همه چیز درباره چاپ توسط فلکسو یا فلکسوگرافی (Flexography)

چاپ فلکسو چیست؟

چاپ فلکسو یکی از روش های چاپ می باشد این چاپ روی اجسام مختلف امکان پذیر است مثل چاپ روی پلاستیک، چاپ روی کاغذ، چاپ روی کارتن و …

همان طور که از نامش پیداست، چاپ فلکسو از تعدادی صفحات انعطاف پذیر ساخته شده است. این چاپ از روی کلمه لاتین Flexus که معنای آن انعطاف پذیر می باشد، الهام گرفته شده است.
چاپ به روش فلکسوگرافی در واقع نوع امروزی از چاپ لترپرس (Letterpress) می باشد. (این چاپ با استفاده از حروف و تصاویر برجسته فلزی امکان پذیر است). با این وجود چاپ فلکسو از چاپ لترپرس سبقت گرفته و امکان چاپ بر روی فیلم‌های پلاستیکی، فلزی، فویل، سلفون، کارتون و کاغذ به صورت یک دست و یکنواخت را دارا می باشد.

تاریخچه فلکسوگرافی

اولین ماشین چاپ در لیورپول انگلستان در سال 1890 میلادی توسط شخصی به نام Bibby  اختراع شد. در سال 1900 از این ماشین به صورت حرفه ای تر در چاپخانه های اروپایی به وسیله صفحات لاستیک چاپ و آنیلین نفت مبتنی بر جوهر انجام می شد برای همین به این چاپ، چاپ آنلین گفته می شد. در سال های بعد روش های چاپ به صورت پیشرفته در حال افزایش و گسترش بود که تصمیم گرفتند برای هر یک از این روش های چاپ اسامی مناسب انتخاب شود. نام فلکسوگرافی از بین سه نام permatone ، rotopake و flexographic بیشترین آراء رو نصیب خود کرد و این چاپ با نام فلکسوگرافی نام گذاری شد و در سال 1980 به عنوان یک روش چاپ تمبر پلاستیکی آغاز به کار کرد.

فرایند چاپ فلکسو به چه صورت است؟

چاپ فلکسو به صورت مستقیم و با فشار بالا با فرمت های چاپی انعطاف پذیر فتو پلیمری انجام می گیرد. منظور از چاپ مستقیم به این معناست که کلیشه ای از جنس ژلاتین آغشته به مرکب شده در تماس مستقیم با سطح چاپ شونده، تصویر را بر روی آن منتقل می کند.
این چاپ به صورت لایه ای می باشد و برای پروژه های بزرگ مقرون به صرفه است. کیفیت چاپ بر روی تمام لایه ها توسط چاپ فلکسو امکان پذیر می باشد.
فلکسوگرافی بر روی تمام محصولات قابلیت چاپ را دارد و اکثرا برای چاپ روی پلاستیک یا بسته بندی سلفونی از آن استفاده می شود.

 

چاپ فلکسو و افست چه تفاوتی دارند؟

صفحه ها و لایه های مورد استفاده در چاپ فلکسو و افست با هم متفاوت می باشند. در فلکسو از صفحات انعطاف پذیر استفاده می شود در حالی که در چاپ افست فقط به یک سطح صاف محدود می باشد. در چاپ آفست تصویر که جوهر نشان شده مستقیم به یک بستر منتقل نمی شود ولی در چاپ فلکسو تصویر جوهر نشان مستقیم به بستر مورد نظر منتقل می شود.

چاپ فلکسو و هلیوگراور چه تفاوتی دارند ؟

فلکسوگرافی و هلیوگراور از لحاظ جنس کلیشه و سطح قابل چاپ با هم متفاوت می باشند. کلیشه چاپ هلیوگراور فلزی می باشد و عمر طولانی تری نسبت به کلیشه ژلاتینی فلکسو دارد.

مزایای استفاده از چاپ فلکسو

  • سرعت این چاپ نسبت به چاپ های دیگر بسیار بالاتر است.
  • بر روی طیف گسترده ای از مواد چاپ می شود.
  • برای چاپ های بزرگ هزینه آن بسیار مناسب و مقرون به صرفه می باشد.
  • در این چاپ از لایه بندی استفاده می شود تا چاپ های بزرگ بی وقفه انجام شود.
  • استفاده از پالت های رنگی متنوع در هنگام کار (در هنگام چاپ از چهار رنگ  فیروزه ای، ارغوانی، زرد و سیاه استفاده می شود.) که به آن چاپ فلکسو چهار رنگ می گویند.
  • تمام کارهای چاپی، لمینت کردن و برش قالب را در یک پاس ساعت انجام می دهد.

محصولات قابل چاپ توسط فلکسوگرافی

در اطراف ما محصولات زیادی وجود دارند که توسط چاپ فلکسو بسته بندی می شوند.
این محصولات شامل:

  • بسته بندی مواد غذایی و آشامیدنی
  •  بسته بندی پاکت نامه ها، روزنامه ها، مجلات و چاپ کاغذ دیواری ها
  •  بسته بندی مایعات مثل آب میوه، آب معدنی ها و نوشابه ها
  •  چاپ کارتن
  • چاپ روی ساک دستی نایلونی کاغذی
  • چاپ کاغذهای دیواری
  • چاپ نایلکس
  • چاپ فرم های اداری
  •  چاپ شیرینگ
  • مقوا راه راه
  • سطوح فلزی
  • پارچه

انواع دستگاه های چاپ فلکسو

چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی با چه دستگاهی انجام می شود؟

این چاپ بیشتر مواقع با دستگاه چاپ رول انجام می گیرد و درصد کمتری هم از دستگاه های ورقی استفاده می کنند. این دستگاه ها در نحوه قرار گیری واحدهای چاپ به سه دسته تقسیم می شوند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

دستگاه های چاپ با ساختار ستونی

در این دستگاه ها واحدهای چاپ به صورت عمودی نسبت به یک دیگر قرار گرفته اند. که هر کدام از این واحد ها فشار مربوط به خود را دارد.

دستگاه های چاپ با ساختار افقی​

در این نوع دستگاه ها واحدهای چاپ جدا بوده و به صورت افقی پشت سر هم قرار می گیرند.

دستگاه های سیلندر مرکزی

این دستگاه ها متفاوت با دو نوع دستگاه بالایی بوده و واحدهای چاپ به صورت مستقل می باشند. در دستگاه های سیلندر مرکزی واحدهای چاپ حول سیلدر چاپ مرکزی قرار گرفته اند. اجزای تشکیل دهنده این دستگاه چاپ شامل رول باز کن، چاپ، خشک کن, رول جمع کن می باشد.

دیدگاه کاربران

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • حسین ابریشمی
    1401-06-30 12:59 ب.ظ

    از مطالب اموزنده در این سایت استفاده خیلی مفید بردم. ممنون از مطالب مفیدتون.
    دارم سعی میکنم که در زمینه جوهرهای پایه اب و رزینهای مناسب در تهیه مواد چاپ فلکسو در ازمایشگاه به نتایجی برسم و به همین دلیل مطالب این سایت در چگونگی کار چاپ فلکسو برای هدف من خیلی مفید بود. چنانچه در مورد مواد بکار رفته در این چاپ اطلاعاتی هست ممنون میشم اطلاع رسانی فرمایید.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست