تفاوت نایلون درجه یک و درجه دوم و تشخیص کیفیت آن‌ها

نالون درجه یک

در بازار انواع و اقسام نایلون‌ها را می‌توان مشاهده کرد، برخی درجه یک و برخی دیگر درجه دوم هستند. اما سوال مهم این است که: «تفاوت نایلون درجه یک و درجه دوم چیست؟» بدون شک همه افراد به دنبال خرید نایلون درجه یک هستند تا بتوانند بسته به مبلغی که پرداخت می‌کنند، محصول بهتری تهیه کنند. اما افرادی نیز هستند که کیفیت نایلون برایشان مهم نیست و می‌خواهند در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند. انتخاب شما هر چه که باشد، نکته مهم این است که در مورد تفاوت نایلون درجه یک و درجه دوم و تشخیص کیفیت آنها اطلاعات خود را تکمیل کنید.

تفاوت تولید نایلون درجه یک و درجه دو براساس کیفیت

یکی از معیارهای اصلی در بررسی کیفیت نایلون درجه 1 و درجه 2، مواد اولیه به کاررفته در آنهاست. مهمترین ماده اولیه در تولید نایلون «گرانول» نام دارد. گرانول از مواد پتروشیمی حاصل می‌شود و اگر به صورت مستقیم به دست تولیدکننده نایلون برسد، به عنوان نایلون درجه یک شناخته می‌شود. اما زمانی که گرانول از طریق فرآیند بازیافت پلاستیک‌ها تولید شود، نایلون به دست آمده درجه دوم خواهد بود. گرانول حاصل از بازیافت، کیفیت پایین‌تری دارد.

فرق نایلون درجه یک و درجه دوم براساس رنگ

برخی مواد اولیه ناشی از بازیافت پلاستیک‌ها باعث کدر شدن (تیرگی) نایلون می‌شوند. برای مثال، خاصیتی به نام آنتی اکسیدان بعد از هر بار بازیافت به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این اتفاق باعث کدر شدن نایلون می‌شود. به همین دلیل است که در تولید نایلون‌های تبلیغاتی به هیچ عنوان نباید از مواد اولیه‌ای که خاصیت آنتی اکسیدان خود را از دست داده‌اند، در تولید بهره مند شد. پس در زمان خرید نایلون باید به رنگ محصول توجه کنید. کدر بودن رنگ نشان دهنده نایلون درجه 2 است.

تشخیص نایلون درجه یک و درجه دو براساس بو

در بررسی تفاوت نایلون درجه یک و درجه دوم باید به بوی نایلون توجه کنید. معمولاً نایلون درجه 2 دارای بوی نامطبوعی است. پس در هنگام خرید، نایلون مورد نظر خود را بو کنید. اگر نایلون به جای بوی پلاستیک، بوی زننده بدهد! پس محصول درجه دوم است. بوی زننده اغلب ناشی از بازیافتی بودن نایلون است. همچنین بیشتر نایلون‌های زباله و آنهایی که رنگ مشکی و کیفیت پایینی دارند، در دسته نایلون‌های درجه 2 قرار می‌گیرند. نایلون‌های بی‌کیفیت دارای دانه‌های ریزی هستند که به راحتی زیر نور خورشید دیده می‌شوند.

تفاوت نایلون درجه یک و درجه دوم براساس کشش

از دیگر راه‌های تشخیص نایلون درجه یک و درجه دو می‌توان به بررسی میزان مقاومت کشسانی نایلون اشاره کرد. نایلون‌هایی که به راحتی پاره می‌شوند، از مواد درجه دو ساخته شده‌اند. نایلون باکیفیت و درجه یک به آسانی پاره نمی‌شود. بنابراین برای کاربردهای تبلیغاتی یا جهت حمل بارهای زیاد، خرید نایلون با قدرت کشسانی بالا انتخابی عاقلانه‌تر است. به ویژه برای کسب و کارهای خدماتی مانند فروشگاه‌ها، داروخانه‌ها و رستوران‌ها، نایلون درجه 1 بهترین انتخاب است.

مقایسه نایلون درجه یک و درجه دوم براساس کاربرد

در بالا تا حدودی در مورد کاربرد نایلون‌های درجه یک و درجه دو اطلاعاتی کسب کردید. اما برای کاربردهایی که به مواد بهداشتی نیاز است، نایلون درجه یک باید در اولویت خرید قرار گیرد. برای مثال، کسب و کارهای آزمایشگاهی، پزشکی و خوراکی به مواد اولیه باکیفیت نیاز دارند. برای کسب و کارهایی که کیفیت و قدرت کشسانی اهمیت ندارد، مانند تعمیرگاه‌ها، نایلون درجه دو کفایت می‌کند. ولی به طور عمده از نایلون درجه 2 برای کیسه زباله و مواردی از این قبیل استفاده می‌شود.

کلام آخر

تفاوت نایلون درجه یک و درجه دو را در بالا بیان کردیم. پس مهم است که ابتدا کاربرد و بودجه مورد نظر خود را در نظر بگیرید و سپس به دنبال خرید نایلون مناسب باشید. اگر کیفیت نایلون برای شما مهم نیست و بودجه خیلی زیادی ندارید، نایلون با کیفیت پایین را انتخاب کنید. شما این امکان را دارید که با مشاهده ظاهری و بررسی کیفیت نایلون به مرغوبیت آن پی ببرید. نایلون درجه 1 دارای رنگ روشن، بدون دانه‌های ریز، قدرت کشسانی بالا و بوی مشخص پلاستیک است. اما نایلون درجه 2 دارای رنگ کدر، با دانه‌های ریز، قدرت کشسانی پایین و بوی نامطبوع است. در نهایت، با درک تفاوت تولید نایلون درجه یک و درجه دو می‌توانید محصول مناسب را تهیه کنید.

دیدگاه کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست