلون دارد. معمولا میزان ضخامت نایلون عریض وابسته به شرایط محیطی از 6 میکرون شروع شده و به 300 میکرون می‌رسد. چنانچه محیط احداث گلخانه شما با شرایط آب و هوایی چون باد و طوفان شدید، حشرات موذی و… در ارتباط است، باید ضخامت نایلون گلخانه را جدی بگیرید و از ضخامت‌های بالا استفاده کنید. هرچه ضخامت نایلون گلخانه بیشتر باشد، مقاومت و استحکام آن در برابر عوامل مختلف بالاتر خواهد بود. در نتیجه طول عمر بالاتری خواهد داشت. با وجود اینکه نصب نایلون عریض به آسانی میسر می‌شود، اما تعویض و تعمیر آن ممکن است با چالش روبه‌رو شود. بنابراین با انتخاب نایلون عریض در ضخامت مناسب، گلخانه خود را تا مدت زمان بیشتری ایمن کنید. ابعاد و ضخامت نایلون گلخانه‌ای با توجه به استانداردها از یک میزان حداقل و حداکثر برخوردار است که اگر از این میزان عبور کند، نمی‌تواند عملکرد مناسبی برای ایجاد فضا مطلوب گلخانه‌ای ایفا کند. در نتیجه نمی‌توان فضا گلخانه را محیطی مناسب برای رشد گیاهان دانست.

محاسبه ابعاد نایلون گلخانه

حال که از اهمیت انتخاب ابعاد و ضخامت مناسب برای نایلون گلخانه آگاه شدید. بهتر است با در نظر گرفتن نکات زیر، نسبت به شناسایی نایلون مورد نیاز گلخانه خود اقدام کنید.

  • ابتدا با نگاه اجمالی به فضا گلخانه، شرایط موجود در آن را یادداشت کنید و شرایط جوی منطقه را در نظر بگیرید.
  • حال با بررسی عوامل خارجی، تعداد لایه مناسب برای گلخانه را انتخاب کنید. برای انتخاب ضخامت و تعداد لایه، بهتر است از کارشناسان این حوزه کمک بگیرید.
  • در این مرحله نوبت به انتخاب ابعاد نایلون گلخانه می‌رسد. باید میزان طول، عرض، ارتفاع و قوس گلخانه مشخص شود تا بتوان مساحت سقف را بدست آورد. در صورتی که قصد دارید از این نایلون در دیواره‌های گلخانه استفاده کنید، باید طول و عرض دیوار هم در نظر داشته باشید. بهتر است به هر کدام از اندازه‌های یادداشت شده 1 الی 1.5 متر اضافه کنید. حال با در نظر گرفتن مساحت سقف و دیواره‌ها می‌توان به ابعاد مورد نیاز برای نایلون گلخانه دست یافت.

بهتر است تمامی مراحل ذکر شده تحت نظر کارشناسان این حوزه انجام شود تا میزان اشتباهات در اندازه گیری و سنجش محیط به حداقل برسد.

جمع بندی

ابعاد و ضخامت مناسب نایلون گلخانه زمانی قابل تشخیص است که شما به آگاهی کافی از محیط گلخانه برسید. انتخاب درست ابعاد و ضخامت تاثیر زیادی بر ایجاد محیط مطلوب گلخانه و جلوگیری از هدر رفتن انرژی دارد. همچنین با انتخاب ابعاد درست می‌توان این نایلون را به راحتی نصب کرد و با ضخامت استاندارد تا مدت زمان زیادی از آن بهره گرفت. ما در این مقاله با بررسی اهمیت هر یک از این فاکتورها سعی کرده‌ایم به شما در انتخاب نوع مناسب آن یاری برسانیم. همچنین با در نظر گرفتن نکات پایانی شما قادر خواهید بود ابعاد نایلون گلخانه و ضخامت آن را به درستی شناسایی کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست